Bylo to také v USA, kde po válce vznikaly první dvoudveřové verze klasických sedanů, s pevnou střechou a výkonnějšími motory, bohatší výbavou a upravenými podvozky, které se záhy staly prestižními modely úspěšných klientů ze střední a vyšší vrstvy společnosti. Tyto vozy, pojmenované „coupé“, daly tomuto v Evropě tradičnímu jménu nový význam. Encyklopedie do té doby definovaly „coupé“ především jako francouzský název pro oddíl v kočáru či železničním vagónu, i když už před válkou patřilo toto označení rovněž dvoudveřovým automobilům s uzavřenou karoserií. Coupé de Ville, to byly speciální karoserie s luxusně vybaveným uzavřeným prostorem vzadu, zatímco řidič seděl před ním a to pod širým nebem, chráněn jen čelním sklem. Éra řidičů, vozících své pány, však téměř pominula, dnešní majitelé kupé jsou naopak jezdci se sportovními ambicemi.
V roce 1937 se zrodilo první kupé BMW 327 s uspořádáním sedadel 2+2, poháněné legendárním dvoulitrovým šestiválcem o výkonu 55 nebo dokonce 80 k (41/59 kW) s tzv. V-hlavou a trojicí spádových karburátorů Solex, často označované za nejkrásnější německý automobil konce třicátých let. Po válce následovaly malé série karosárny Baur na podvozcích BMW 501/2, osmiválec BMW 503, lidové typy 700 a k přímým předchůdcům pozdějších kupé patří BMW 3200 CS (1962) a 2000 C/CS (1965), které byly na premiéře nového BMW 328 Ci ve španělské Marbelle také vystaveny. Řada 6, uvedená v březnu 1976, se ještě dnes těší zejména v USA velké oblibě. Majestátní kupé BMW 850i (1989) uvedlo na trh první poválečný německý motor V12 a v omezených počtech se stále vyrábí v Dingolfingu pro opravdové znalce (pět vozů denně).
Moderní éra začala v roce 1962, kdy jediný německý automobil s osmiválcovým motorem, kterým byl velký sedan BMW 502, dostal novou variantu, elegantní kupé BMW 3200 CS s karosérií podle návrhu Nuccia Bertoneho. Byl to první „bavorák“s písmenem C v názvu, které neznamenalo nic jiného než „coupé“, tedy po našem kupé. S motorem 3,2 litru o výkonu 160 k (118 kW) při 5600 ot/min dosahoval rychlosti 200 km/h, měl kotoučové brzdy na předních kolech, prodával se tehdy za necelých třicet tisíc marek (Volkswagenův Brouk byl za čtyři tisíce) a vzniklo jen 603 exemplářů, dnes velmi ceněných sběrateli klasických automobilů.
V červenci 1965 exkluzivní osmiválcové kupé nahradil nový model BMW 2000 C, předchůdce dnešní řady 3. Karoserie zajímavých tvarů s podélnými světomety, které vozu vysloužily přezdívku „čínské oči“, byla návrhem vlastního designerského oddělení BMW a sériovou výrobu převzal karosář Karmann v Osnabrücku. Během pěti let se vyrobilo 2837 vozů s původním dvoulitrem o výkonu 74 kW (100 k), silnější verze 2000 CS s výkonem 88 kW (120 k) vznikla ve stejném období dokonce v 8883 exemplářích. Poprvé se objevilo kupé se samočinnou převodovkou, toto provedení neslo označení 2000 CA (= Automatic). Nejsilnější model 2000 CS zrychloval na 100 km/h za 13 s a dosahoval největší rychlosti 185 km/h, což byly na šedesátá léta neuvěřitelné parametry. Prestiž BMW velmi stoupla, zlepšila se kvalita a pomalu se tak rodila dnešní obrovská image modrobílé značky.
Základy velké řady položily nové sedany BMW 2500/2800 (1968), později s třílitrovými motory (1971), a jejich varianta kupé BMW 2800 CS se svými nástupci, z nichž největší proslulosti dosáhlo okřídlené kupé BMW 3.0 CSL, vítěz závodů mistrovství Evropy cestovních automobilů. Do roku 1977 vzniklo celkem 30 544 vozů kupé této řady, výhradně se šestiválcovými motory 2,5 až 3,2 litru. Jejich přímým pokračovatelem bylo kupé řady 6 z roku 1976, jehož první modely nesly označení BMW 630 CS a 633 CSi, a v typu 635 CSi se zvětšil objem motoru na 3,5 litru a výkon na 160 kW (218 k). Bylo to první kupé podle nového značení a po řadě 6 následovaly dvoudveřové vozy řad 3 a 8. To však už je velmi známá historie.
Samozřejmě, že během let vznikla řada prototypů BMW, ať už přímo v mateřské továrně, či u různých karosářů. O kupé BMW M1 jsme psali v minulém čísle naší revue, jeho předchůdcem byla originální studie BMW Turbo (1972) podle návrhu Paula Bracqa, slavného designera vozů Mercedes-Benz z přelomu padesátých a šedesátých let. Německé karosárny Autenrieth z Darmstadtu stejně jako Baur ze Stuttgartu oblékaly barokní sedany 501/502 z padesátých let do karoserií kupé a kabriolet; v pozdějších letech se na podvozky BMW zaměřili také italští mistři Bertone, Frua, Michelotti, Vignale, Fissore a Pininfarina. Po spojení s automobilkou Glas se dvě její kupé, osmiválec 2600/3000 a čtyřválec 1300/1700 GT, vyráběly ještě nějaký rok pod značkou BMW.
Stejně jako byl BMW 501 prvním německým poválečným osmiválcem, stal se BMW 850i, překvapení Frankfurtského autosalonu 1989, prvním německým poválečným dvanáctiválcem. Velké luxusní kupé Gran Turismo se vyrábí dodnes pro vyhraněnou skupinu zákazníků, s výkonem přes 221 kW (300 k) stále poskytuje nezapomenutelné jízdní zážitky. Během deseti let prošlo řadou změn, dnešní nabídku tvoří typy BMW 850 Ci s dvanáctiválcem 5,4 litru o výkonu 240 kW a BMW 840 Ci, osmiválcová verze 4,4 litru (210 kW). V roce 1992 poprvé rozšířilo řadu 3 (E36) úspěšné kupé, vyrobené ve víc než 470 tisících exemplářů, což značí 18% podíl na celkové produkci všech karosářských variant této řady. Letošní novinka další řady 3 (E46) zatím završuje bohatou tradici automobilů BMW s karoserií kupé, ale už nyní se hovoří o návratu řady 6 a v našem výčtu bychom neměli zapomenout ani na speciálníZ3/M Coupé z amerického Spartanburgu a připravovanou Z8, která v provedení Hardtop naváže na legendární BMW 503 a 507. Tradice kupé BMW žije dnes daleko víc než dříve.
převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií