Volkswagen Užitkové vozy se ve střednědobém horizontu vrátí k silnému růstu

  • Značka Volkswagen Užitkové vozy založila novou divizi služeb pro mobilitu a autonomní jízdy
  • Nové modely Caddy a Multivan, elektromobil ID. BUZZ a nový Amarok – produktové portfolio bude během dvou let kompletně modernizováno a rozšířeno
  • Investice do technologií a výrobních závodů podpoří růst
  • Letos začnou testy s autonomními vozidly

Volkswagen Užitkové vozy důsledně pokračuje ve své transformaci a ve střednědobém horizontu se vrátí k silnému růstu. Předseda představenstva Carsten Intra potvrdil na dnešní výroční tiskové konferenci platnost podnikové strategie GRIP2025+. Společnost se sídlem v Hannoveru dosáhla při její realizaci v uplynulém roce významných milníků. Zákazníci velmi pozitivně přijali novou generaci modelu Caddy po její loňské světové premiéře a zahájení prodeje. Ofenzivu značky Volkswagen Užitkové vozy v segmentu firemních zákazníků posiluje spolupráce se společností Ford na projektech tří vozidel. Jejich realizace probíhá podle časového plánu. V oblasti prémiových vozidel pro rodinu a volný čas, v segmentu kempovacích vozů, došlo k úspěšnému rozšíření nabídky o nový model Caddy California. V roce 2020 obdržela značka Volkswagen Užitkové vozy meziročně
o 60 procent více objednávek všech modelů California. Carsten Intra kromě toho představil novou divizi značky Volkswagen Užitkové vozy, která bude mít v rámci strategie GRIP na starosti všechny aktivity týkající se budoucích služeb pro mobilitu a vývoje autonomní jízdy. Již v letošním roce začnou testy autonomních vozidel.

Globální koronavirová pandemie měla v loňském roce dalekosáhlé dopady na obchodní výsledky značky Volkswagen Užitkové vozy. Na jedné straně docházelo k uzávěrám na klíčových trzích, vznikaly nečekané výzvy u dodavatelů a zákazníci měnili své plány investic. Na druhé straně, jak zdůraznil Carsten Intra, hrají vozidla značky Volkswagen Užitkové vozy právě v této době hlavní roli: „Naše automobily dodávají důležité zboží, jezdí jako mobilní servisní dílny, dopravují lékaře a policisty na místa nasazení. Právě uplynulý rok ukázal důležitost našich vozidel a služeb pro fungování celé společnosti. Chceme být užiteční pro jednotlivce i celou společnost,“ vysvětlil předseda představenstva na digitální výroční tiskové konferenci.

Nová divize sdružuje autonomní jízdu a nové služby pro mobilitu

Volkswagen Užitkové vozy přebírá ve vývoji autonomní jízdy v koncernu Volkswagen vedoucí roli ve spolupráci se společností Argo AI. „Naše vozidla jsou prvním logickým místem pro uplatnění autonomních systémů. Vycházíme z toho, že od roku 2025 uvidíme autonomní systémy značky Volkswagen Užitkové vozy v komerčním provozu,“ uvedl Carsten Intra. Volkswagen Užitkové vozy intenzivně vyvíjí také nové služby pro mobilitu (MaaS: Mobility as a Service/Mobilita jako služba a TaaS: Transport as a Service/Přeprava jako služba). Příkladem nabídky MaaS je poskytovatel služeb pro sdílené cestování MOIA, který se již etabloval v Hamburku a Hannoveru. Jako příklad budoucí nabídky služeb TaaS představil Intra start-up Cito, který začne nabízet své služby v létě 2021. Cito je digitální platforma pro zprostředkování kurýrních služeb. Počáteční kapitál pochází mimo jiné z tzv. Inovačního fondu II, který spravuje podniková rada koncernu. Intra k tomu říká: „To je opravdový start-up – rychlý, agilní, s ryzím podnikavým duchem.“

Vzhledem k velkému významu služeb pro mobilitu a potenciálu autonomní jízdy se značka Volkswagen Užitkové vozy rozhodla sdružit tyto aktivity do nové divize „MaaS/TaaS/AD“. V současnosti jsou její součástí kromě společností MOIA a Cito především investice do společnosti Argo AI a veškeré aktivity zabývající se vývojem autonomní jízdy. Finanční výsledky nové divize budou stejně jako u dosavadní divize „Car Business“ vykazovány samostatně. „Tato nová divize – a současně třetí pilíř naší strategie – bude ve střednědobém horizontu významně přispívat k našim celkovým příjmům z prodeje a hospodářským výsledkům,“ vysvětluje Carsten Intra.

Vedení společnosti již nyní do strategie pevně zakotvilo i cíle v oblasti trvalé udržitelnosti. Volkswagen Užitkové vozy se přitom zaměřuje jak na elektrifikaci své produktové řady, mj. uvedením nového modelu Multivan ve verzi Plug-in Hybrid v roce 2021 a elektromobilu ID. BUZZ v příštím roce, tak i na snižování vlivu výroby na životní prostředí. Do této oblasti patří mimo jiné snižování spotřeby energie, vody a rozpouštědel spolu s minimalizací množství odpadu a emisí CO2. Volkswagen Užitkové vozy sníží sledované ukazatele do roku 2025 celkem o 50 procent v porovnání s rokem 2010. V Hannoveru bylo již dosaženo snížení o 39 procent.

Provozní hospodářské výsledky v roce 2020

Holger Kintscher, člen představenstva odpovědný za finance, uvedl, že nezbytné finanční náklady na transformaci značky Volkswagen Užitkové vozy se již promítly do nákladů na vývoj a investic v roce 2020. Náklady na vývoj především modelu ID. BUZZ a autonomní jízdy vzrostly v roce 2020 o 100 milionů eur na celkovou částku jedna miliarda eur. Investice doznaly ve stejném období nárůstu o 31 procent na celkových 966 milionů eur. „Tyto investice nám zajistí budoucnost a návrat k růstu od roku 2022,“ říká Kintscher. V důsledku meziročního poklesu počtu dodaných vozů o 24,4 procenta kvůli koronavirové pandemii se snížily příjmy z prodeje o 18 procent na 9,4 miliardy eur (v předchozím roce: 11,5 miliardy eur). Vzhledem k tomu, že se značce Volkswagen Užitkové vozy nepodařilo dosáhnout cílové hodnoty emisí CO2 pro rok 2020, byly hospodářské výsledky poprvé zatíženy pokutou za emise ve výši 340 milionů eur. V souhrnu vedly uvedené nepříznivé vlivy k provoznímu hospodářskému výsledku -454 milionů eur (v předchozím roce: 510 milionů eur).

Holger Kintscher vyzdvihl úspěch interního programu pro zvyšování ziskovosti GRIP – Performance. Tento program je pevně zakotven v podnikové strategii a spojuje přísnou disciplínu v oblasti nákladů s optimalizací příjmů z prodeje. Jen v roce 2020 se podařilo tímto způsobem zlepšit hospodaření o 600 milionů eur. Realizace programu bude důsledně pokračovat. Podle člena představenstva, odpovědného za finance, je jeho velkou výhodou dlouhodobé zaměření. Společnost bude díky tomu z přijímaných opatření profitovat i v budoucnosti.

Modernizace a rozšiřování produktového portfolia, záruka vytížení výrobních závodů

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila v roce 2020 zcela novou generaci modelu Caddy, která se na konci roku objevila u prodejců. Caddy na základě koncernové modulární platformy MQB nabízí nyní jízdní komfort a asistenční, informační a zábavní systémy, které jsou v tomto segmentu absolutní novinkou. Ve verzi Caddy California navíc rozšiřuje nabídku kempovacích modelů, která již zahrnuje oblíbené modely T6.1 California a Grand California s technikou Crafteru. Volkswagen Užitkové vozy bude také na základě modelu Caddy vyrábět městský lehký užitkový vůz pro značku Ford. Zahájení výroby v závodu Poznaň je plánováno na rok 2022. Za několik týdnů představí Volkswagen Užitkové vozy nový model Multivan, který se bude od začátku nabízet také ve verzi Plug-in Hybrid. Dojde tím k rozšíření nabídky v segmentu MPV, protože aktuální modelová řada T6.1 zůstane v nabídce jako robustní užitkový vůz a vozidlo s pohonem všech kol. Intra k tomu říká: „Ve světě našeho modelu Bulli dochází ke změně paradigmat. Oblíbený základní koncept jsme nekompromisně zdokonalili kombinací komfortu a rozměrů osobního vozu s nabídkou vnitřního prostoru a variability MPV.“ V příštím roce pak bude následovat elektromobil ID. BUZZ ve verzích pro přepravu osob i nákladu (verze Cargo) – jako ikonický Bulli budoucnosti z Hannoveru. Intra současně potvrdil, že se tento model bude prodávat rovněž na americkém trhu.

Ze spolupráce se značkou Ford vzejde i nový Amarok připravovaný pro příští rok. Předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy potvrdil novou designovou skicou jasné ambice: „Bude to skvělý pick-up. Ale nejen to. Bude to i skvělý Volkswagen – s jasným rukopisem naší značky v oblastech techniky a designu.“

Podle Intry je vytížení výrobních závodů až do konce desetiletí zajištěno. Platí rovněž podniková dohoda o zachování pracovních míst v Hannoveru díky rozhodnutí o výrobě prémiových elektromobilů pro ostatní koncernové značky v hannoverském závodě od roku 2024. „Před 65 lety sjely z montážní linky ve Stöckenu první vozy Bulli, nyní tento areál přeměňujeme v jeden z modernějších výrobních závodů koncernu. Tuto transformaci uskutečňují svým neúnavným úsilím naši motivovaní zaměstnanci,“ říká předseda představenstva.

Výhled

Představenstvo značky Volkswagen Užitkové vozy počítá pro letošní rok s více než 400 000 dodanými vozidly. Tím bude loňský výsledek výrazně překonán. Vzhledem k investicím do transformace, modernizace výrobních závodů a zavádění elektromobilů do výroby bude provozní hospodářský výsledek divize „Car Business“ i v roce 2021 pravděpodobně záporný. Carsten Intra však jasně uvedl: „Naše strategie GRIP je růstovým plánem. Ve střednědobém horizontu výrazně zvýšíme počty dodaných vozidel, příjmy z prodeje i hospodářský výsledek a budeme znovu vykazovat zisk. Počítáme s tím, že na této cestě budeme mít v divizi ‚Car Business‘ po dobu dvou let záporné hospodářské výsledky. Naším cílem je značka Volkswagen Užitkové vozy, která bude zásadním způsobem utvářet mobilitu příštího desetiletí.“

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrické SUV ID.4 obdrželo v testech Euro NCAP nejlepší známky a s nimi i pětihvězdičkové hodnocení

Elektrické SUV ID.4 obdrželo v testech...

Vynikající výsledky ve všech kategoriích testů ID.4 se v Německu dodává sériově s technologií Car2X Nový model ID.4 přesvědčil o svých kvalitách také v renomovaných testech bezpečnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ikonický Volkswagen Van první generace se vrací, tentokrát jako RC stavebnice

Ikonický Volkswagen Van první generace...

Ikonický Volkswagen Transporter první generace neboli Typ 2, který je z hlediska designu mladším bratrem snad ještě slavnějšího brouka (oficiálně VW Typ 1), po letech znovu ožívá. Tentokrát v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Golf R přijíždí na start: Světová premiéra nejvýkonnějšího sériového Golfu všech dob

Nový Golf R přijíždí na start:...

TSI o výkonu 235 kW (320 k): Golf R zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy R-Performance Torque Vectoring: Golf R sériově s novým pohonem všech kol Nový etalon jízdní dynamiky: Pohon...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejlepší hodnocení pro ID.3: Pět hvězd v testu Euro NCAP

Nejlepší hodnocení pro ID.3: Pět...

Vysoká dílčí hodnocení ve všech typech testů ID.3 excelentně chrání dospělé cestující i děti V nárazovém testu přesvědčil i nový sériově dodávaný centrální airbag ID.31 má za...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Rekordní dojezd: ID.3 dojel z Cvikova do Švýcarska na jedno nabití

Rekordní dojezd: ID.3 dojel z Cvikova do...

ID.3 v cíli rekordní jízdy ve švýcarském Schaffhausenu Elektrický Volkswagen absolvoval trasu dlouhou 531 kilometrů bez doplňování elektrické energie Oficiální dojezd podle metodiky WLTP byl...