Toyota Prius GT je výkonnější verzí standardního modelu Prius, která má ukázat další potenciál jeho hybridní technologie. Jedná se výhradně o koncepční vůz, u nějž se neuvažuje o sériové výrobě. Byl vyvinut s cílem předvedení víceúčelovosti hybridní technologie, která nemá výhody pouze v otázkách nízkých emisí a ochrany životního prostředí. Ukazuje, že hybridní technologie může být také zdrojem rychlosti a jízdního potěšení.
Hybridní systém pohonu modelu Prius byl specificky upraven tak, aby dodával výkon sportovních vozů. Zatímco standardní Prius je vybaven zážehovým motorem s Atkinsonovým cyklem, verze GT je klasické konstrukce postavené na patentech Nikolause Otta, který produkuje o 29 % větší výkon (99 oproti 77 k).
Současně s tím byla posílena i elektrická část pohonného ústrojí modelu Prius. Vysokonapěťový systém nyní pracuje až s 550 V, což je o 50 V více než ve standardu. Tato změna umožnila instalaci výkonnějšího elektromotoru, jenž má výkon 82 k – obdobný výkon jako u zážehového motoru 1,4 l.
Zesíleny tudíž musely být i akumulátory, které mají příkon 34 kW neboli 46 k (o 9 kW, resp. o 12 k více). Současně s tím byly zvýšeny otáčky generátoru z 10 000 na 12 000 min-1. Charakter elektrického pohonu byl uzpůsoben rychlejším reakcím kladeným na sportovní automobil.
1,5litrový benzinový motor spolu s elektromotorem (ten může být považován za jakousi formu „přeplňování“) dodávají výkon 145 k, což je hodnota, které v současnosti nedosahuje žádný z motorů o objemu 1,5 l na trhu. Značí to litrový výkon 100 k/l objemu. Změny k dosažení vyššího výkonu však lze považovat za malé, protože po mechanické stránce jsou motor, elektromotor, generátor i akumulátor stejné jako ve standardním modelu Prius.
Výkonnější pohonné ústrojí si vyžádalo úpravy podvozku. Kvůli rychlejším reakcím a trakci byly vyměněny tlumiče, pružiny a stabilizátory. U verze GT byly posunuty akumulátory až za zadní nápravu, čímž se dosáhlo téměř optimálního rozložení hmotnosti vozu mezi nápravy v poměru 1:1. O mimořádnou úroveň trakce se starají stejné pneumatiky, které používá sportovní Toyota Celica.
Přední spoiler, stejně tak jako nástavce prahů zvyšují nejen přítlak ve vyšších rychlostech, ale působí též mnohem agresivnějším dojmem. Kvůli dalšímu zvýraznění sportovního charakteru modelu Prius GT bylo interiéru odlehčeno vyjmutím některých tlumicích materiálů, stejně tak jako instalací sportovních sedadel a bezpečnostní ochrannou klecí.
Výsledkem všech úprav je úspora hmotnosti o 180 kg ve srovnání s výchozím modelem. Pohotovostní hmotnost Priusu GT činí jen 1120 kg.
Více výkonu a méně hmotnosti přináší vylepšení dynamiky. Ta je prezentována například zrychlením z 0-100 km/h za 8,7 s. Určitým překvapením může být fakt, že pakliže se Prius GT pohybuje běžnými rychlostmi, je stejně úsporný a má stejně nízké emise jako standardní model. Výkonnější spalovací motor totiž znamená vyšší účinnost elektrického pohonu a snížení pohotovostní hmotnosti.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií