Motoráři automobilky Volkswagen přicházejí s revoluční pohonnou jednotkou: Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se představil zážehový motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu do válců, který z objemu pouhých 1,4 l dává výkon 125 kW/170 k a jehož točivý moment dosahuje v mimořádně širokém rozmezí otáček 1750 min-1 až 4500 min-1 špičkové hodnoty 240 Nm – v rozmezí otáček 1250 min-1 až 6000 min-1 neklesá pod hranici 200 Nm!.
Klíčem k těmto zcela mimořádným parametrům je systém zdvojeného přeplňování do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem tohoto unikátního řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou však srovnatelné s nepřeplňovaným zážehovým motorem o objemu 2,3 l, přičemž ovšem jeho spotřeba je o pětinu nižší!
Unikátní motor 1.4 TSI/125 kW je určený pro model Golf GT, který se na českém trhu objeví koncem tohoto roku.
Konstruktéři automobilky Volkswagen připravili i druhou výkonovou verzi motoru 1.4 TSI, která má výkon snížený na 103 kW/140 k a jejíž točivý moment vrcholí na hodnotě 220 Nm – s tou vyjede Golf v první polovině roku 2006.
Přeplňování spalovacích motorů je efektivní cestou k vyšším výkonovým parametrům, nižší spotřebě a čistším spalinám. Nejrozšířenější systém přeplňování turbodmychadlem má však zejména u menších motorů velkou slabinu v malém točivém momentu a nízkém výkonu v nižších otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. Konstruktoři automobilky Volkswagen proto přišli s unikátním řešením: V nízkých otáčkách „dopuje“ motor mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se připojuje a odpojuje samočinně prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.
Tato koncepce přinesla skvělé výsledky: Malý šestnáctiventilový motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu do válců mohutně „zatahuje“ už od nejnižších otáček a dovoluje tak jízdu bez příliš častého řazení na nižší rychlostní stupně, což zároveň snižuje spotřebu paliva. Golf GT, poháněný motorem 1.4 TSI propojeným se standardně montovanou manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,9 s, na pátý rychlostní stupeň se rozjede z 80 km/h na 120 km/h za pouhých 8 s a pod plným plynem jede až 220 km/h. V normovaném režimu město/mimo město/kombinace činí přitom jeho spotřeba jen 9,6/5,9/7,2 l/100 km.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií