Toyota oznámila revoluční cenu nového modelu Prius Plug-In Hybrid

Podrobně o novém modelu Prius Plug-in Hybrid, který je doposud nejekologičtější a technicky nejpokrokovější model s označením Prius.

Nový model Toyota Prius Plug-in Hybrid:

  • Vykazuje emise CO2 pouhých 49 g/km
  • Má spotřebu paliva jen 2,1 l/100 km
  • V čistě elektrickém režimu má jízdní dosah přibližně 25 km
  • Plné dobití dosáhne za pouhých 1,5 hodiny

Zaměření automobilky Toyota na technologie PHEV odpovídá požadavkům dnešních zákazníků.

Nedávný průzkum společnosti Accenture s názvem „Plug-in electric vehicles: changing perceptions, hedging bets“ (Elektromobily typu Plug-in: změny ve vnímání, strategie pojištění rizika) na téma elektrifikace soukromé dopravy ukazuje na to, že spotřebitelé mohou upřednostňovat vozy typu PHEV před samotnými elektromobily, protože nevyžadují takové změny co do způsobu praktického použití nebo úrovně pohodlí2.

Prius Plug-in Hybrid je pro Toyotu dalším milníkem v již čtyřicetileté historii hledání řešení v oblasti trvale udržitelné mobility. Tento vrcholně ekologický model reprezentuje nejnovější výsledky vývoje modulární platformy Hybrid Synergy Drive® (HSD) – spolehlivé, prověřené a všeobecně oblíbené plně hybridní technologie, která se může opřít o zhruba 200 mld. kilometrů praktických zkušeností.

Prius Plug-in Hybrid

– používá lithium-iontový akumulátor zajišťující jízdní dosah v režimu EV přibližně 25 km, čímž zásadním způsobem vylepšuje vlastnosti pohonu Hybrid Synergy Drive®. Kromě jízdy na elektřinu může sloužit jako běžný vůz s plně hybridním pohonem a hospodárností standardního modelu Prius, s možností dobíjení podle potřeby z klasické domovní zásuvky za pouhých 1,5 hodiny.

Díky celkovému výkonu soustavy HSD na úrovni 100 kW pak Prius Plug-in Hybrid zrychluje z 0 na 100 km/h za 11,4 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h. Dojezdová vzdálenost cca 25 km v režimu elektromobilu umožňuje dosahovat pozoruhodně nízké spotřeby paliva 2,1 l/100 km a snížit emise CO2 na bezkonkurenčních 49 g/km.

Díky pohotovostní hmotnosti 1 420 kg je Prius Plug-in Hybrid pouze o 50 kg těžší než standardní model Prius. Není tak o nic těžší než jakýkoli jiný srovnatelný vůz této třídy se vznětovým či zážehovým motorem.

Prius Plug-in Hybrid schopný řešit specifické potřeby řidičů dojíždějících za prací do města zaujme podobný typ zákazníků, kteří se jako první rozhodli pro Prius první generace; jedná se o progresivní osobnosti s ekologickým smýšlením, které na tomto novém vozu přitahuje jedinečná koncepce, ekologicky příznivé parametry a pokrokové, vysoce propracované technologie.

Elektrifikace pohonů do města – příležitosti pro hybridní vozy s technologií Plug-in:

Odhaduje se, že na konci tohoto desetiletí bude většina Evropanů žít ve městech a okolí. Je proto pravděpodobné, že poptávka po ekologicky šetrných vozech pro dojíždění za prací bude výrazně narůstat. Vzhledem k aktuálním podmínkám se jako nejpraktičtější zdroj energie v tomto odvětví jeví elektřina.

Řada členských zemí EU se dnes snaží dosáhnout požadovaných parametrů pro čistotu ovzduší, zejména v oblasti měst.

Mnohé radnice proto začaly zavádět vyhlášky omezující vjezd konkrétních typů vozidel do centra města. V návaznosti na nedávnou navrženou bílou knihu „Evropská dopravní politika“ jdou některá města ještě dále a zvažují úplný zákaz vjezdu do centra pro vozy s tradičním pohonem, aby podpořila používání elektromobilů.

Ekologické přínosy elektromobilů (EV) při pohybu ve městech jsou prokázané, nicméně jejich další rozvoj v současnosti brzdí řada faktorů. Z technického pohledu to jsou nepřiměřeně velké, těžké a drahé akumulátory potřebné k zajištění jízdního dosahu, který uspokojí pouze majitele se specifickým způsobem používání. Z pohledu zákazníka je ještě významnější fakt, že chybí dostatečná dobíjecí infrastruktura a převažují vysoké obavy ohledně dojezdové vzdálenosti.

Na všechny tyto problémy reaguje Prius Plug-in Hybrid, který se stává nejrozumnějším krátkodobým až střednědobým řešením elektrifikace pohonných jednotek.

Prius Plug-in Hybrid se pyšní výrazně delším jízdním dosahem v režimu elektromobilu, ale může bez problémů pokračovat v jízdě i po vyčerpání kapacity akumulátoru. V takovém případě totiž funguje jako běžný vůz s plně hybridním pohonem, nabízející stejné ekologické přínosy a dlouhou dojezdovou vzdálenost jako standardní Prius.

Nový Prius Plug-in Hybrid je plně hybridní model schopný pohybu čistě se zážehovým motorem nebo elektromotorem, nabízející požitek z jízdy odpovídající potřebám 21. století. Zákazníka odměňuje zážitkem z jedinečné, uvolněné a pozoruhodně tiché jízdy zcela bez stresu, kterou doprovází bezkonkurenční spotřeba paliva a nejnižší emise CO2, NOX a pevných částic (PM).

Snížení emisí CO2 je významnou globální otázkou již od 90. let minulého století (konkrétní cíle stanovil Kjótský protokol z roku 1997) a zdanění vozů na základě emisí CO2 je dnes již běžnou záležitostí. Jednostranné zaměření na snížení emisí CO2 však znamená, že legislativa omezující znečištění měst emisemi NOX a pevných částic z automobilové dopravy je dnes mnohem méně přísná.

Přestože emisní norma Euro 6 přibližuje mezní hodnoty emisí NOX u vznětových motorů k parametrům motorů zážehových (80 oproti 60 mg/km dle normy NEDC), Prius Plug-in stále produkuje výrazně méně emisí NOX než vozy se vznětovým motorem.

Do roku 2030 se uvažuje se snížením počtu vozů s tradičním pohonem ve městech na polovinu, jejich úplné vyloučení do roku 2050.

Nový Prius Plug-in Hybrid normy Euro 6 tak spolehlivě splňuje s 98% rezervou. V rámci prodlouženého režimu EV dokonce neprodukuje vůbec žádné emise CO2, NOX nebo pevných částic.

Evropský projekt omezeného pronájmu PHEV

Toyota zahájila projekt PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) v roce 2007, přičemž v roce 2008 pokračoval vývoj v podobě praktického nasazení vozů v reálném provozu ve Francii a Velké Británii. V roce 2010 pak tento projekt vstoupil do druhé fáze, když se do praktických evropských zkoušek zapojil Prius Plug-in Hybrid s lithium-iontovými akumulátory z omezené výrobní série, postavený na modelu Prius třetí generace.

V rámci globálního projektu automobilky Toyota bylo pronajato asi 200 vozů vybraným partnerům a zákazníkům z 18 evropských zemí. Na území Francie, Velké Británie a Německa se provozuje celkem 150 vozů PHEV. Největší skupina těchto vozů byla nasazena ve francouzském Štrasburku, – 70 vozů PHEV ve spolupráci s partnery projektu, kterými je francouzská energetická společnost EDF, město a metropolitní oblast Štrasburk (CUS).

Vozy PHEV byly v rámci tohoto projektu podrobeny bezmála ročnímu intenzivnímu testování v prostředí města i na delších cestách za jeho hranicemi. Průměrná ujetá vzdálenost činila 13 180 km, a tak účastníci projektu nashromáždili téměř 800 000 km praktických zkušeností s PHEV.

Dvě třetiny cest za prací byly kratší než 20 km. Dojezd PHEV v čistě elektrickém režimu a zcela bez emisí je dostatečný na to, aby pokryl značnou část trasy při každodenním dojíždění. Na 35 % uživatelů se nejméně jednou týdně vypravilo na delší cesty přesahující 100 km. Schopnost PHEV fungovat jako plně hybridní vůz odbourává strach z krátkého jízdního dosahu, obvykle spojený s delšími cestami v elektromobilech.

Údaje o spotřebě paliva získané z reálného provozu ukazují na to, že PHEV spotřebuje o 36 % méně paliva než nejhospodárnější srovnatelný model se vznětovým pohonem ve stejné třídě, a bezmála o 50 % méně paliva než vůz se zážehovým motorem. Ti uživatelé, kteří maximálně zužitkovali potenciál PHEV a optimálně využívali dostupnou dobíjecí infrastrukturu, dosáhli průměrné spotřeby paliva pod 2,0 l/100km.

Nový Prius Plug-in Hybrid, vlajková loď technologie Hybrid Synergy Drive®

Bohaté praktické zkušenosti nasbírané zákazníky v rámci celosvětového programu omezeného pronájmu umožnily Toyotě pečlivě vyhodnotit všechny aspekty pohonu pro Prius Plug-in Hybrid. Sériově vyráběný vůz tak oproti svému testovacímu protějšku staví nejen na klíčových technologických zlepšeních, ale i výrazných změnách v otázkách každodenní praktičnosti a využitelnosti.

Nový Prius Plug-in Hybrid používá mj. nový lithium-iontový akumulátor o vyšší kapacitě 4,4 kWh a hmotnosti pouhých 80 kg. To vyznívá příznivě zejména v porovnání s akumulátorem typu NiMH v modelu Prius poslední generace, kde při kapacitě 1,3 kWh činila hmotnost 42 kg.

