Na včerejší tiskové konferenci nabídla Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. shrnutí předběžných výsledků praktického technického šetření a testování, které automobilka provedla ve dnech 10. a 11. března v záležitosti údajně „neočekávaně zrychlujícího“ vozu Prius, dramaticky popisované národními zpravodajskými kanály.
Technici automobilky Toyota provedli výzkum na voze Prius v modelovém provedení 2008, jehož majitel pan James Sikes v pondělí 8. března volal během jízdy na tísňovou linku 911. Řidič nahlásil, že vůz jede vysokou rychlostí, zasekl se mu akcelerační pedál, vůz je mimo kontrolu a nelze jej zastavit. Pracovník tísňové linky dal řidiči opakovaně pokyn, aby přeřadil na neutrál a stiskl tlačítko pro vypnutí motoru. Vůz také dojel příslušník kalifornské dálniční policie a dal řidiči pokyn, aby pevně sešlápl brzdový pedál, použil parkovací brzdu a vypnul motor, načež se Prius bezpečně zastavil.
Přestože není závěrečná zpráva dosud uzavřena, zjištěné skutečnosti přesvědčivě poukazují na to, že řidičův popis události není v souladu s výsledky předběžné analýzy. Technici automobilky Toyota stáhli data řídicí jednotky a provedli jejich analýzu, realizovali statické i dynamické testování a důkladnou prohlídku všech souvisejících součástí. Kromě toho znovu projeli popisovanou trasu a vzali v potaz dobu jízdy i skutečnosti ze záznamu pořízeného na tísňové lince.
Ze šetření dosud vyplynuly tyto závěry:
- Akcelerační pedál byl podroben testování s tím výsledkem, že jeho funkčnost je standardní, pedál v žádné poloze nevázne a nevykazuje ani nadměrné tření. Je důležité poznamenat, že na model Prius se nevztahuje svolávací akce z důvodu zasekávajících se akceleračních pedálů a navíc tuto součástku pro vůz Prius vyrábí jiný dodavatel, než je tomu v případě svolávaných vozů.
- Přední brzdy vykazovaly značné opotřebení a poškození v důsledku přehřátí.
- Zadní brzdy i brzda parkovací byly v dobrém stavu a plně funkční.
- Ve voze byl instalován originální kobereček Toyota správného typu, nicméně nebyl zajištěn příchytnými háčky. Nebylo zjištěno, že by blokoval akcelerační pedál, nebo se jej dotýkal.
- Tlačítko pro spouštění/vypínání motoru fungovalo standardně a při stisknutí na 3 sekundy vypínalo motor, jak radil operátor panu Sikesovi na tísňové lince.
- Standardně fungovala i volicí páka převodovky a bylo možné bez problémů zařadit neutrál. Poloha „neutrál“ je jasně označena a lze do ní přeřadit posunutím voliče do polohy „N“. Diagnostický systém v elektronické řídicí jednotce výkonu nezaznamenal žádné poruchové kódy, a nedošlo ani k aktivaci varovné kontrolky na přístrojové desce.
- Diagnostický systém hybridního pohonu zaregistroval četné a rychle opakované sešlapávání akceleračního i brzdového pedálu.
- Po prozkoumání všech předmětných součástí byly vyměněny přední brzdy a vůz podroben zkušební jízdě, při které se choval zcela standardně.
- Během zkušební jízdy byly brzdy cíleně zatěžovány nepřerušeným sešlápnutím malou silou, aby došlo k jejich přehřátí. Vůz bylo následně možné bezpečně zastavit pomocí brzdového pedálu, a to i po přehřátí brzd.
Brzdová soustava vozu Prius využívá klasické hydraulické třecí brzdy a systém rekuperačního brzdění, který přepíná hnací elektromotory do funkce elektromagnetické brzdy s cílem generovat elektrickou energii. Systém má zabudovánu důmyslnou ochrannou funkci, která odpojuje hnací sílu motoru v okamžiku, kdy je mírně sešlápnut brzdový pedál a současně je sešlápnut akcelerační pedál na více než cca 50 %. V takovém případě brzdy vyřazují z funkce akcelerační pedál. Tato funkce má chránit systém před přetížením a možným poškozením, přičemž během šetření fungovala zcela standardně. Technici Toyota jsou toho názoru, že by bylo nesmírně obtížné jet s vozem Prius delší dobu vysokou rychlostí a současně sešlapávat brzdový pedál silou přesahující hranici jen velmi lehkého sešlápnutí. Dále tvrzení, že vůz nebylo možné pomocí brzd zastavit, je ve své podstatě v rozporu se základní konstrukcí vozidla i zjištěnými výsledky šetření.
Ze zjištěných skutečností vyplývá, že je třeba důkladněji vyšetřit, jak události z 8. března popsal pan Sikes. Šetření a testování byli přítomni i zástupci úřadu NHTSA (Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu), kteří rovněž provádějí vlastní výzkum tohoto vozu a jeho chování. Vyšetřování automobilkou Toyota rovněž monitoroval zástupce amerického Kongresu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií