Nová Toyota Yaris Verso vychází ze stejné platformy jako Yaris, Auto roku 2000. Svými kompaktními rozměry, i když je o 45 mm delší (3860 mm) a o 30 mm širší (1690 mm), patří mezi typické zástupce segmentu jednoprostorových vozů. Výškou 1680 mm je však překonává.Podle našeho názoru je interiér snad až příliš prostorný. Cestující sedící na vyvýšených sedadlech ve vzpřímené poloze mají až příliš místa nad svými hlavami. Mimořádně dlouhý rozvor 2500 mm a krátké převisy karosérie dávají opravdu až překvapivě prostorný interiér, který při obsazení pěti osobami nabízí ještě zavazadlový prostor o objemu 390 l. Sklopením zadních sedadel se ještě zvětší na 2160 litrů. Takovou hodnotou se může pochlubit jen málokteré kombi či velkoprostorový automobil.
Přeměna pětimístného na dvoumístný automobil trvá jen několik sekund, během nichž se obě části zadního sedadla jednoduše sklopí vpřed, včetně opěrek hlavy, čímž dostaneme takřka rovnou podlahu. Celkem lze vytvořit šest různých uspořádání sedadel.
Toyota Yaris Verso je také podstatně lehčí než většina rodinných automobilů, ovšem nikoliv na úkor pasivní bezpečnosti. Lehká, ale dostatečně pevná samonosná karosérie z vysokopevnostní oceli váží společně s pohonným ústrojím jen 980 kg. Nízko položené těžiště a delší rozvor zaručují skvělou stabilitu. Jak jsme se sami přesvědčili během krátké jízdy, vůz si vede velice dobře i při vyhýbacích manévrech ve vyšších rychlostech.
Potřebou sílu dodává „versu“ zcela nový zážehový řadový čtyřválec 1.3 se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a s pověstnou technologií proměnného časování ventilů VVT-i, což umožňuje výkon 63 kW (86 k) při 6000 ot./min a točivý moment 124 N.m při 4400 otáčkách. S pětistupňovou mechanickou převodovkou vyvine největší rychlost 165 km/h a z klidu na stovku zrychlí za 12,5 sekundy. I přes tyto výkony spotřebuje na sto kilometrů 6,4 litru paliva, se samočinnou převodovkou zhruba o litr víc. Od března je na některých trzích ještě k dispozici 1.5litrový čtyřválec o výkonu 78 kW (106 k) a točivém momentu 145 N.m. Proměnné časování ventilů VVT-i, které na rozdíl od podobných systémů nepracuje jen se dvěma nebo třemi polohami vačkového hřídele, ale umí jich nastavit nekonečně mnoho, je zárukou nebývalé pružnosti motoru. Ten se vyznačuje plochou křivkou točivého momentu, takže 110 N.m je k dispozici v rozsahu od 2450 do 5350 otáček za minutu.
Vedle zajímavého mechanismu sklápění zadních sedadel patří k novinkám ještě trojrozměrný digitální displej (umístěný nad středovým panelem blízko čelního skla) nahrazující konvenční analogové přístroje. Pomocí zelených číslic se zobrazuje mj. aktuální rychlost, otáčky motoru, stav paliva.
Velkou péči věnovali konstruktéři rovněž brzdové soustavě s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením vpředu a bubnovými vzadu. Na přání si lze objednat ABS doplněný o elektronickou regulaci brzdného tlaku EBD.
Na český trh přijde Toyota Yaris Verso v provedení Linea Luna 20.března v ceně 449 000 Kč resp. 474 000 Kč (včetně ABS). Na celý automobil je poskytována záruka tři roky nebo do ujetí 100 000 km, na lak tříletá garance a proti prorezivění karosérie se poskytuje záruka na dobu dvanácti let. Takovou záruku si může Toyota dovolit jen díky přísným kvalitativním kontrolám při výrobě a důsledné antikorozní ochraně. Tenká vrstva PVC je aplikována na spodku vozu a podobně účinnou úpravu najdeme také na dalších ohrožených dílech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií