Toyota (TMC) oznámila, že vyvinula špičkový jízdní simulátor umožňující účinně analyzovat jízdní charakteristiky z pohledu průměrných řidičů. Nové zařízení napomůže při vývoji a testování technologií aktivní bezpečnosti zaměřených na snížení počtu dopravních nehod.
Jízdní simulátor je instalován v technickém centru Higashifuji firmy TMC v Susono City v japonské prefektuře Shizuoka. Zařízení využívá video, simulátor zrychlení a další technologie umožňující výzkumným a vývojovým pracovníkům provádět jízdní zkoušky, jejichž nasazení v reálném světě by bylo příliš nebezpečné, nebo které by vyžadovaly specifické jízdní podmínky. Nové zařízení dokáže nasimulovat jedno z nejrealističtějších prostředí na světě, a tak nabízí řidičské zkušenosti blížící se podmínkám skutečného provozu, čímž umožňuje přesné hodnocení jízdních charakteristik.
Klíčovým prvkem této virtuální reality je nasazení skutečného automobilu, který je umístěn na plošině uvnitř kopule o průměru 7,1 metru. Strop přitom slouží jako obrovská konkávní videoobrazovka, na kterou se promítá obraz v celé šíři 360°. Při řízení vozu se s kopulí manipuluje – je zde zařízení pro naklánění, vibrace a další pohyby. Simulátor zajišťuje podélný pohyb o rozsahu 35 m a příčný 20 m, což je světová šipka — vše přitom probíhá za přesného řízení pomocí počítače. Výsledkem je věrná simulace skutečných pocitů při řízení, včetně smyslu pro rychlost, zrychlení, jízdní pohodlí při průjezdu zatáčkami a dalších jízdních manévrech. Pocity jsou ještě realističtější díky zvukovým efektům.
TMC vychází ze své koncepce integrovaného řízení bezpečnosti, která určuje směr vývoje automobilů v oblasti bezpečnostních technologií. Firma plánuje jízdní simulátor plně využívat v rámci výzkumu a vývoje nejen bezpečnostních systémů používaných přímo v automobilech, ale i systémů podporujících bezpečnou jízdu, které integrují vozy do okolní infrastruktury.
Jízdní simulátor bude používán zejména pro dva účely:
Analýza jízdních charakteristik a vývoj technologií aktivní bezpečnosti. Analýzy jízdních charakteristik za nejrůznějších podmínek, jako je např. nižší pozornost věnovaná okolí (usnutí za volantem či ospalost), nedostatek pozornosti vůči možnému nebezpečí (rozhlédnutí ze strany na stranu, nedbalá kontrola bezpečnosti na vozovce), řízení pod vlivem (opilost, únava či nemoc) a také vývoj technologií aktivní bezpečnosti pro účinné snižování počtu dopravních nehod.
Testování účinnosti technologií aktivní bezpečnosti. Na základě výše uvedeného: hodnocení účinnosti a proveditelnosti integrace systémů pro varování řidiče a řízení vozidla s cílem snížit počet dopravních nehod tak, aby byl ověřen vliv technologií aktivní bezpečnosti.
Jízdní simulátor – technické parametry
Velikost kopule | Výška: 4,5 m; průměr: 7,1 m |
Pohyblivost kopule | Max. 35 m v podélném směru, 20 m v příčném směru |
Naklánění kopule | Max. 25° |
Vibrace | Max. výkyv 50 mm nahoru a dolů |
Přetížení | Max. 0,5 G |
Otáčení plošiny | Max. 330° oběma směry |
Uvedené parametry v tabulce potvrzují, že Toyota vyvinula špičkový jízdní simulátor.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií