Velká cena Malajsie 2015: zvítězil Sebastian Vettel na Ferrari

Čtyřnásobný světový šampion Sebastian Vettel získal pro Ferrari první vítězství od Velké ceny Španělska 2013, sám na triumf čekal od Velké ceny Brazílie 2013.

1malvettel1000

Sebastian Vettel

– vzhledem k extrémně horkému počasí a velice abrazivnímu asfaltu zvolil strategii dvou zastávek v boxech a v cíli byl před oběma piloty Mercedesu. Vettel startoval na středně tvrdých pneumatikách P Zero White a pro další sadu středně tvrdých pneumatik si k mechanikům přijel v 17. kole. Závod dokončil na pneumatikách s tvrdou směsí P Zero Orange, které měl na svém voze od 37. kola. Jeho čtvrté vítězství v Malajsii – 40. v kariéře – znamená, že je v současnosti historicky nejúspěšnějším pilotem ve Velké ceně Malajsie.

Pilot Mercedesu Lewis Hamilton

– startoval z pole position, vsadil při cestě za druhým místem na tři pit stopy. Jeho týmový kolega Nico Rosberg jel podle odlišné strategie se třemi zastávkami a skončil třetí. Rosberg závod dojížděl na středně tvrdých pneumatikách, zatímco Hamilton absolvoval poslední stint na tvrdé sadě.

V momentě startu závodu měla trať teplotu 56 °C:

– to zhruba odpovídá nejvyšší teplotě z loňské sezóny. Přestože se jelo na asfaltu, který byl dost horký na to, aby se na něm usmažilo vejce – důkaz najdete na účtu Pirelli na Instagramu – na konci nebyly na pneumatikách žádné známky drolení nebo žmolkování. S výjimkou obou pilotů McLarenu, kteří startovali na tvrdých pneumatikách a před odstoupením ze závodu se probojovali na bodované pozice, startovali všichni ostatní jezdci do závodu na středně tvrdých pneumatikách. Brzké vyjetí safety caru (na tři kola) pomohlo zpomalit degradaci, ale rovněž nabídlo možnost přezout na nové pneumatiky, čehož využila většina jezdců z předních pozic. Sebastian Vettel s Ferrari ovšem zůstal na trati. Lewis Hamilton a Nico Rosberg s Mercedesy absolvovali brzkou zastávku v boxech a přezuli na tvrdé pneumatiky.

Sebastian Vettel k první zastávce v boxech zajížděl z prvního místa

Vrátil se na třetí pozici a využil výhody středně tvrdých pneumatik, aby stáhl ztrátu a ujal se znovu vedení v závodě. Při druhém pit stopu Vettel přezouval na tvrdé pneumatiky, vrátil se za Hamiltonem a připravil si tak cestu za vítězstvím, protože jezdci Mercedesu zajeli do boxů o kolo později. Celý závod se tak celý točil kolem strategií.

Max Verstappen s Toro Roso jel rovněž

– se strategií tří zastávek v boxech a v 17 letech se stal nejmladším jezdcem historie F1, který dokázal v závodě bodovat. Překonal tak rekord doposud držený Daniilem Kvyatem. Tři pit stopy pomohly také Kimimu Räikkönnenovi ke čtvtému místu v cíli, když startoval z konce startovního roštu a musel hned po prvním kole do boxů, protože měl po kontaktu se soupeřem defekt pneumatiky.

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli:

„Myslím, že jsme dnes odvedli svůj kus práce. Viděli jsme skvělou strategickou bitvu mezi Ferrari a Mercedesem, souboj dvou různých přístupů k závodu, které ovlivnilo brzké vyjetí safety caru. Navzdory pravděpodobně nejvyšším teplotám z celé sezóny, pneumatiky netrpěly drolením nebo žmolkováním a umožnily, aby bylo nejen možné jet na dvě zastávky v boxech, ale aby to byla vítězná strategie. Rozdílné taktiky použití pneumatik připravily napínavý souboj o vítězství a podtrhly, jaký rozdíl může přinést rozdílné použití pneumatik. Gratulujeme Ferrari a Sebastianu Vettelovi k opravdu památnému vítězství.“

Předpovídali jsem, že strategie se třemi zastávkami bude nejbezpečnější v obraně proti degradaci, ačkoli tu byl teoreticky jen minimální rozdíl mezi touto strategií a dvěma pit stopy. Záleželo na tom, jak dobře bude využit potenciál pneumatik. Naše teorie se ukázala jako pravdivá, Ferrari dokázalo udržet degradaci na rozumné míře strategie se dvěma pit stopy byla vítězná. Říkali jsem, že se dvěma pit stopy bude nejlepší startovat na středně tvrdé směsi a následně dvakrát přezout na tvrdé pneumatiky v 15. a 37. kole. Vettel to provedl ještě o kousek lépe, než jsme předpokládali, odjel dva stinty na středně tvrdých pneumatikách a následně na závěr závodu přezul na tvrdé pneumatiky.

Sledujte nás také na

Twitteru@pirellisport   a na Facebooku na www.facebook.com/PirelliMotorsport

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aramco a Stellantis potvrzují kompatibilitu syntetických paliv s evropskými motory

Aramco a Stellantis potvrzují...

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Evropské snahy o snížení emisí CO2 ohroženy Českou republikou

Evropské snahy o snížení emisí CO2...

Průměrné emise CO2 u nově zaregistrovaných osobních aut v Evropě sice rok od roku klesají, ale Česká republika kazí evropské emisní statistiky. Češi totiž kupují nová auta s vysokou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních vozů německé soutěže „Auto roku 2024“.  V Česku bude stát pod 2 miliony korun

Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních...

Kia EV9 oslovila 27člennou porotu německé soutěže „Auto roku 2024“ (GCOTY) a bylo vyhlášeno vítězem kategorie luxusních vozů. Kia EV9 tím odsunula osm konkurenčních modelů zařazených do...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Amarok jako kempovací vůz se střešním stanem a hardtopem

Nový Amarok jako kempovací vůz se...

Volkswagen Užitkové vozy představuje na veletrhu Caravan Salon přestavbu modelu Amarok PanAmericana. Tento speciální pick-up byl upraven společností Genesis Import. Vznikl tak dokonalý automobil pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...