Už dávno neplatí, že při výběru služebních vozů hraje roli jen pořizovací cena. Čím dál důležitější je pro firmy i koncové zákazníky jízdní komfort, pohon nebo třeba zůstatková cena pro následný prodej.
Při rozhodování o budoucím povolání je pro 42 procent lidí důležitá možnost získat služební vůz jako firemní benefit. A pokud už člověk služební auto má, v 65 procentech s ním jezdí alespoň dvakrát nebo třikrát týdně. Pětina pak cestuje jen v rámci jednoho města, stejný počet lidí ale většinou urazí až sto kilometrů. O jedno auto se spolu s kolegy dělí celých 51 procent zaměstnanců. Vyplývá to z průzkumu EY Fleet Survey, který zkoumal chování zaměstnanců i podnikatelů v roce 2024.
Nejčastějším důvodem, proč se firemní zákazníci rozhodnou auto vyměnit, je podle stejného zdroje v 52 procentech stáří dosavadního vozu. Ve 42 procentech je k tomu donutí opotřebení vozu a ve 34 procentech vysoké servisní náklady.
„Naši zákazníci nejčastěji mění auto podle ročních nájezdů, u většiny společností je to v rozmezí tří až čtyř let. Ale není výjimkou obměna po dvou letech, nebo naopak po pěti,“ říká Tomáš Petermann, šéf fleetového oddělení českého zastoupení automobilky Toyota.
V dalších ohledech se pak ale zkušenosti Toyoty od výsledků zmíněného průzkumu liší. Podle EY například roste počet těch, kdo se rozhodují především podle ceny, a naopak klesá zájem o elektromobily. Zákazníci Toyoty to ale mají přesně naopak.
Hlavně spolehlivé a pohodlné auto
Faktory, podle nichž si pak služební auto vybíráme, se liší v závislosti na tom, zda si je pořizuje firma do větší flotily, anebo koncový zákazník, tedy podnikatel sám. „Pro firmy jsou důležité pořizovací náklady při nákupu vozů, bezporuchovost a dále servisní náklady. Čím dál více se ale zajímají také o celkové náklady na vlastnictví, kde hraje důležitou roli i zůstatková cena pro následný prodej,“ popisuje Tomáš Petermann, šéf fleetového oddělení českého zastoupení automobilky Toyota.
Důraz se podle něj klade také na bezpečnost a bezpečnostní asistenty, ale také na ekologii provozu. „Hybridní technologie se dlouhodobě ukazuje jako skvělá volba pro každodenní pracovní jízdy. Roste však také poptávka po čistě elektrických vozech, a to jak mezi firmami, tak zejména u státních podniků,“ dodává Petermann, podle něhož hraje důležitou roli také reprezentativnost auta.
Stříbrný hybrid s nižší výbavou
„Koncové uživatele pak zajímá také jízdní komfort, výbavové prvky, velikost zavazadlového prostoru a stále častější je i požadavek na automatickou převodovku,“ říká odborník.
Výsledkem je, že nejoblíbenějšími služebními vozy jsou Toyota RAV4, kterou si bere 16 procent zákazníků, dále Corolla Touring Sports s 15 procenty a následuje Proace City Verso s 13 procenty, přičemž zákazníci častěji sahají po nižších výbavách, zvlášť pokud jde o auta pro obchodní zástupce nebo zaměstnance na nižších pozicích.
„Výhodou u Toyoty je, že naše vozy jsou bohatě vybavené již od základních úrovní. Manažerské pozice pak častěji berou i vyšší stupně výbav,“ doplňuje Tomáš Petermann.
Co se týče motorizace, v osobních vozech dnes jednoznačně převažuje hybridní pohon. Zmíněná RAV4 se v drtivé většině prodává ve verzi 2.5 TNGA HEV, Corolla pak s pohonem 1.8L HEV. Z barev převažuje bílá, dále stříbrná a šedá metalíza.
Od manažerů po policii
Díky bezpečnosti vozů se Toyota těší vysoké úrovni loajality a spokojenosti mezi privátními zákazníky, kteří se vracejí. „Tento trend pokračuje i ve fleetu. Stávající firmy, které již Toyotu mají ve svém portfoliu, se velmi často znovu rozhodují pro nás a naše spolupráce je dlouhodobá,“ říká Petermann, nicméně dodává, že zejména velké společnosti vypisují pravidelně výběrová řízení, kdy při daných požadavcích je rozhodujícím kritériem výsledná cena, případně měsíční splátka operativního leasingu.
Nicméně Toyotě se v tendrech dlouhodobě daří, a to nejen u soukromých společností. Například Toyota Tsusho Praha vysoutěžila v roce 2022 dodávku celé stovky vozidel Land Cruiser určených do těžkého terénu pro Policii ČR. Nedávno pak Toyota uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí. V příštích dvou letech tak dodá státním úřadům až 515 elektromobilů Toyota bZ4X, dodavatelem bude Auto Eder.
Operativní leasing bez starostí
Důležitou roli při výběru služebního auta hraje také operativní leasing, díky němuž odpadá nutnost investovat do koupě auta, podnikatelé ho za měsíční poplatek jen dlouhodobě využívají. Toyota dokonce nedávno představila svůj vlastní operativní leasing KINTO One, který není vázaný na žádnou třetí stranu, díky čemuž je vše snadnější, pohodlnější a výhodnější. Tato služba dbá na to, aby veškeré náklady byly kryty v měsíčních poplatcích a zákazník tak měl všechny výdaje pod kontrolou a nebyl překvapen žádnými dalšími platbami.
Díky tomu je možné si s operativním leasingem KINTO One pořídit lepší vůz s vyšší výbavou, než jaký by si firma vybrala, kdyby si jej musela kupovat.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií