V České republice bylo za 1. pololetí 2015 vyřazeno celkem 93 729 ks osobních automobilů

Z toho bylo 59 769 ks trvale zrušeno a 33 960 ks exportováno.

 Na růstu vyřazených osobních automobilů

– se podílel zejména jejich export, který ve srovnání s 1. pololetím roku 2014 meziročně vzrostl o 47,81 %, zatímco počet trvale zrušených vozidel se zvýšil jen o 2,34 %.

Uvedená čísla nezahrnují údaje o vozidlech administrativně zaniklých (trvale zrušených) k 30. 6. 2015 na základě neukončení tzv. „polopřevodů“. Jedná se tedy pouze o vozidla, která měla konkrétní vlastníky.

Celkové počty vyřazených vozidel (= trvale zrušené + exportované)

– jsou z pohledu obměny vozového parku stále nízké. Nejvyšší roční počet vyřazených osobních automobilů byl zaznamenán za rok 2009 – celkem 251 753 ks, z toho 239 712 ks trvale zrušeno a 12 041 ks bylo exportováno. Mezi roky 2009 a 2008 byl současně zaznamenán dosud poslední pokles průměrného věku osobních automobilů v ČR (z 13,82 roku k 31. 12. 2008 na 13,65 roku k 31. 12. 2009). Nutno podotknout, že v roce 2009 došlo k zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci ojetých vozidel neplnících zákonem dané emisní normy (EURO 2 a nižší) a současně probíhala kampaň kanceláře pojistitelů. Od roku 2009 se pak průměrný věk vozového parku osobních automobilů každoročně zvyšoval, neboť postupně docházelo k „vyčerpání potenciálu“ vzniklého zavedením poplatků (ty se hradí pouze jednou za celou dobu provozu vozidla v ČR) a také obcházením plateb účelovou krátkodobou přeregistrací na osoby ZTP. Je možno konstatovat, že efekt opatření zavedených v roce 2009 působil po dobu cca 2 až 3 let.

Připočteme-li k výše uvedenému ještě trvale se zhoršující věkovou strukturu dovážených osobních automobilů, pak je logické, že se průměrné stáří vozidel na českých silnicích stále zvyšuje.

Tento negativní trend pokračuje i v roce 2015. Za 1. pololetí tohoto roku se oproti stejnému období roku 2014 zvýšil dovoz ojetých osobních automobilů ve věku nad 15 let téměř o 80 %.

Sdružení automobilového průmyslu Opletalova 55, 110 00 Praha 1, Ing. Antonín Šípek, Více na:

www.autosap.cz

Do Sdružení automobilového průmyslu

– je nyní zapojeno 148 subjektů (výrobců vozidel, jejich skupin, dílů a příslušenství a dalších firem, majících přímou vazbu na autoprůmysl České republiky). AutoSAP je aktivním členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších organizací. V zahraničí prosazuje zájmy svých členů v mezinárodních organizacích ACEA, ACEM a ODETTE. Členské firmy AutoSAP vytvářejí přes 20 % průmyslové výroby a exportu ČR a přímo zaměstnávají více než 114 000 osob.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dostavba Pražského okruhu už měla být dávno hotová, myslí si 88 % respondentů

Dostavba Pražského okruhu už měla být...

Dostavba Pražského okruhu vstoupila do další fáze. Projekt čeká na posouzení dokumentace EIA Ministerstvem životního prostředí. Podle většiny Pražanů a Středočechů už měl být okruh ale...

Jak nejlépe vozit lyže a snowboard v autě

Před jízdou na hory je nutné vědět, jak poskládat lyže, snowboard a další vybavení do auta. Nejpohodlnější variantou je střešní box, kam se vejde nejen několik párů lyží či snowboard,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak připravit auto na zimu? Přezutí gum nestačí

Jak připravit auto na zimu? Přezutí gum...

Příprava auta na zimu by určitě neměla končit tím, že splníme ze zákona povinnost mít auto přezuté na zimní pneumatiky. Co ještě je třeba udělat? Od 1. listopadu až do konce března byste...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aramco a Stellantis potvrzují kompatibilitu syntetických paliv s evropskými motory

Aramco a Stellantis potvrzují...

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Evropské snahy o snížení emisí CO2 ohroženy Českou republikou

Evropské snahy o snížení emisí CO2...

Průměrné emise CO2 u nově zaregistrovaných osobních aut v Evropě sice rok od roku klesají, ale Česká republika kazí evropské emisní statistiky. Češi totiž kupují nová auta s vysokou...