Modul s akumulátory lze prostřednictvím běžné domovní zásuvky 230 V plně dobít za 1,5 hodiny, bez nutnosti používat nákladné rychlodobíječky. Dobíjecí kabel se připojuje k portu, který se nachází za nenápadným krytem umístěným v pravém zadním blatníku vozidla.

Prius Plug-in Hybrid nabízí tři volitelné jízdní režimy – HV, EV a EV-City3.

  • Po zvolení režimu HV se nový Prius Plug-in Hybrid chová podobně jako standardní Prius. Charakterizuje jej tradičně hospodárná jízda typická pro pohon Toyota HSD, s hladkým zapojováním zážehového motoru podle potřeby.
  • Po zvolení režimu EV je Prius Plug-in Hybrid schopen plně využít kapacitu akumulátoru a pohybovat se nepřetržitě pouze na elektřinu. V městském prostředí je tak možné se přesouvat s minimálním hlukem a nulovými emisemi CO2 a NOX, a to na maximální vzdálenost cca 25 km a rychlostí až 85 km/h. Pokud systém usoudí, že je třeba krátkodobě zvýšit výkon, spustí se i zážehový motor; pokud však řidič sešlapuje pedál akcelerátoru jen zlehka, v režimu EV se spalovací motor vůbec nespouští.
  • Při zvoleném režimu EV-City se Prius Plug-in Hybrid chová podobně, jako v režimu EV. V tomto případě se akcentuje provoz čistě na elektřinu, a to i při prudším sešlápnutí plynového pedálu, kdy se zážehový motor nemusí nutně spouštět.

Samostatně spínaný režim ECO lze aktivovat nezávisle na tom, zda se Prius Plug-in Hybrid pohybuje v režimu HV, EV nebo EV-City. V libovolném jízdním režimu se v tomto případě omezuje reakce škrticí klapky na pokyny od pedálu akcelerátoru a zároveň se upravuje řízení klimatizace s ohledem na co nejpříznivější spotřebu paliva. Režim ECO může v závislosti na jízdních podmínkách napomoci ke znatelnému snížení spotřeby paliva.

Exkluzivní design, praktický a technicky vyspělý interiér

Prius Plug-in Hybrid doznal několika úprav, kterými se odlišuje od standardního modelu Prius a hlásá svoji příslušnost k ekologickým hybridním vozům Toyota příští generace.

Čelní partie nové Toyoty Prius Plug-in Hybrid zaujmou exkluzivním pojetím masky chladiče a předního nárazníku. Nový vůz se od standardního modelu Prius odlišuje i v zadní části svými sdruženými světly s čirou optikou. Kliky dveří, dekor registrační značky a krytka portu pro dobíjení akumulátoru zaujmou leskle stříbrným provedením; na předních blatnících a výklopné zádi najdeme exkluzivní označení „Plug-in Hybrid“.

V reakci na podněty uživatelů po zkušebních testech se port pro dobíjení akumulátoru u sériového vozu přestěhoval z původního umístění na levém předním blatníku na pravý zadní blatník, kde je ukryt pod nenápadným panelem. Konstruktéři pečlivě zvážili i všechny aspekty samotného dobíjení vozidla.

Zařízení CCID (Charge Circuit Interface Device) je nyní prostorově méně náročné a byl rovněž vyvinut o 25 % lehčí a pružnější dobíjecí kabel, odolný vůči zatuhnutí v chladném počasí. Víko dobíjení akumulátoru bylo začleněno přímo do krytu s ohledem na snazší zavírání v jediném kroku. Nyní je rovněž opatřeno ukazatelem dobíjení akumulátoru a osvětlením pomocí LED diod pro lepší orientaci za tmy. K vyšší bezpečnosti přispívá i to, že Prius Plug-in Hybrid nelze nastartovat v případě, že je dobíjecí kabel stále připojený.

O vyšší úrovni vnímané kvality v interiéru modelu Prius Plug-in Hybrid napovídá nové barevné schéma se stříbrnými dekory, přepracovaný design středové konzoly a vylepšený multifunkční displej s vylepšenými funkcemi na podporu jízdy v režimu EV.

Pouze evropské verze

Systém topení a klimatizace funguje v součinnosti s vyhříváním předních sedadel (ve standardní výbavě). Celá soustava tak rychleji a účinněji dosáhne příjemné teploty pro řidiče i předního spolujezdce, což opět přispívá k lepší spotřebě paliva vozu.

Použitím nově vyvinutého lithium-iontového akumulátoru menších rozměrů se velikost zavazadelníku vyrovná běžnému modelu Prius se zavazadlovým prostorem o objemu 443 litrů. Ve schránce o objemu 40,5 litru pod podlahou kufru je možné s rezervou uložit dobíjecí kabel.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...