Scirocco skutečně přineslo nový vítr do plachet značky VW. Necelé dva měsíce před premiérou vozu Golf bylo kupé Scirocco prvním typem postaveném na zbrusu novém podvozku s tradičním rozvorem 2400 mm, ale s poháněcím ústrojím uloženým vpředu napříč a moderním podvozkem. Vpředu konstruktéři použili příčná ramena a svislé vzpěry McPherson, zadní vlečená ramena spojovala polotuhá příčka, přičemž odpružení předních i zadních kol obstarávaly vinuté pružiny. Dvouokruhová brzdová soustava s předními kotoučovými a zadními bubnovými brzdami byla diagonálně propojena a doplněna podtlakovým posilovačem.
Třídveřovou 3,85 m dlouhou karoserii navrhl Giorgio Giugiaro, šéf turínského stylistického centra Ital Design, výrobu zajišťovala renomovaná německá karosárna Karmann. Kompaktní kupé s rozměrnými třetími dveřmi v šikmé zádi mělo vnější rozměry 3855 x 1625 x 1310 mm a podle provedení vykazovalo pohotovostní hmotnost v rozmezí 805 až 830 kg.
Na jaře 1974 Scirocco debutovalo s motorem 1471 cm3 o výkonu 85 koní (63 kW) a špičkovou výbavou TS, jež se navenek projevovala čtveřicí kruhových světlometů. Od léta téhožroku už byla k mání paleta šesti modelů, z nichž nejlevnější poháněl čtyřválec 1093 cm3 o výkonu 50 koní (37 kW), zatímco střed nabídky tvořila kupé s motorem 1471 cm3 o výkonu 70 koní (51 kW) a špičku modely LS a TS.
Scirocco L s obdélníkovými světlomety a motorem 1,1 l dosahovalo největší rychlosti 144 km/h, kupé s jedenapůllitrovým motorem o výkonu 70 koní však už jezdila přes 165 km/h a špičkové modely LS a TS překonávaly hranici 175 km/h a z 0 na 100 km/h dokázaly sprintovat za rovných 11 s. Jejich spotřeba se pohybovala kolem desetilitrové hranice, a tak palivová nádrž o objemu 40 l uložená v chráněné zóně před zadní nápravou opravdu nebyla předimenzovaná.
Od ledna 1975 si pohodlnější zákazníci mohli objednat kupé Scirocco s jedenapůllitrovým motorem spojeným s třístupňovou samočinnou převodovkou, od srpna 1975 se do modelů LS a TS začal montovat nový čtyřválec 1588 cm3 o výkonu 85 koní (63 kW). Událostí sezóny 1976 bylo představení modelu Scirocco GTI, jehož motor 1588 cm3 opatřený vstřikováním paliva nabízel v té době pozoruhodný výkon 110 koní (81 kW), s nímž ladila pětistupňová převodovka. Hbité kupé vyráběné paralelně vedle stejně výkonného modelu Golf GTI uhánělo přes 185 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo za pouhých 10 s. Do modelového roku 1977 vstoupilo Scirocco s inovovanou nabídkou, jejíž střed tvořily modely poháněné motorem 1588 cm3 o výkonu 75 koní (55 kW), na vrcholu pyramidy vedle sportovně vybaveného modelu GTI figurovalo i komfortněji laděné kupé GLI s tímtéž motorem o výkonu 110 koní.
V srpnu 1977 prošlo Scirocco modernizací, dostalo novou masku s blikači protaženými do předních blatníků, rozměrnější plastové nárazníky zabíhající až k výřezům kol a řadu dalších prvků – včetně zlepšeného odhlučnění karoserie. Právě v té době bylo kupé Scirocco první generace na vrcholu slávy: v sezóně 1977 se prodalo přes 86 tisíc vozů, v roce 1978 pak rekordních 89 tisíc a o rok později dalších 87 tisíc kupé tohoto typu. Od léta 1979 dostal nejlevnější model Scirocco L nový motor 1272 cm3 o výkonu 60 koní (44 kW), díky němuž „dámské“ kupé jezdilo přes 150 km/h. Na podzim 1980 se objevily zvláštní modely na rozloučenou: nesly označení CL a SL, měly bohatší výbavu a poháněly je motory 1457 a 1588 cm3 o výkonu 70 a 85 koní (51 a 63 kW). Počátkem roku 1981 výroba Volkswagenu Scirocco první generace už jen dobíhala – celkem za sedm let vzniklo přes půl miliónu těchto oblíbených vozů.
Počátkem března 1981 debutovalo na ženevském autosalonu Scirocco druhé generace, jehož tvary vznikly ve stylistickém středisku mateřské automobilky. Nové kupé bylo o 195 mm delší, vyznačovalo se zaoblenějšími liniemi a zvětšenou prosklenou plochou, zejména rozměrným zadním oknem. Podvozek se prakticky nezměnil (jen jeho naladění se přizpůsobilo větší hmotnosti nového vozu), také nabídka motorů navazovala na kupé první generace. Základní model Scirocco L měl pod kapotou skromný čtyřválec 1272 cm3 o výkonu 60 koní (44 kW), dražší kupé LS a GT poháněly motory 1457 a 1588 cm3, které dávaly 70 a 85 koní (51 a 63 kW), přičemž zákazník si mohl vybrat mezi čtyřstupňovou a pětistupňovou mechanickou převodovkou a třístupňovou automatikou. Nejdražší model Scirocco GTI převzal čtyřválec 1588 cm3 se vstřikováním paliva o výkonu 110 koní (81 kW), s nímž (a s pětistupňovou převodovkou) jezdil až 190 km/h.
Od ledna 1983 se do kupé GTI montoval větší motor 1781 cm3 s výkonem lehce zvýšeným na 112 koní (82 kW), v září téhož roku mělo ve Frankfurtu předpremiéru kupé Scirocco se šestnáctiventilovým motorem 1781 cm3. Zájemci o atraktivní auto se však museli obrnit trpělivostí – po vyléčení dětských nemocí nového motoru se první zákazníci svých vozůdočkali až v dubnu 1985. Mezitím kupé Scirocco zaznamenalo řadu zlepšení – od podzimu 1983 dostalo klasické dvouramenné stěrače místo původního jednoramenného, počátkem roku 1984 se začala montovat větší palivová nádrž o objemu 55 l a zároveň se díky ploché nouzové rezervě o málo zvětšil zavazadlový prostor.
Šestnáctiventilový motor modelu Scirocco GTX 16V dával v prvním provedení bez katalyzátoru výkon 139 koní (102 kW) a čtyřmetrové kupé s pohotovostní hmotností kolem 1000 kg s ním dosahovalo největší rychlosti 204 km/h a z0 na 100 km/h dokázalo zrychlit zarovných 9 s. Verze s řízeným katalyzátorem a jiným vstřikováním paliva, jež se souběžně prodávala od roku 1986, měla výkon 129 koní (95 kW) a jezdila „jen“ 200 km/h, přičemž hodnota zrychlení zůstala stejná.
V létě 1988 debutovalo nové 2+2místné kupé čtyřmetrové délky jménem Corrado, jehož karoserie opět pocházela od firmy Karmann, zájem o Scirocco však výrazně poklesl už v sezóně 1987, kdy se prodalo necelých 23 tisíc kupé, což bylo o 10 tisíc méně, než v předcházejících letech a pouhých 50 % z toho, co se prodávalo v nejúspěšnějším období 1981 až 1983. Od roku 1990 bylo Scirocco v posledním provedení k mání už jen s motorem 1,8 l o výkonu 112 koní (82 kW), v nevelkých počtech se kupé v karosárně Karmann vyrábělo aždo podzimu 1992. Celkem spatřilo světlo světa asi 300 tisíc kupé VW Scirocco druhé generace, což v kontextu měnícího se trhu i vkusu zákazníků rozhodně nebylo málo.
Jan Tuček
převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas