S částkou 100 000 eur celosvětově nejlépe dotovaná cena putuje do Mexika.
Soutěžní tým renomovaného architekta a městského plánovače Joseho Castilla
- přesvědčil mezinárodní porotu svým „operačním systémem pro městskou mobilitu“. Jeho základem je datová platforma, díky níž mohou města podle potřeby řídit své dopravní plánování a řidiči flexibilně přizpůsobovat svou jízdu aktuální situaci. „Mobilitu v metropolích radikálně změní dva zásadní trendy – urbanizace a digitalizace,“ prohlásil Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG, na slavnostním udělování cen v Berlíně.
Vítězný tým soutěže Audi Urban Future Award 2014
- sází na pomoc svépomocí a nabízí lidem, kteří dojíždějí do práce, aby nabídli data o svých záměrech – stali se „donátory dat“. První verze nové datové platformy je na internetu od září. Motoristé, kteří dojíždějí do práce, mohou sdílet data o vlastním pohybu s ostatními uživateli prostřednictvím webové stránky a aplikace. Postupně tak vzniká spolehlivá databáze pro trvale udržitelné městské plánování a řízení dopravy. Jakmile bude k dispozici dostatek dat v reálném čase pro precizní prognózy, mohou lidé přizpůsobovat své chování předpovědím a sami tak opět ovlivňovat dopravu – tím, že vyjedou později nebo zvolí dopravní prostředek, s nímž se dostanou nejrychleji do cíle.
„Tým z Mexika dokázal shromáždit uživatelsky přívětivým způsobem spolehlivá data. Na jejich základě můžeme v budoucnosti vyvíjet individualizované nabídky mobility,“ vysvětluje Annegret Maierová, vedoucí oddělení Data Intelligence u Audi. Maierová je členkou týmu Audi Urban Insight, který v uplynulých měsících úzce spolupracoval s účastníky soutěže. Odborníci Audi z různých vývojových oddělení si se soutěžícími týmy pravidelně vyměňovali poznatky a poskytovali poradenství v oblastech designu, automatizovaného parkování/řízení a síťově propojené mobility.
Jose Castillo je se svým mexickým týmem přesvědčen,
„že automobil dokáže vyřešit problémy, které sám způsobil“. Například poskytováním dat, díky nimž mohou města lépe řídit plánování své dopravy. Mexiko je podle ukazatele IBM Commuter Pain Index „nejhorší metropolí na světě pro dojíždění do práce“. Castillo proto vyvinul společně s odborníkem na IT Carlosem Gershensonem a vedoucí inovační laboratoře města Mexiko Gabriellou Gomez-Montovou „operační systém pro městskou mobilitu“.
Devítičlenná interdisciplinární porota hodnotila koncepty soutěžících týmů
- podle kritérií, mezi něž patří inovační síla, realizovatelnost, trvalá udržitelnost a přenositelnost do jiných měst. Čtyři interdisciplinární týmy z Berlína, Bostonu, Mexika a Soulu soutěžily o ocenění Audi Urban Future Award svými inovativními nápady pro budoucí mobilitu s mottem „Automobil nalézá město“. V porotě byli zastoupeni odborníci z Číny, Německa, Velké Británie, Kolumbie a USA. Předsedou poroty byl Prof. John Urry, ředitel centra pro výzkum mobility na univerzitě v Lancasteru. „Nápady týmů byly stejně rozmanité jako samotná města, z nichž pocházejí. Ve všech návrzích jsme se setkali se zajímavými přístupy,“ uvedl Urry v Berlíně. „Nakonec jsme se rozhodli pro Mexiko, protože tento projekt je již realizován a nabízí konkrétní a především cenově dostupná řešení vážných problémů s mobilitou v megaměstech rozvíjejících se zemí.“
Audi již dnes vyvíjí technologie,
které poskytnou městům více prostoru a lidem více času a vyšší kvalitu života. Jako dobrý příklad může posloužit prostor pro parkování. Parkovací budovy mohou na stejném prostoru pojmout 2,5krát více automobilů, pokud budou vozidla schopna zaparkovat samočinně. Značka Audi již vyvinula technologii automatizovaného parkování do stádia zralosti pro sériovou výrobu. Více místa ve městech zajistí také asistenční systémy, které optimalizují plynulost dopravy, protože předcházejí náhlému brzdění, podporují řidiče při změně jízdního pruhu nebo vypočtou nejvhodnější rychlost jízdy k nejbližšímu semaforu. Komunikační systémy „car-to-x“ nebo „car-to-car“ mohou již dnes přispívat k vyššímu vytížení stávající silniční sítě.
Poznatky z třetího ročníku soutěže Audi Urban Future Award budou přímo využity v nové „městské agendě“ značky Audi, která navazuje vývojová partnerství s městy s cílem realizovat v praxi řešení pro trvale udržitelnou mobilitu.
Obrovské dopravní problémy megapole Mexiko
by mohl pomoci systém „darování osobních dat“, kde uživatelé prostřednictvím jednoduché aplikace dopředu uvádějí své cestovní záměry. Aplikace jim díky tomu v budoucnu dokáže navrhnout takové chování, aby sami mohli ovlivňovat dopravu – tím, že vyjedou později nebo zvolí dopravní prostředek, s nímž se dostanou nejrychleji do cíle.
Více na www.audi.cz
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií