Mezinápravová spojka švédské firmy Haldex, která s Volkswagenem na vývoji pohonu všech kol nové generace úzce spolupracovala, je ve Volkswagenu Golf 4motion umístěná až u zadní nápravy. Jejím základem je lamelová spojka ponořená do olejové lázně. Při zvyšování tlaku oleje ve skříni lamel dochází k jejich propojování a se stoupajícím tlakem se tedy na výstup ze spojky přenáší stále větší část vstupního točivého momentu. Potřebný tlak oleje ve skříni vytvářejí axiální pístová čerpadla, která však pracují pouze tehdy, začínají-li se lišit otáčky vstupu a výstupu ze spojky. Celý systém je řízený soustavou přesných regulačních ventilů, které dostávají pokyny z centrální elektronické řídící jednotky. Ta vyhodnocuje údaje mj. i z protiblokovacího systému brzd ABS.
Velkou výhodou spojky Haldex je rychlost její reakce – už při vzájemném protočení vstupního a výstupního hřídele o 45 stupňů dá elektronická jednotka pokyn ke zvýšení tlaku ve skříni a během jediné otáčky může lamelová spojka přenášet na výstup potřebný točivý moment. Spojka Haldex tedy rychle a přesně rozděluje podíl momentu, přenášeného zadní a přední nápravou vozu Volkswagen Golf 4motion od nuly až po 50:50. Silnou stránkou spojky Haldex v Golfu 4motion je i její velká kapacita přenášeného výkonu až 3200 Nm.
Tradice pohonu všech kol u Volkswagenu sahá až do roku 1942, kdy se začal vyrábět legendární VW Brouk se zvýšenou světlostí podvozku a pohonem všech kol. Tento model se však v poválečné nabídce automobilky neobjevil.
Novodobá historie pohonu všech kol začíná u Volkswagenu rokem 1986. Tehdy se na trhu objevil první Golf syncro. Systém syncro, charakteristický svými viskózními spojkami, získal po celém světě mnoho nadšených příznivců, kteří oceňovali suverénní chování těchto modelů. Určitý hendikep se ukázal až postupem času, s příchodem složitých elektronických systémů. Limitujícím momentem byla především problematická spolupráce se stále modernějšími protiblokovacími systémy brzd ABS, protiprokluzovými systémy ASR či nově zaváděnými stabilizačními systémy ESP. Nový systém „4motion“ se spojkou Haldex, uváděný v řadě Golf, všechny tyto nedostatky eliminuje.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií