V Mercedesu Benz Vito F můžete i spát
Lehké užitkové automobily Mercedes Benz Vito se vyrábějí v mnoha verzích včetně provedení L a F určených především pro volný čas.
Před půldruhým rokem jsme si vyzkoušeli luxusní Mercedes Benz V, teď jsme zvolili „kempinkový“ model Vito F poháněný turbodieselem 2.1. Už vnější rozměry vozu (délka 4660 mm, šířka 1880 mm, výška 1850 mm) a třímetrový rozvor dávají tušit o jak prostorný interiér půjde. To však neznamená, že by se s ním špatně parkovalo, právě naopak, vejde se do mycích linek i garáží. A ani jeho řízení se od běžných osobních automobilů neliší.
Před dvěma roky doznalo Vito drobných změn, hlavně se pod kapotou objevily úsporné a výkonné motory CDI. Od ostatních verzí se verze F liší především třímístnou zadní lavicí, která se rozložením, posunutím a sklopením přemění v lůžko, na něj ještě navazuje čalouněný kryt zavazadlového prostoru. Standardně je vůz vybaven ještě jedním samostatným sedadlem, k němuž si lze přikoupit za příplatek druhé. Zbývající prostor mezi lůžkem a předním sedadlem vyplníme speciálním čalouněným dílem, takže pak dostaneme lůžko na kterém se pohodlně vyspí dvě dospělé osoby včetně jednoho dítěte. Sami jsme si to vyzkoušeli a vyspali se „do růžova“, i když noci byly už dosti chladné. Pro zavazadla můžeme využít celý prostor pod lůžkem, takže nikde nepřekážejí. A pokud by vám byla v noci snad zima, potom si stačí nastavit na určitý čas nezávislé teplovodní topení (na přání). A před nežádoucími zraky vás ochrání odnímatelné záclony.
Jak jsme už zmínili, Vito F poháněl přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2151 ccm, který se vstřikováním common-rail dosahuje výkonu 90 kW při 3800/min. Největší točivý moment 300 N.m je k dispozici už od 1800 do 2500 otáček za minutu. Díky tomu Vito zrychluje zhruba od 2000 do 4000 otáček, lidově řečeno „jde dobře za plynem“. Takže spolehlivě udrží krok s osobními automobily, nehledě k tomu, že dosáhne rychlosti 164 km/h. Tužší podvozek dává všechny předpoklady pro dobré chování v zatáčkách a kotoučové brzdy zase pro bezpečnou jízdu.
Skvělou dynamiku neovlivňuje ani průměrná spotřeba, která se při našich jízdách pohybovala kolem sedmi litrů nafty, což plně odpovídá údajům výrobce. V městském provozu si vezme 9,2 litru, zato při ustálené rychlosti po silnici se lze dostat těsně pod šest litrů.
Řidič ocení vyšší posaz a velké čelní sklo zaručující dobrý přehled o dění kolem vozidla. Umístění krátké řadicí páky na přístrojové desce může někomu připadat poněkud nezvyklé, ale nám vyhovovalo a navíc přesné řazení si zaslouží jedničku.
Základní provedení s luxusními předními sedadly, dvěma airbagy, elektronicky vyhřívanými zrcátky, elektrickými výklopnými větracími okny atd. přijde na 1 001 352 Kč. Testovaný vůz, v němž nechybělo rádio s přehrávačem DC, nezávislé topení, druhé sedadlo, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, zatemnění vozu či klimatizace přijde na 1 335 318 Kč.
Mercedes Benz Vito F je ideálním společníkem na dlouhé cesty, kdy potřebujme čas od času přespat, aniž bychom museli shánět noclehy.
29. listopadu 2001, Jindřich Lasík
Související články
Kolo do auta nepatří aneb jak si...
Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...
Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...
Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...
Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...
Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...
Co dělat po dopravní nehodě
Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...
Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...
Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...