Toyota předložila výsledky praktických technických šetření údajně “neočekávaně zrychlujícího” vozu Prius ze San Diega

Technici automobilky Toyota uzavřeli dvoudenní vyšetřování se závěrem, že řidičův popis události není v souladu s předběžnými výsledky.

Na včerejší tiskové konferenci nabídla Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. shrnutí předběžných výsledků praktického technického šetření a testování, které automobilka provedla ve dnech 10. a 11. března v záležitosti údajně „neočekávaně zrychlujícího“ vozu Prius, dramaticky popisované národními zpravodajskými kanály.

Technici automobilky Toyota provedli výzkum na voze Prius v modelovém provedení 2008, jehož majitel pan James Sikes v pondělí 8. března volal během jízdy na tísňovou linku 911. Řidič nahlásil, že vůz jede vysokou rychlostí, zasekl se mu akcelerační pedál, vůz je mimo kontrolu a nelze jej zastavit. Pracovník tísňové linky dal řidiči opakovaně pokyn, aby přeřadil na neutrál a stiskl tlačítko pro vypnutí motoru. Vůz také dojel příslušník kalifornské dálniční policie a dal řidiči pokyn, aby pevně sešlápl brzdový pedál, použil parkovací brzdu a vypnul motor, načež se Prius bezpečně zastavil.

Přestože není závěrečná zpráva dosud uzavřena, zjištěné skutečnosti přesvědčivě poukazují na to, že řidičův popis události není v souladu s výsledky předběžné analýzy. Technici automobilky Toyota stáhli data řídicí jednotky a provedli jejich analýzu, realizovali statické i dynamické testování a důkladnou prohlídku všech souvisejících součástí. Kromě toho znovu projeli popisovanou trasu a vzali v potaz dobu jízdy i skutečnosti ze záznamu pořízeného na tísňové lince.

Ze šetření dosud vyplynuly tyto závěry:

  • Akcelerační pedál byl podroben testování s tím výsledkem, že jeho funkčnost je standardní, pedál v žádné poloze nevázne a nevykazuje ani nadměrné tření. Je důležité poznamenat, že na model Prius se nevztahuje svolávací akce z důvodu zasekávajících se akceleračních pedálů a navíc tuto součástku pro vůz Prius vyrábí jiný dodavatel, než je tomu v případě svolávaných vozů.
  • Přední brzdy vykazovaly značné opotřebení a poškození v důsledku přehřátí.
  • Zadní brzdy i brzda parkovací byly v dobrém stavu a plně funkční.
  • Ve voze byl instalován originální kobereček Toyota správného typu, nicméně nebyl zajištěn příchytnými háčky. Nebylo zjištěno, že by blokoval akcelerační pedál, nebo se jej dotýkal.
  • Tlačítko pro spouštění/vypínání motoru fungovalo standardně a při stisknutí na 3 sekundy vypínalo motor, jak radil operátor panu Sikesovi na tísňové lince.
  • Standardně fungovala i volicí páka převodovky a bylo možné bez problémů zařadit neutrál. Poloha „neutrál“ je jasně označena a lze do ní přeřadit posunutím voliče do polohy „N“. Diagnostický systém v elektronické řídicí jednotce výkonu nezaznamenal žádné poruchové kódy, a nedošlo ani k aktivaci varovné kontrolky na přístrojové desce.
  • Diagnostický systém hybridního pohonu zaregistroval četné a rychle opakované sešlapávání akceleračního i brzdového pedálu.
  • Po prozkoumání všech předmětných součástí byly vyměněny přední brzdy a vůz podroben zkušební jízdě, při které se choval zcela standardně.
  • Během zkušební jízdy byly brzdy cíleně zatěžovány nepřerušeným sešlápnutím malou silou, aby došlo k jejich přehřátí. Vůz bylo následně možné bezpečně zastavit pomocí brzdového pedálu, a to i po přehřátí brzd.

Brzdová soustava vozu Prius využívá klasické hydraulické třecí brzdy a systém rekuperačního brzdění, který přepíná hnací elektromotory do funkce elektromagnetické brzdy s cílem generovat elektrickou energii. Systém má zabudovánu důmyslnou ochrannou funkci, která odpojuje hnací sílu motoru v okamžiku, kdy je mírně sešlápnut brzdový pedál a současně je sešlápnut akcelerační pedál na více než cca 50 %. V takovém případě brzdy vyřazují z funkce akcelerační pedál. Tato funkce má chránit systém před přetížením a možným poškozením, přičemž během šetření fungovala zcela standardně. Technici Toyota jsou toho názoru, že by bylo nesmírně obtížné jet s vozem Prius delší dobu vysokou rychlostí a současně sešlapávat brzdový pedál silou přesahující hranici jen velmi lehkého sešlápnutí. Dále tvrzení, že vůz nebylo možné pomocí brzd zastavit, je ve své podstatě v rozporu se základní konstrukcí vozidla i zjištěnými výsledky šetření.

Ze zjištěných skutečností vyplývá, že je třeba důkladněji vyšetřit, jak události z 8. března popsal pan Sikes. Šetření a testování byli přítomni i zástupci úřadu NHTSA (Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu), kteří rovněž provádějí vlastní výzkum tohoto vozu a jeho chování. Vyšetřování automobilkou Toyota rovněž monitoroval zástupce amerického Kongresu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...