Víkendové zákazy jízd kamionů v ČR

V nedávné době rozvířilo již tak bouřlivé vody dění na našich silnicích oznámení o připravovaných změnách v zákazu jízd nákladních vozidel na silnicích v České republice.

Současný stav zákazů jízd v Evropě je značně nejednotný. Přestože řada zemí neuplatňuje žádné zákazy, v České republice se připravuje nestandardní, v Evropě unikátní, rozšíření zákazů jízdy pro vozidla nad 7,5 t o páteční odpoledne.

Současný stav(podle § 43 zákona č. 361/2000 Sb.)
pátek zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 17 do 21 hodin
sobota zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 07 do 13 hodin
neděle a státní svátek zákaz jízdy po celý rok od 13 do 22 hodin

Negativa související s rozšíření celoročního zákazu jízd na páteční odpoledne

  • řidiči budou nuceni porušit jeden ze dvou zákazů – buď kvůli chybějícím odstavným plochám musí parkovat na zakázaných a nebezpečných místech, nebo porušit zákaz jízdy, a vystavit se tak postihu vedoucímu až ke ztrátě zaměstnání;
  • v souvislosti s povinnými dobami řízení a odpočinku nebude mít řidič možnost vrátit se v sobotu k rodině a čerpat týdenní odpočinek;
  • budou potřeba další řidiči, kterých je již teď nedostatek;
  • nutnost nákupu další dopravní techniky;
  • největší přesun dopravy do doby s nejvyšší hustotou, doprava nezmizí, protože neexistuje alternativa;
  • neexistuje možnost využití železniční přepravy, železnice nemůže převzít úkoly silnice, nemá dostatečnou kapacitu, způsob dopravy si volí zákazník, dnešní logistické potřeby z pohledu flexibility, rychlosti a bezpečnosti je schopna uspokojit jen silniční doprava;
  • po vstupu do Schengenu již nebude možné zadržet dopravu na hranicích, ještě se zvýší tlak na odstavné plochy;
  • oblast automobilového průmyslu bude vinou narušení logistických a zásobovacích systémů postižena zvýšením režijních nákladů, ohrožením smluvních a dodacích lhůt, zvýšením investic do skladů a zásob, sníženou konkurenceschopností.

Jedinou možností koncepčního řešení je zajištění plynulosti a bezpečnosti silniční dopravy prostřednictvím dobudování základní infrastrukturní sítě a vytěsnění nákladní dopravy z měst a obcí.

Analýza statistiky nehodovosti za rok 2006

celkový počet mrtvých 956

  • z toho 122 osob zaviněných řidiči nákladních motorových vozidel
  • 53 osob zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12 tun
  • 16 osob zaviněných řidiči autobusů

celkový počet nehod 187 965

  • z toho 31 329 nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů (vč. N1)
  • 10 905 zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12t
  • 2 283 zaviněných řidiči autobusů

Možné vlivy na statistiku: faktory ovlivňující statistiky nákladních vozidel

  • započítána i vozidla do 3,5 t N1 – osobní automobily upravené pro odpočet DPH (tzn. i např. Škoda Octavia)
  • růst ekonomiky spojený s nárůstem intenzity dopravy
  • došlo k posunu hlášení nehod až od 50 tis. Kč výše, tzn. automatický úbytek nehlášených nehod osobních vozidel, kamiony musí hlásit vše

Analýza nehodovosti:

řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili jen 16,7% nehod

  • z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,8%
  • z toho řidiči autobusů – jen 1,2%

řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili smrt 122 osob – tj. 12,8%

  • z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,5%
  • z toho řidiči autobusů – jen 1,7%
  • v kategorii nad 12 tun došlo k poklesu usmrcených o 5 osob

řidiči nákladních vozidel mají nejmenší závažnost nehod

  • na 1 000 nehod je to 3,9 usmrcených osob, oproti 5,1 u osobních vozidel

46 usmrcených osob byli samotní řidiči nákladních automobilů, nebo jejich spolujezdci

Jestliže Česká republika vykazuje vyšší nehodovost než některé státy EU, vypovídá to především o stavu naší infrastruktury a státního odborného dozoru. V žádném případě nelze tuto situaci řešit zákazem jízdy pro jednu skupinu uživatelů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aramco a Stellantis potvrzují kompatibilitu syntetických paliv s evropskými motory

Aramco a Stellantis potvrzují...

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Evropské snahy o snížení emisí CO2 ohroženy Českou republikou

Evropské snahy o snížení emisí CO2...

Průměrné emise CO2 u nově zaregistrovaných osobních aut v Evropě sice rok od roku klesají, ale Česká republika kazí evropské emisní statistiky. Češi totiž kupují nová auta s vysokou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních vozů německé soutěže „Auto roku 2024“.  V Česku bude stát pod 2 miliony korun

Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních...

Kia EV9 oslovila 27člennou porotu německé soutěže „Auto roku 2024“ (GCOTY) a bylo vyhlášeno vítězem kategorie luxusních vozů. Kia EV9 tím odsunula osm konkurenčních modelů zařazených do...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Amarok jako kempovací vůz se střešním stanem a hardtopem

Nový Amarok jako kempovací vůz se...

Volkswagen Užitkové vozy představuje na veletrhu Caravan Salon přestavbu modelu Amarok PanAmericana. Tento speciální pick-up byl upraven společností Genesis Import. Vznikl tak dokonalý automobil pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...