Úspěšný rok 2004 pro Škoda Auto

Celkem dodáno zákazníkům 451 675 vozů o 0,4 % více než v roce 2003.

Škoda Auto dosáhla v roce 2004 dobrého výsledku hospodaření před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (+91,3 %). Tržby z obratu zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč. Finanční výsledky dle Českých Účetních Standardů (ČÚS) byly zveřejněny včera 24.února 2005 na výroční tiskové konferenci v Mladé Boleslavi.


Celková aktiva společnosti se v uplynulém hospodářském roce zvýšila o 5,7 mld. Kč na 71,837 mld. Kč (+8,6 %). Provozní výsledek hospodaření zaznamenal nárůst a dosáhl hodnoty 5,856 mld. Kč (+12,4 %).


Winfried Vahland, místopředseda představenstva společnosti Škoda Auto, zodpovědný za oblast ekonomie, k výsledkům hospodaření za rok 2004 poznamenal: „Fáze konsolidace, zahájená před dvěma lety, v současnosti přináší viditelné výsledky. Společnost se nachází na poloviční cestě k cílům, které si stanovila. Tento výsledek je motivací a současně závazkem pro další snahy o zlepšení hospodářské situace společnosti v budoucích letech.“


Společnost Škoda Auto v roce 2004 exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra. Ke konci sledovaného období zaměstnávala Škoda Auto 24 561 pracovníků (+ 7,7 %).


Detlef Wittig, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, přiblížil budoucí vývoj společnosti: „Na základě tohoto výsledku můžeme podniknout další kroky k rozšíření našeho výrobního programu a našeho tržního základu. Tyto kroky přispějí k dalšímu kvalitativnímu zlepšení našich výsledků.“


Nejprodávanější modelovou řadou Škoda byla v roce 2004 Fabia s 247 600 (2003: 260 988) vozy. Řada Octavia posunula svůj rekord z roku 2003 o dalších 9,7 % na celkem 181 683 prodaných vozů. Nemalou měrou k tomuto úspěchu přispěla také nová Octavia, která od svého uvedení získala mimořádně pozitivní ohlas jak mezi novináři, tak mezi zákazníky. Limuzínu Superb si zakoupilo celkem 22 392 (2002: 23 135) zákazníků.


V západní Evropě si udržela značka Škoda v roce 2004 stabilní pozici i přes stagnaci automobilového trhu. Celkem se zde dodalo 240 672 vozů (+2,0 %). Tržní podíl Škoda Auto dosáhl úrovně 1,7 %. V Německu, které si drží pozici největšího exportního trhu, bylo v roce 2004 prostřednictvím autorizované prodejní sítě dodáno 78 051 vozů (+11,4 %). Tržní podíl dosáhl úrovně 2,4 % (2003: 2,2 %). Výrazného zvýšení prodeje docílila Škoda Auto ve Španělsku (16 605 vozů, +24,6 %), v Řecku (9 202 vozů, +20,9 %) a v Dánsku (8 362 vozů, +16,0 %).


Na tuzemský trh, který je po Německu druhým největším, bylo ve sledovaném období dodáno celkem 64 676 vozů (-9,6 %), což vyvolal 11 % pokles celkového trhu. Vozy Škoda přitom posílily svou pozici a dosáhly 48,5 % podílu na trhu (2003: 47,7 %).


V regionu střední Evropy – bez České republiky – dodala Škoda Auto v roce 2004 zákazníkům celkem 87 139 vozů (-6,8 %). Tento výsledek silně ovlivnil pokles celkových trhů o 5,8 % oproti roku 2003. Především Polsko, jeden z nejvýznamnějších trhů společnosti Škoda Auto, zaznamenalo celkové snížení o 11,3 %, způsobené zvýšeným dovozem ojetých vozů. Přes tento pokles celkového trhu dokázala značka Škoda zvýšit meziročně tržní podíl z 12,0 % na 12,5 % a obhájit v i v roce 2004 pozici druhého nejúspěšnějšího importéra. V roce 2004 zaznamenala Škoda Auto v Maďarsku rekordní výsledek: vůz Škoda si zakoupilo 17 350 zákazníků (+12,2 %). Značka Škoda tak dosáhla tržního podílu 8,2 %. Kontinuální nárůst prodejů pokračoval i v Rumunsku, kde zákazníci koupili 7 658 vozů (+22,6 %).


Do zemí východní Evropy bylo v roce 2004 společností dodáno celkem 31 564 vozů Škoda (+18,4 %). V Rusku našlo své zákazníky 5 429 vozů značky Škoda (-18,7 %). Důvody poklesu byly důsledky silného kurzu koruny a restrukturalizace prodejní sítě. Na Ukrajině, kde se nachází jeden ze závodů Škoda pro montáž vozů, byl zaznamenán nárůst dodávek o 69,5 % s celkovým počtem 9 005 vozů. 


V zámořských regionech a Asii došlo k nárůstu prodejů na 27 624 vozů, což znamená zvýšení o 24,2 % v porovnání s rokem 2003. Velmi dobrého výsledku dosáhla Škoda Auto především v Indii, kde se prodalo celkem 7 202 vozů (+54,7 %). Do Číny bylo dodáno 2 307 vozů (nárůst o více než 100 %).

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...