To plně potvrzují exponáty Toyoty na autosalonu: Dva nové koncepty s hybridním pohonem: Hybrid X a FT-HS, výstavní automobil Auris (Auris Show Car) a modernizovaná modelová řada Avensis. O uvedených modelech v dnešních samostatných článcích.
Závazek Toyoty, související s komplexní vizí trvale udržitelných možností mobility, je na letošním Ženevském autosalonu reprezentován premiérou dvou konceptů s hybridním pohonem, jež jasně naznačují širokou škálu možností osobní přepravy, kterou může poskytnout pohon Hybrid Synergy Drive®.
Toyota využívá Ženevský autosalon k lepšímu formulování svého závazku hledat a zavádět řešení, která učiní automobily méně zatěžujícími vůči životní prostředí. Oblast hybridní technologie, ve které Toyota patří ke světové špičce, je základem této strategie, neboť směřuje k nejvyšší metě, ke skutečně ekologickému automobilu.
V tomto kontextu je Toyota přesvědčena, že inovace pohonných jednotek může přispět k řešení problémů, týkajících se životního prostředí, třemi způsoby: zlepšením účinnosti využívání paliva, vyčistěním emisí a používáním různých zdrojů energie. Pohon Hybrid Synergy Drive® současně umožňuje inovativní pojetí automobilu a dovoluje Toyotě posouvat nové hranice ještě dále.
Ženevský autosalon 2007 charakterizuje světová premiéra modelu Hybrid X. Jedná se o koncept, který předkládá nový výraz designu pro modely s hybridním pohonem a současně má roli „výkladní skříně“ techniky budoucích hybridních automobilů. Hybrid X vytvořilo a vyvinulo evropské designérské centrum Toyoty ED2. Vůz je koncipován jako čtyřdveřový čtyřmístný a je mimořádně prostorný a pohodlný.
Naprostým kontrastem je koncept FT-HS, Future Toyota Hybrid Sports, jenž představuje vizi Toyoty o sportovním automobilu 21. století. Kombinací pokročilé hybridní pohonné jednotky s neodmyslitelnými prvky sportovního vozu koncept FT-HS překonává dilema spočívající v tom, že automobil šetrný vůči životnímu prostředí musí přinášet menší potěšení z jízdy. Koncept FT-HS je sportovním automobilem s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol, který je projektován, aby zrychloval z klidu do 100 km/h během čtyř sekund. Výkonný motor V6 3,5 l je spojen s novou generací sportovního hybridního systému s cílovým výkonem kolem 400 k.
Auris Show Car, vystavovaný poprvé v Evropě, předvádí třídveřovou verzi Aurisu s exkluzivním barevným odstínem karoserie a speciálním designem kol. Auris má hrát jasnou roli ve strategii Toyoty při snižování emisí automobilů, spočívající v inovačním vývoji designu a pohonné jednotky. Designéři z centra ED2 vytvořili originální a charakteristický tvar, který je „krátký a vysoký“ tím, že co nejvíce zvětšili vnitřní prostor a zlepšili pohodlí cestujících. Současně také zmenšili vnější rozměry vozidla, aby ulehčili jeho pohyb v dopravních zácpách. Vysoký design Aurisu nezvyšuje spotřebu paliva. Ve své třídě nejlepší aerodynamika (cx = 0,29) znamená menší součinitel čelního odporu vzduchu a vyspělé technologie, použité Toyotou pro pohonné jednotky, pak snížily spotřebu paliva jak u zážehových, tak vznětových motorů.
Toyota Avensis, vlajkový model Toyoty v Evropě, získává vyšší úroveň díky mimořádným hi-tech prestižním prvkům a větší kultivovanosti. To vše zahrnuje nový stupeň úrovně výbavy GPS, který nabízí vynikající kvalitu a kultivovanost. Mezi tyto prvky patří dotyková obrazovka, úplná mapová navigace s digitálním rádiem, možnost propojení se systémem Bluetooth a připojení přehrávače MP3. V rámci úrovně výbavy GPS se nabízejí také nová 16‘‘ nebo 17‘‘ kola z lehké slitiny a zvláštní barvy exteriéru. Na příkladu modelu Avensis Toyota opětovně ukazuje svůj zájem o životní prostředí a odhodlání omezovat škodlivé emise. Avensis 2007 nabízí plně konkurenční řadu vznětových motorů s vysokou účinností využití paliva, včetně nejčistšího vznětového motoru ve svém segmentu 2,2 l D-4D 180 Clean Power a nového motoru D-4D 125, který je k dispozici s filtrem pevných částic.
Vize Toyoty o udržitelných možnostech mobility
- Směřování k nulovým emisím
- Hybridní pohon je základem technologie Toyoty respektující životní prostředí
- Podstatného pokroku již bylo dosaženo
- Hledání dalších horizontů
Toyota jako jeden z předních světových výrobců automobilů již delší dobu uznává zodpovědnost své společnosti za životní prostředí a za komunity, ve kterých pracuje.
Toyota dnes na Ženevském autosalonu nově formuluje svůj závazek hledat a zavádět řešení, díky kterým budou automobily znamenat menší zátěž pro životní prostředí. Tento závazek se proměňuje v komplexní vizi udržitelných možností mobility. Rozsáhlý výzkum a vývojové programy, podporované Toyotou, prověřují každý aspekt konstrukce, výkonnosti a bezpečnosti vozidla a informační infrastrukturu, která bude v budoucnosti oporou motorismu.
První základní zásada dokumentu Earth Charter (Charta o planetě Zemi), připraveného společností Toyota již v roce 1992, stanoví: „ve snaze přispět k vytvoření prosperující společnosti 21. století se cílem stává růst, který je v harmonii s životním prostředím a přináší výzvu spočívající v dosažení nulových emisí, a to prostřednictvím všech oblastí podnikatelských aktivit“.
Motorová vozidla jsou ve vzájemném kontaktu s životním prostředím během celé své životnosti – od jejich počátečního návrhu a způsobu jejich výroby přes jejich používání na silnici až k případnému odstranění, když už nejsou potřeba. Pro Toyotu je omezování tohoto typu vlivů na životní prostředí již dlouho vrcholnou prioritou, a to na všech stupních organizace a činnosti společnosti. A zhotovení plně recyklovatelných automobilů s nulovými emisemi je pro Toyotu nejdůležitější prioritou pro příští roky.
V uplynulých letech dosáhl automobilový průmysl velký pokrok ve snižování zátěže, kterou životnímu prostředí působí motorová vozidla. Dnes se na evropských silnicích pohybuje více než 200 milionů automobilů, které poskytují svobodu přepravy pro každého řidiče. Odhaduje se, že 24 % evropských emisí CO2 vzniká v dopravním sektoru.
Toyota souběžně s tímto vývojem zkoumá širokou škálu řešení vedoucích k vývoji čistších, zelenějších vozidel. Inovace pohonné jednotky může v tomto úsilí přispět třemi způsoby: zlepšením účinnosti využívání paliva, vyčistěním emisí a podpořením používání rozmanitých zdrojů energie.
Od doby, kdy se lidé naučili využívat fosilních paliv k pohonu strojů, se koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře trvale zvyšuje. Toyota vyvíjí účinnější automobilové motory a převodová ústrojí proto, aby pomáhala regulovat emise a zmírnila nebezpečí související s globálním oteplováním.
V důsledku stupňování celosvětové potřeby energie je konečně nutné, aby paliva pro automobily byla rozmanitější. Vedou k tomu zvyšující se ceny ropy, pokles jejích zásob a další tlaky. Alternativní paliva, vyrobená z rostlinných zdrojů, jsou navíc příslibem udržitelné obnovitelnosti.
Hybridní pohon je základem technologie Toyoty, která bere ohled na životní prostředí
Od uvedení původního Priusu, prvního sériově vyráběného hybridního automobilu kombinujícího pohon zážehovým a elektrickým motorem, na japonský trh v roce 1997 již Toyota udělala významný pokrok ve vývoji své technologie Hybrid Synergy Drive®. V Evropě byl Prius uveden na trh v roce 2001, v roce 2003 přišla druhá generace tohoto vozu a k jeho dalšímu přepracování došlo na začátku roku 2006, kdy nabídl svěží výraz, více pohodlí a vyšší kvalitu interiéru. Současně s tím se Prius mohl pochlubit ostřejší dynamikou jízdy s řadou dalších zlepšení podvozku, odpružení a řízení.Úroveň emisí oxidu uhličitého u první generace Priusu prokázala v porovnání s obvyklými pohonnými jednotkami zlepšení o zhruba 20 %. U druhé generace Priusu se tyto emise opět dále snížily o 15 %, a to ze 120 g/km na 104 g/km, při současném zlepšení jízdních výkonů. Současný Prius se svou výkonností vyrovná řadě rodinných automobilů ze segmentu C. Jeho největší rychlost je 170 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje vůz za 10,9 s.
