U automobilů nižší třídy se ovšem nehledí ani tak na výkon, jako na příznivou spotřebu paliva. Podle přísné evropské metodiky kombinovaná spotřeba benzinu činí 5,6 litru na 100 kilometrů. Nízká spotřeba bývá obvykle doprovázena zvýšením podílu některých složek v emisích. To však neplatí pro motor Yarisu, protože ten minimální spotřeby nedosáhl prostřednictvím ochuzování směsi o palivo, ale jeho maximálně efektivním využitím a spalováním, a to za pomoci ve své třídě ojedinělých technických fines v čele s proměnným časováním ventilů a soustavou zapalování TDI.
Zatímco řada vozů nižší třídy nemá u svých menších motorů o výkonu kolem 50 kW ještě ani šestnáctiventilový rozvod a odpovídající síly musí dosahovat zvětšováním objemu na úkor vyšší spotřeby paliva a podílu emisí ve výfukových plynech, čtyřválec v Toyotě Yaris se kromě rozvodu DOHC se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců pyšní rovněž technicky vyspělým inteligentním systémem proměnného časování ventilů VVT-i. Tato kombinace špičkové techniky, v tak malém voze užité vůbec poprvé, se projevuje dosud nevídaně vyváženou nabídkou kvalitních jízdních schopností a provozní úspornosti. To proto, že systém VVT-i je na rozdíl od ostatních soustav variabilního časování, které pracují se dvěma nebo třemi polohami vačkových hřídelů, kontrolován počítačovou jednotkou, která nastavuje časování daleko přesněji. Dokáže totiž vytvořit nekonečně mnoho poloh vačkového hřídele – přesně podle aktuálních jízdních podmínek. Počítač v řídicí jednotce motoru ECU sleduje otáčky motoru a jízdní styl řidiče a při nízkých či středních otáčkáchzvyšuje překrytí otevření ventilů. Naopak při vysokých otáčkách toto překrytí snižuje.
Výsledkem je vysoký točivý moment nabízený v celém spektru otáček motoru, a to vše při nízké spotřebě paliva i redukovaných emisích škodlivin ve výfukových plynech. Přesné časování soustavy zapalování zajišťuje systém TDI, jenž byl původně vyvinut pro špičkové vozy, jako je Camry V6. Motor má také velmi pečlivě navržený sací trakt. Ten je vyroben z pryskyřice, čímž se snížila jeho hmotnost a navíc se odstranila nežádoucí interakce se samotným motorem.
Toyota Yaris je díky tomuto motoru nejen nezvykle úsporná a ohleduplná k životnímu prostředí, ale také nabízí nadprůměrnou dynamiku. Podle interních měření zvládne akceleraci z klidu na 100kilometrovou rychlost kolem 12 sekund a maximálně dosáhne 156 km/h.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií