ÚAMK radí: Povezete vánoční stromek

Všechno je to jen fyzika – prudce zabrzdíte a špatně nebo nedostatečně upevněný vánoční stromek, který měl přinést tolik radosti do vašeho domova, se změní v těžké beranidlo, které prorazí čelní okno auta nebo jako vystřelený uletí ze zahrádky na střeše vozu. V čem to je? Už při rychlosti 50 km/h se při prudkém brždění nebo nárazu hmotnost převáženého předmětu může zvýšit 10 x až 60 x. Při hmotnosti těch velkých stromků až 20 kg tedy vymrští kinetická energie vpřed minimálně 200 kg, ale může to být až 1 tuna. Dovedete si představit, jakou paseku takový vánoční stromek přeměněný v kyj nadělá?

Co tedy udělat, aby se nic takového nestalo? Vlastně je to zcela jednoduché a přesto to nejeden motorista v předvánočním shonu a nervozitě ignoruje. Tím nejmenším následkem je pomlácený interiér vozu nebo stromeček, který sletí ze střechy před vůz, a jeho vlastní majitel ho přejede. A jde se znovu kupovat nový…

Začněme výběrem. Odborníci ÚAMK radí, že při volbě výšky vánočního stromku nemyslíme jen na to, jak vysoký máme strop v obývacím pokoji, ale i na to jaký máme vůz? Přesněji jak velký je vnitřek vozu po sklopení zadních či jen části zadního opěradla. Ještě větší výhodu mají vozy, které nabízejí mechanismus překlopení na sedák opěradla spolujezdce vpředu. Pak i relativně menší vůz pojme dlouhý stromek. Takže – změřte si vnitřek vozu a víte, jak dlouhý stromek uvezete uvnitř.

Pokud máte příčníky na střeše, můžete kalkulovat s tím, že uvezete i stromek o délce vozu. „Prodloužit“ si auto samozřejmě lze i v případě trčícího stromku ze zadního víka zavazadelníku. Ovšem i tak to nesmí být více než o 1 metr a jeho konec musíte označit červeným praporkem, za jízdy v noci nebo za snížené viditelnosti pak červeným osvětlením.

Známe tedy maximální délku dětmi „vysněného“ stromku. Ještě jedno můžeme a měli bychom udělat doma – vzít starou deku, pěnový díl či hromádky starých hadrů. No a do třetice ještě upevňovací popruhy, tak zvané kurty.

Začněme po pořádku. Pakliže vám stromek při koupi dokonce dají do síťovaného obalu, je na místě obalit ho ještě starou dekou. Když „pojede“ stromek na střeše, nebudou z něj odlétávat větvičky. Když ho dotyčný poveze uvnitř, nezašpiní si vnitřek vozu, ani se o něj nějak neporaní třeba děti, které při výběru a převozu stromku leckdy chtějí být.

Zmíněná hromádka starých hadrů nebo pěnový díl jsou pak určeny k tomu, aby se stromek měl svým kmenem o co opřít. Jednou ze zásad totiž je, že jak dovnitř vozu, tak na střechu umisťujeme stromek kmenem dopředu. Proto ho rozhodně nebudeme opírat o palubní desku, přístrojovou desku a podobně, Ale právě o ony hadry či pěnu, které jsme si přivezli.

Snad nejzásadnější pak je upevnění stromku.

Rozhodně zapomeňme na motouzy, provázky, ale také na tak zvané „gumicuky“. První nemusí vydržet, poslední se při brždění promění v tětivu luku, který vystřelí stromek jako šíp. V úvahu přicházejí jen upevňovací popruhy. Zároveň velmi pečlivě volíme i to, čím je provlékneme. Na prvním místě, uvnitř vozu, jsou speciální oka v podlaze a na stěnách zavazadelníku, případně uchycení sedaček a podobně. Rozhodně ne kličky dveří a podobně.

Na střeše i uvnitř volíme řešení, kdy obtočíme popruh kolem kmínku stromku a pak konce uvážeme buď na oka, nebo příčníky na střeše. Zkrátka uvážeme stromek tak, aby nemohl podklouznout pod popruhy. Případné následky? Stromek, jak ukázaly testy partnerského automotoklubu ÚAMK, německého ADAC, je schopen prorazit opěradlo předního sedadla, rozbít čelní okno, palubní desku a přístroje…

Mějme to na paměti, zároveň je na místě dodat, že za neupevnění nákladu ve vozidle hrozí v ČR pokuta až do výše 2000 Kč, ale například v Německu se k pokutě přidává ztráta 3 bodů, v Rakousku je v přepočtu pokuta od 3000 do 5000 Kč. Ovšem v případě zavinění havárie s následky na zdraví až 130 000 Kč. Odborníci ÚAMK tedy znovu doporučují, udělejte maximum proto, aby vánoční stromek udělal všem radost a ne naopak.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...