Vize Toyoty o udržitelných možnostech mobility
Hybridní technologie mezitím dosáhla takové úrovně emisí výfukových plynů, která patří mezi nejčistší na světě. Nejnovější generace Priusu vypouští asi o 55 % CO2 a téměř o polovinu oxidů dusíku a uhlovodíků méně, než jiné automobily vybavené moderními standardními systémy úpravy výfukových plynů.
V důsledku toho se Prius stále více prodává po celém světě i v Evropě. Od uvedení modelu Prius na trh se na celém světě prodalo více než 639 000 těchto vozů a více než 54 300 jich jezdí po evropských silnicích. Ke změně došlo z důvodu rostoucích cen pohonných hmot a stále větší zodpovědnosti vůči životnímu prostředí a také, do určité míry, kvůli zvýhodněnému zdanění a motivaci používat tento model pro jízdu ve městě.
V roce 2004 byla druhá generace zážehového motoru 1,5 l, která je součástí systému Hybrid Synergy Drive® modelu Prius, vyhlášena „Mezinárodním motorem roku – International Engine of the Year“ a „Nejlepším novým motorem – Best New Engine“. V uplynulých třech po sobě jdoucích letech Prius rovněž získal ocenění jako „Nejlepší motor objemu 1,4 až 1,8 l ” a za „Nejlepší hospodárnost”. Toyota Prius také získala ocenění Auto roku 2005 – Car of the Year 2005.
Toyota vytrvale postupuje kupředu ve vývoji hybridních systémů, které jsou základem technologie respektující životní prostředí. Snaží se kombinovat různé zdroje energie, a to takovým způsobem, který posiluje každý z nich. Skupina Toyoty plánuje zdvojnásobit svou výrobní řadu hybridních automobilů v prvních letech příštího desetiletí a v té době má v plánu prodávat jeden milion hybridních vozidel ročně.
Dva hybridní koncepty, odhalené na Ženevském autosalonu, jasně reprezentují širokou nabídku inovačních konceptů vozidel, která jsou dnes k dispozici a o kterých se uvažuje. Umožňuje to technologie Hybrid Synergy Drive®.
Hybrid X předkládá nový výraz designu pro hybridní automobily, které rodinám poskytují prostor a pohodlí ve stylovém uspořádání s otevřeným prostorem a jasným zaměřením na životní prostředí. Ukazuje cestu motorizace respektující životní prostředí a současně nabízí novou vizi inovačních technologií.
Koncept FT-HS byl vyvinut s cílem dosáhnout akcelerace z klidu na 100 km/h během čtyř sekund. Tento koncept je dokonalým příkladem toho, jak byl vyřešen ekologický paradox: automobil poskytuje velkou výkonnost a přesto respektuje životní prostředí.
Další vývoj fosilních paliv
Vývoj pohonných jednotek Toyoty se však neomezuje jen na technologii hybridního pohonu. Třebaže v oblasti zážehových a vznětových motorů již došlo k výraznému pokroku, Toyota pokračuje ve výzkumu a vývoji vyspělých technických řešení, aby mohla poskytnout ještě lepší výkonnost a nižší emise.
Uvedení nové Toyoty Auris, zcela nové Corolly a modelu Yaris TS znamenalo zavedení zážehových motorů Dual VVT-i s plynule proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. Systém Dual VVT-i prostřednictvím optimalizace časování ventilů v širokém rozsahu otáček motoru umožňuje účinnější spalování pro dosažení většího točivého momentu ve středních otáčkách, vyššího špičkového výkonu a nižší spotřeby paliva.
Toyota stojí také v čele vývoje čisté technologie vznětového motoru díky systému Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology), jehož součástí je katalyzátor zachycující pevné částice a oxidy dusíku DPNR (Diesel Particulate and NOx Reduction). Tento systém snižuje emise oxidů dusíku a pevných částic o 50 % resp. 90 % pod hodnoty standardů Euro IV.
Motor 2,2 l 180 Clean Power je vlajkovou lodí řady vznětových motorů Toyota D-4D, vybavených vyspělým systémem čistění výfukových plynů, díky kterému je jedním z nejčistších a nejvýkonnějších čtyřválcových vznětových motorů na současném trhu. Pohání různé špičkové verze modelů Toyota Corolla Verso, Avensis, RAV4 a nové Toyoty Auris.
Zcela zásadní a odlišné od mnoha filtrů pevných částic dostupných na trhu je, že systém Toyota D-CAT nevyžaduje údržbu ani výměnu některých komponent. To samé platí také o filtru pevných částic, který je nyní k dispozici u nedávno představeného motoru 2,0 D-4D 125.
Využívání různých zdrojů energie
Ve střednědobém výhledu se zdroje energie budou postupně měnit a Toyota již nyní vyvíjí technologická řešení, která podporují nejslibnější alternativy zásobování palivem.
Toyota má již nyní technologii, která umožňuje spolehlivý provoz všech jejích zážehových motorů s využitím benzinu v kombinaci s 10 % bioetanolu. V Brazílii navíc Toyota v tomto roce plánuje zavedení vozidel umožňujících spalování různých druhů paliva využívajících až 100% bioetanol.
Syntetický zkapalněný plyn GTL (gas-to-liquid) je možné získávat ze zemního plynu a dodávat jako druh nafty nebo jako čistou alternativu k naftě. Toyota je přesvědčena, že další alternativní volbou je syntetická nafta Fischer-Tropsch (FT). Neobsahuje síru a aromatické sloučeniny a má vysoké cetanové číslo.
Vzhledem k tomu, že vodík lze vyrobit z mnoha nerostných surovin a při použití jako palivo neprodukuje žádný CO2, je nutné zaměřit se na potřebu infrastruktury čerpacích stanic. Toyota během uplynulých pěti let pronajala v USA a Japonsku vůbec první hybridní vozidlo využívající palivové články. Nadále pokračuje ve výzkumu, který by měl vést ke zlepšení spouštění motoru při teplotách pod bodem mrazu a prodloužení dojezdu.
Se zdokonalováním technologií používaných pro akumulátory se dokonce i elektřina stane stále více uskutečnitelnou alternativou, a to obzvláště v městských oblastech. Budou ji vyrábět rozmanité zdroje a poskytne čistý provoz.
Hledání dalších perspektiv
Zatímco všechny tyto alternativní zdroje energie přinášejí případnou naději pro budoucnost, převahu má hybridní technologie, která může pomoci maximálně využít vlastnosti všech zdrojů energie, ať už jsou konvenční, jako jsou benzin a nafta, nebo alternativní.
To vysvětluje, proč je Toyota odhodlána vyvíjet hybridní systémy jako jednu ze zásadních technologií při výrobě automobilů, která kombinuje různé druhy energie takovými způsoby, které maximálně využívají jejich předností a přinášejí nové vize v oblasti inovačního a ekologického hybridního pohonu.
Toyota souběžně pokračuje ve vývoji malých automobilů a jejich uvádění na trh. Vozy jako Aygo a Yaris podstatně snižují emise a pomáhají řešit dopravní zácpy zejména v městských oblastech. „Dva požadavky, spočívající v trvalém zlepšování našich výsledků v oblasti životního prostředí a současně ve snaze o dosažení růstu jako ziskového podniku, nejsou v rozporu,“ říká Tadashi Arashima, prezident a nejvyšší výkonný šéf Toyota Motor Europe. Zapotřebí je kreativita, vynalézavost, odhodlání, pozornost věnovaná detailům a vytrvalá inovace. Toyota tyto taktické prvky používá během celého životního cyklu výrobku. V rámci dvoustranného přístupu kombinuje přísné šetření energií a úsilí o recyklaci s technologickou inovací a vývojem pokročilých automobilových technologií, takových jako je náš hybridní systém.”
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií