Tým Toyota Racing odhaluje své plány na rok 2012

Tým TOYOTA Racing o účasti ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA a nasazení dvou vozů TS030 HYBRID.

Tým Toyota Racing odhaluje své plány na rok 2012
Tým Toyota Racing odhaluje své plány na rok 2012
Tým Toyota Racing odhaluje své plány na rok 2012

Nový tým, jehož domovskou základnou je TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) v německém Kolíně nad Rýnem

– zažije svoji závodní premiéru 5. května v závodu 6 hodin Spa-Francorchamps, který je druhým kolem světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA. Do dalšího závodu 24 hodin Le Mans (16.-17. června 2012) pak TOYOTA Racing plánuje nasadit dva vozy TS030 HYBRID. Účast v dalších kolech šampionátu bude dodatečně potvrzena.

Pro jeden vůz již byla potvrzena jezdecká sestava: Alex Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakajima. O konečném složení jezdecké sestavy pro druhý vůz se stále jedná. Do TOYOTA Racing kromě toho nastoupil Andrea Caldarelli z italské Pescary, coby juniorský jezdec týmu.

Model TS030 HYBRID od TOYOTY (TS je zkratkou pro TOYOTA Sport).

– je následníkem ikonických speciálů TS010 a TS020, které se v 90. letech zúčastnily závodů Le Mans a skončily na stupních vítězů.

TOYOTA je vůbec prvním výrobcem, který potvrdil, že do soutěží světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA nasadí vůz s hybridním pohonem. Automobilka Toyota tak akcentuje svoji průkopnickou technologii, která se objevuje ve více než 3,5 milionech hybridních automobilů TOYOTA prodaných po celém světě. Hnací ústrojí THS-R (TOYOTA Hybrid System – Racing) bylo navrženo s důrazem na maximální výkon pohonu. Používá zcela nový zážehový motor V8 bez přeplňování s objemem 3,4 l a hybridní soustavu s ukládáním energie do kondenzátoru vyvinutého společností Nisshinbo, která je oficiálním partnerem týmu.

V rámci prvního testování modelu TS030 HYBRID v kontextu platných soutěžních předpisů se budou vyhodnocovat přínosy předního elektromotoru od Aisin AW a zadního elektromotoru od firmy DENSO, která je oficiálním partnerem závodního týmu. Předpisy omezují zapojení hybridní soustavy na rekuperaci nejvýše 500 kJ mezi brzdnými zónami, navíc s omezením pouze na jeden elektromotor.

Podobně jako u běžných sériových modelů Toyota s plně hybridním pohonem se energie získává při brzdění, přičemž TS030 HYBRID může jet v čistě elektrickém režimu s nulovými emisemi a nulovou spotřebou paliva. Společnost TMG vyvinula a zkonstruovala zcela nový podvozek LMP1 z uhlíkových vláken. TMG rovněž poprvé sestavila kompletní vůz, který se 11.-13. ledna představil na francouzském závodním okruhu Paul Ricard.

TS030 HYBRID během exkluzivního testování na francouzské trati absolvoval několik set kilometrů, včetně jízdy v noci. S ohledem na časné stádium zkušebního programu pak tento vůz překvapil vysokou úrovní spolehlivosti a výkonu. Za volantem TS030 HYBRID na okruhu Paul Ricard usedali Alex Wurz a Nicolas Lapierre, k nimž se připojil i třicetiletý japonský pilot Hiroaki Išiura, který je možným kandidátem do jezdecké sestavy pro závody, ve kterých TOYOTA Racing nasadí dva vozy.

Oficiálními partnery programu TOYOTA Racing jsou mj. ZENT, Aisin, Nippon Steel, Takata, Toyoda Gosei a Michelin.

Yošiaki Kinošita, prezident závodního týmu:

„Na okruhu Le Mans bychom samozřejmě velmi rádi zvítězili; to je snem všech soupeřů v tomto závodě. Jsme však realisté a moc dobře víme, že nás čeká vývoj a získávání zkušeností, abychom mohli konkurovat těm nejsilnějším soupeřům. Naším cílem pro letošní rok je ukázat výkonové možnosti našeho vozu, zejména hnacího ústrojí THS-R. Hybridní pohony jsou základní technologií automobilky TOYOTA. Považujeme proto za důležité upozornit na to i ve světě motoristického sportu, kde chceme ukázat, jaké výkonové přednosti tento pohon přináší, nejen z pohledu rychlosti, ale i spotřeby paliva.“

Pascal Vasselon, technický ředitel:

Dvěma hlavními výhodami našeho vozu TS030 HYBRID z hlediska výkonu je aerodynamika a hybridní soustava pohonu. Podle soutěžních předpisů pro hybridní ústrojí můžeme rekuperovat energii při brzdění a poté ji využívat ke zrychlování na výjezdu ze zatáček, což zlepší naše průměrné časy na okruh. Hybridní ústrojí bez ohledu na výkonovou úroveň umožňuje šetřit palivem, a tak je tato technologie nesmírně užitečná – proto jsme nadšeni, že ji můžeme nasadit ve vytrvalostních soutěžích. Dalším klíčovým bodem našeho vývoje byly aerodynamické parametry. Vývojový tým TMG velmi usilovně pracoval na dokonalé aerodynamické koncepci s využitím našich nejmodernějších vývojových procesů založených na testování v aerodynamickém tunelu v kombinaci s CFD. Soudíme-li podle pozitivních výsledků z prvního představení vozu, můžeme v nejbližším období stavět na velmi dobrém základu.”

Hisatake Murata, vedoucí projektu hybridního pohonu:

„TOYOTA již několik let pracuje na hybridním systému pohonu pro motoristické soutěže a během tohoto období jsme zaznamenali obrovský pokrok. Cítíme, že jsme již připraveni představit naši technologii ve vrcholné zkoušce světa motorsportu: v závodu 24 hodin Le Mans. Začlenit hybridní ústrojí je samozřejmě něco zcela jiného než u ‘standardního’ systému pohonu. Pracovali jsme však společně s partnery jako např. DENSO, Aisin AW a Nisshinbo, abychom vyvinuli technologii THS-R, která je součástí celkové koncepce modelu TS030 HYBRID. Tuto technologii využijeme k rekuperaci až 500 kJ mezi brzdnými zónami, přičemž tuto energii můžeme uvolnit prostřednictvím předního nebo zadního elektromotoru, a získat tím výkonovou výhodu. Hybridní systém pohonu TOYOTA již v závodu na 24 hodin jednou zvítězil – bylo to v roce 2007 v závodě 24 hodin na okruhu Tokachi. Nyní do světa motoristického sportu přicházíme s nejnovějším výsledkem našeho vývoje, kterým je THS-R; víme dobře, že musíme vyřešit technicky velmi náročný úkol, ale jsme na tuto výzvu dobře připraveni.“

Alex Wurz:

„První pocity za volantem modelu TS030 HYBRID byly skvělé. I pouhé vyjetí z garáže čistě na elektřinu je velmi futuristické, a když pak sešlápnete spojku a zapojí se spalovací motor, je to jako kdyby se vrátil starý kamarád! Když jsme nasadili „slicky“, tak jsem cítil, že vůz jde skvěle do záběru, a tak myslím, že máme velmi dobrý základ a uděláme z tohoto vozu pekelně rychlý stroj. Rozhodně jsem šťastný, ale také mám za úkol vyhodnocovat, a tak vím, že máme před sebou ještě velký kus práce. S našimi mechaniky a konstruktéry je radost pracovat; závodní tým TOYOTA Racing je po všech stránkách mezinárodní a funguje to dobře. V týmu se cítím jako doma, protože všichni pracují nesmírně profesionálně, což je patrné na první pohled.“

Nicolas Lapierre:

„Mé první dojmy z premiéry vozu jsou veskrze pozitivní; podvozek je propracovaný a hybridní pohon funguje dobře. Speciál TS030 HYBRID má dobré reakce řízení s rychlou a čitelnou odezvou; k tomu se přidává působivý přítlak, který uvítá každý pilot. Vůz se odlišuje od všeho, co jsem dosud řídil, protože celá filozofie je odlišná. Takže premiéra vypadala slibně a zaznamenali jsme možnosti vozu v několika oblastech; ještě máme před sebou hodně práce, ale myslím si, že rozhodně máme z čeho vycházet. Začali jsme s čistým listem, takže se máme na co těšit.“

Kazuki Nakadžima:

„Již se nemohu dočkat, až poprvé budu řídit TS030 HYBRID. Mluvil jsem již o vozu s Alexem a Nicolasem během premiérového uvedení, a je očividné, že má značný potenciál. Strávil jsem spoustu času na jízdním simulátoru TMG, a tak jsem se s vozem seznámil ve virtuálním světě, včetně okruhu Le Mans; nyní je čas vyzkoušet jej v reálu. Je to pro mne velká příležitost a nesmírně se těším na závodní zkušenosti ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA s týmem TOYOTA Racing. Návrat do Le Mans s hybridní technologií znamená pro značku TOYOTA velkou výzvu, ale je to zároveň skutečná příležitost pro všechny závodní jezdce, a já doufám, že mé čerstvé zkušenosti ze Super GT budou výhodou. Je povznášející účastnit se tohoto projektu a má motivace na letošní sezónu je obrovská.“

Vybrané technické údaje Toyoty TS030 HYBRID modelu Le Mans Prototype (LMP1):

Karoserie Kompozitní materiál z uhlíkových vláken
Čelní sklo Polykarbonát
Převodovka Šestirychlostní sekvenční, příčně uložená
Skříň převodovky Hliníková
Hnací hřídele Tripoidní posuvný kloub stejnoběžné hřídele s konstantní rychlostí
Spojka Lamelová
Diferenciál S viskózní spojkou, mechanická uzávěrka
Zavěšení kol Nezávislé vpředu a vzadu, dvojité lichoběžníky, konstrukce zavěšení suvnou vzpěrou
Pružiny Zkrutné tyče
Stabilizátory Vpředu i vzadu
Řízení S hydraulickým posilovačem
Brzdy Dvouokruhová hydraulická brzdová soustava, monoblokové brzdové třmeny z lehké slitiny
Brzdové kotouče Karbonové, odvětrávané vpředu i vzadu
Kola Kovaná hořčíková slitina
Rozměr kol 14,5 x 18″
Pneumatiky Michelin, radiální
Přední pneumatiky 36/71-18
Zadní pneumatiky 37/71-18
Délka 465 cm
Šířka 200 cm
Výška 103 cm
Palivová nádrž 73 l
Hnací ústrojí TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R)
Motor Atmosférický V8 90°
Palivo Benzín
Objem motoru 3,4 l
Ventily 4
Restriktory sání vzduchu 1 x 43,3 mm
Kondenzátor Nisshinbo
Přední elektromotor hybridního pohonu AISIN AW
Zadní elektromotor hybridního pohonu DENSO

O účasti týmu TOYOTA Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA:

Světového šampionátu vytrvalostních závodů FIA se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních závodech, včetně několika účastí v závodu 24 hodin Le Mans. Vozy TOYOTA se v minulosti zúčastnily 13 závodů 24 hodin Le Mans, kde bylo nasazeno celkem 36 vozů této značky. TOYOTA třikrát získala pódiové umístění, pokaždé za dojezd na druhém místě. Při započtení těchto výsledků skončila Toyota celkem devětkrát mezi šesti nejlepšími. V kvalifikaci získala TOYOTA čtyřikrát startovní pozici v první řadě, včetně jedné pole position. V roce 2012 se TOYOTA vrací do světového šampionátu vytrvalostních závodů FIA s vozem TS030 HYBRID (LMP1 s hybridním pohonem), který se zúčastní vybraných podniků šampionátu. Podvozek závodního speciálu navrhla a zkonstruovala společnost TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), kde má závodní tým své sídlo. TMG je někdejší domovskou základnou továrních týmů TOYOTA světového šampionátu v rallye a Formule 1. V letech 1998-99 společnost TMG rovněž zajišťovala konstrukci a provozování modelu TOYOTA TS020 (GT-One) Le Mans. TMG nyní kromě zajišťování zázemí továrního týmu v motoristických soutěžích sleduje nový směr coby poskytovatel „high-performance“ konstrukčních služeb třetím stranám, stejně tak jako pro vozy značky TOYOTA.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...