Vozidla Scania „ušitá“ přesně pro hasičské a záchranářské práce

Na výstavě Interschutz v Lipsku ( 7. – 12. června ) vystavuje Scania v expozici B70 šest vozidel prezentujících širokou variabilitu typů v sortimentu užitkových automobilů.

Tato pružnost nabídky spojená s robustní konstrukcí a výbornou použitelností zajistila Scanii mimořádné postavení špičkového globálního dodavatele hasičských a záchranářských vozidel.

Scania vyrábí těžká užitková vozidla pro všechny druhy silniční dopravy dodávaná na trhy celého světa. Modulární koncepce umožňuje stavět typy pro zvláštní účely snadno na montážních linkách spolu s ostatní produkcí a z běžných konstrukčních prvků.

„Scania postupuje důsledně cestou využití celého spektra modulárních komponentů aby mohla stavět speciální vozidla v běžném montážním provozu,“ říká Hakan Lionell, produktový ředitel Scanie pro hasičská a záchranářská vozidla. „Shoda použitých prvků v sortimentu vozidel Scania však také usnadňuje dostupnost náhradních dílů a servisu v celém světě. To vše přináší vysokou úroveň dílenského zpracování, rychlé dodávky vozidel i vysokou míru provozní spolehlivosti.“

Sortiment budek řidiče je mimořádně široký, zahrnuje 15 standardních verzí, když i kabina pro posádku Scania CrewCab a se sníženým nástupem Scania low-entry jsou montovány na lince spolu s ostatními a připraveny pro instalaci nástaveb přímo z montážní linky. Scania je vedoucím světovým výrobcem zdvojených budek řidiče (dodává více než 4000 kusů ročně). Současná verze odpovídá plně normě EN 1846-2 v ergonomických požadavcích.

Servisní síť Scania tvoří dnes 1500 míst v celosvětovém měřítku. Nepřetržitý pohotovostní servisní systém je poskytován v drtivé většině zemí, stejně jako celonoční dodávky náhradních dílů. Dostupnost dílů, stejně jako servisu je zásadně usnadňována modulárním systémem Scania. Všechny díly a součásti jsou servisním technikům Scanie dobře známé i když jsou součástí speciálních vozidel.

Bezpečně, pružně a důvěryhodně

Budky pro posádku Scania CrewCab jsou nabízeny ve dvou délkách a s dvěma výškami střechy. Jako volitelné jsou k dispozici s širokými a robustními stupačkami pro posádku, které vyklápějí spolu s otevřením zadních dveří. Umožňují tak rychlý nástup a výstup posádky bez zdržení při příjezdu do cíle. Elektrické sklápění budky řidiče lze instalovat na přání, stejně jako nezávislou klimatizační jednotku pro zadní část kabiny. K dispozici je zadní lavicové sedadlo s třemi nebo čtyřmi místy a úložnými prostory pod ním.

Budky řidiče Scania low-entry poskytují mimořádné nízko položenou podlahu a snadný vstup. Unikátní výhoda spočívá v rovinnosti podlahy umožňující stavbu žebříkových a letištních vozidel na standardních podvozcích bez nutnosti přestavby nosné struktury budek.

Všechny budky řidiče, včetně prodloužených a snížených, jsou nárazově testovány ve shodě s normou ECE 29. Bezpečnostní pásy jsou samozřejmě instalovány na všech sedadlech. Předpínače pásů a airbagy pro řidiče jsou volitelným vybavením, stejně jako stabilizační soustava ESP. Elektronicky řízená brzdová soustava může být vybavena kotoučovými, nebo bubnovými brzdami. Vozidla mohou být na zakázku vybavena bezpečnostním zasklením.

Vlastní hnací řetězce

Hnací řetězce Scania tvoří řadové pětiválce a šestiválce poskytující 169 až 353 kW v různých emisních úrovních od Euro 3, Euro 4, Euro 5 až po EEV. Novou položkou této kategorie je lehký motor o objemu 9300 cm3 typu 360 o výkonu 265 kW splňující limity EEV, který umožňuje minimalizovat hmotnost podvozku a může být spojen s lehkou samočinnou převodovku. Všechny motory mohou spalovat až stoprocentní bionaftu a typ 270 o výkonu 198 kW přizpůsobený pro alternativní palivo, směs nafty a etanolu.

Převodovky Scania jsou k dispozici v provedení s osmi, devíti, dvanácti nebo čtrnácti stupni s přímým řazením nebo samočinným. K dispozici jsou také plně samočinná ústrojí Scania. V závislosti na typu převodovky jsou k dispozici i odlehčovací brzdy výfukové a retardéry.

Vozidla mohou být postavena ve všech konfiguracích podvozku až po pětinápravové s možností volby sestupného převodu jednoduchého nebo v nábojích kol. Některé typy mohou mít pohon všech kol.

Vystavená vozidla

  • Scania P 270 4×2 Euro 4 cisternové s dlouhou budkou řidiče Scania CrewCab (německá specifikace)
  • Scania P 280 4×2 Euro 5/EEV cisternové s dlouhou budkou řidiče Scania CrewCab (britská specifikace)
  • Scania P 360 4×2 Euro 5/EEV cisternové a záchranářské s dlouhou budkou řidiče Scania CrewCab (švédská specifikace)
  • Scania P 360 6×2 Euro 5/EEV s řízenou zadní nápravou s otočným žebříkem a nízkopodlažní budkou řidiče (mezinárodní specifikace)
  • Scania P 360 6×2 Euro 5/EEV s řízenou zadní nápravou s vysokozdvižnou plošinou a nízkopodlažní budkou řidiče (mezinárodní specifikace)
  • Scania P 420 4×4 Euro 3 rychlé zásahové letištní s dlouhou nízkou budkou řidiče (pro Alžírsko)

HASIČSKÁ A ZÁCHRANÁŘSKÁ VOZIDLA SCANIA

Nečekané, náročné a nepředvídatelné jsou charakteristické rysy situací při hasičských a záchranářských akcích vyžadujících, aby zasahující vozidla byla vybavena technikou pro hašení či vyprošťovací práce, nebo poskytování první pomoci, schopnou těmto situacím čelit. Robustnost a spolehlivost tvoří podstatnou část tradic Scanie, stejně jako velkorysá výkonnost, vynikající ovladatelnost i snadná obsluha a ergonomické uspořádání pracoviště řidiče.

Scania má více než 90 let zkušeností s výrobou hasičských speciálů a záchranářských vozidel. Široký okruh prvků modulárního systému konstrukce poskytuje uživatelům a nástavbářům možnost stavby vozidel přesně odpovídajících velmi specifickým potřebám.

Scania má velmi pevné vedoucí pozice na severoevropském i britském trhu, stejně jako v jihovýchodní Asii a radikálně rostoucí podíl na ostatních velkých světových trzích. Úzce spolupracuje s nejvýznamnějšími světovými nástavbáři a dodavateli speciálního vybavení.

Zásahový nosič vody a pěny

Typická je instalace na podvozku se znakem náprav 4×2 nebo 4×4 a šesti až osmimístnou budkou řidiče CrewCab, tradičně s hasicí zásahovou technikou pro nasazení ve službách městských a komunálních jednotek. Vozidlo je obvykle vybaveno nádrží na vodu o objemu 1000 až 4000 litrů a menší na pěnidlo až na 1000 litrů. Kromě toho často tvoří hasičské vybavení žebříková nástavba, záchranářské nástroje, jako například hydraulické nůžky, nebo mobilní elektrické generátory.

Nosič vody a pěny

Tato vozidla bývají vybavena některou z budek řidiče od denní po dlouhou budku pro posádku Scania CrewCab a na několika verzích podvozků s různými znaky náprav. Nosiče pro vodní a pěnové zásahy většinou slouží jako podpora zásahových vozidel s vodními (pěnovými) děly. Jejich obvyklá kapacita činí 6000 až 10 000 litrů vody a až 1000 litrů pěnidla. Bývají vybavena výkonnějšími čerpadly než kombinovaná stříkací zásahová vozidla a mívají monitory instalované na nástavbě.

Otočné žebříkové a letištní nástavby

Tato vozidla mohou být vybavena budkami řidiče různých typů počínaje denními a konče dlouhými či se sníženým nástupem. K dispozici jsou rozdílná uspořádání podvozků až šestinápravových. Většina hasičských sborů potřebuje ve svých vozidlových sestavách otočné výsuvné žebříky nebo letištní nástavby.

Letištní zásahové speciály

Havarijní vozidla, speciální rychlá zásahová nebo letištní záchranářská jsou obvykle stavěna na podvozcích s jednoduchým obutím typu supersingle pro dosažení větší světlé výšky a schopnosti překonávat překážky. Mají také většinou pohon všech kol, samočinné převodovky a budky řidiče od spacích po dlouhé.

Letištní záchranářské speciály jsou bohatě vybavovány ve srovnání se standardními hasičskými a musí splňovat mimořádné nároky uživatelů. Například na výkon motoru a největší rychlost, stejně jako na shodu s národními i mezinárodními leteckými předpisy. Letiště s travnatými plochami neumožňují nasazení standardních hasičských automobilů, takže technika pro ně musí být koncipována pro co nejlepší jízdní vlastnosti jak na zpevněných komunikacích, tak mimo ně.

Víceúčelová vozidla

Některá vozidla musí být schopna mimořádně pružného přizpůsobení proměnlivým potřebám jejich využití. Například posloužit jako nosič vodní a pěnové zásahové soustavy a po několika minutách na to zase jako plně vybavená sanitka. To výrazně podtrhuje nutnost jejich variability. Záchranářské speciály – od lesnických hasicích po průmyslové aplikace – rychle přejímají progresivní technologie, které mění jejich strategii v reakci na specifičnost nasazení, jak efektivně je tým schopen působit a kolik času na to potřebuje. Třínápravové podvozky jsou obvykle vybavovány denními nebo spacími budkami řidiče.

BUDKY ŘIDIČE SCANIA PRO SPECIÁLNÍ VOZIDLA

Scania CrewCab – Kabina pro posádku s nízkou střechou, Dlouhá pro posádku s nízkou střechou.Verze s vysokou střechou poskytují vzadu vnitřní výšku 172 cm.

Budky Scania se sníženým nástupem – Nízká, běžná a vysoká střecha.

BUDKY ŘIDIČE UŽITKOVÝCH VOZIDEL SCANIA

  • Budky řidiče řady P – Krátká denní a spací s nízkou střechou. Normální a vysoká spací.
  • Budky řidiče řady G – Krátká denní a nízká spací. Běžná spací a zvýšená Highline.
  • Budky řidiče řady G – Krátká denní a nízká spací. Běžná spací a zvýšená Highline.
  • Budky řidiče řady R – Denní a nízká spací. Běžná spací a zvýšená Highline. Zvýšená Topline.

MOTORY SCANIA

Všechny vznětové motory Scania jsou schopny spalovat stoprocentní bionaftu ve shodě s normou EN 4214.

Motory EEV

  • Výkony od 230 až 730 k (169 až 537 kW)
  • Nejvyšší točivý moment 1050 až 3500 Nm
  • Objem 9.3 až 16.4 litrů
  • Emisní technologie EGR a SCR podle obsahu motoru
  • Palivo nafta a etanol podle typu motoru

Motory Euro 5

  • Výkony od 230 až 730 k (169 až 537 kW)
  • Nejvyšší točivý moment 1050 až 3500 Nm
  • Objem 9.3 až 16.4 litrů
  • Emisní technologie EGR a SCR podle obsahu motoru
  • Palivo nafta

Motory Euro 4

  • Výkony od 230 až 620 k (169 až 456 kW)
  • Nejvyšší točivý moment 1050 až 3000 Nm
  • Objem 9.3 až 15,6 litrů
  • Emisní technologie EGR a SCR podle obsahu motoru
  • Palivo nafta

Motory Euro 3

  • Výkony od 230 až 580 k (169 až 426 kW)
  • Nejvyšší točivý moment 1050 až 2700 Nm
  • Objem 8.9 až 15,6 litrů
  • Emisní technologie EGR a SCR podle obsahu motoru
  • Palivo nafta

O společnosti Scania Czech Republic

Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB, jednoho z vedoucích světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, průmyslových a námořních motorů. Pro rok 2010 získala automobilka prestižní ocenění Truck roku 2010. Na českém trhu působí Scania šestnáctým rokem a dlouhodobě zde patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ na 450 zaměstnanců.

www.scania.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....