V Mostu jezdil vodíkový autobus v plném provozu

Do Mostu vtrhla nastupující čistá technologie. V plném provozu tu testovali vodíkový autobus značky CaetanoBus, který byl zkonstruován ve spolupráci s Toyotou. Byl nasazen na náročnou trasu s řadou převýšení. Nejen Mostu má přinést data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy.

foto: Toyota

Testování autobusu se v Mostě uskutečnilo díky zapojení České vodíkové technologické platformy (HYTEP) do celoevropského projektu JIVE 2, který má za cíl dostat do ulic evropských měst až 310 ekologických, bezemisních vodíkových autobusů.

Místo motoru malá elektrárna, z výfuku jde vodní pára

Pohon vodíkového autobusu CaetanoBus funguje na principu palivových článků. „V oblasti motoru se nachází palivový článek, zjednodušeně malá mobilní elektrárna, která kombinuje vodík z nádrže se vzduchem z okolí, a při této chemické reakci vzniká elektrická energie pohánějící vozidlo. Autobus má zároveň pro potřeby okamžitého výkonu nainstalován malou baterii, která výkon palivového článku dorovnává. Jedná se tak o jistý hybrid mezi vodíkovým a bateriovým vozidlem,“ popisuje princip fungování pohonu autobusu Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Vodíkový autobus je přitom stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent. Vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla, autobus je bezemisní a vypouští pouze vodní páru.

foto: Toyota

Test jiného tlaku v zimě

Standardní dojezd CaetanoBusu je přes 350 km, a to za použití technologie plnění na 350 barů. Při testech bylo ale využito plnění jen na 200 barů, což by mělo znamenat, že se v nádržích uskladní 21 kg vodíku. Výrobce udává, že průměrná spotřeba jeho autobusu se pohybuje okolo 6 kilogramů na 100 kilometrů. „Jsme zvědaví, zda testování tento údaj vyvrátí, nebo potvrdí. O to zajímavější je, že se bude autobus testovat v zimě, kdy je většinou spotřeba kvůli vytápění o něco vyšší, přesto by vodík výrazným zvýšením spotřeby trpět neměl. I to ale musí ještě naše testování potvrdit,“ říkal před testem Jan Sochor.

Vodíkový autobus byl nasazen na lince číslo 17 od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince od 8 do 17 hodin. Data se teď budou vyhodnocovat.

foto: Toyota

Bezemisní autobusy testují po celé Evropě

Evropský projekt JIVE 2, v rámci kterého se testování dělá, má za cíl dopomoci lokálním autoritám k rozhodnutí ohledně pořízení vodíkových autobusů.

Vodíkovou ekonomiku je potřeba nastartovat co nejrychleji. Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě a smysluplně tak snižovat cenu celého navazujícího hodnotového řetězce vodíkových technologií, včetně rozšiřování povědomí o jejich fungování,“ vysvětluje význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership.

Most byl pro testování vodíkového autobusu vybrán na základě doporučení Hospodářské a sociální komory Ústeckého kraje. Autobus od Toyoty CaetanoBus v listopadu už testovalo Slovinsko a Chorvatsko a v roce 2023 zamíří i na Slovensko a do Maďarska.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Corolla oceněna jako nejlepší kombík a rodinný vůz

Toyota Corolla oceněna jako nejlepší...

Toyota Corolla coby nejoblíbenější vůz segmentu C na světě byl dvakrát oceněn v prestižní anketě What Car 2024 Awards. Vůz získal dvě ocenění – verze hatchback byla zvolena Rodinným autem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Japonci oznámili průlom ve vodíkové technologii

Japonci oznámili průlom ve vodíkové...

Japonští vědci dosáhli průlomu, který by mohl usnadnit používání a skladování vodíkového paliva. Tým z Japonského institutu fyzikálního a chemického výzkumu vytvořil elektrodu, která...

Toyota testuje obří draky jako nový...

Toyota v Japonsku testuje využití velkých osmimetrových draků, kteří by se v budoucnu mohli stát zdrojem energie. Automobilka před lety vyvíjela letecké motory, které byly certifikovány ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota uvede novou generaci baterií s dojezdem až 1100 km

Toyota uvede novou generaci baterií s...

Automobilka Toyota vyvíjí novou generaci baterií s vyšší hustotou a lepším výkonem, což vede k prodloužení dojezdu a zkrácení doby nabíjení. Po roce 2026 budou vozy Toyota používat mimo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak bezpečně jezdit v zimě/hqdefault.jpg">

Jak bezpečně jezdit v zimě

Přichází zima a řidiči by měli věnovat větší pozornost bezpečnosti. Vedle kontroly a přípravy samotného vozu je dobré s sebou v zimě vozit některé dodatečné pomůcky, ale také vědět,...