Do konce roku 2006 si Land Cruiser od jeho uvedení na trh v roce 1951 koupilo více než 5 milionů zákazníků. V roce 2006 se na celém světě prodalo 271 000 vozů Land Cruiser; 83 000 z nich mělo karoserii typu kombi, stejně jako zcela nový Land Cruiser V8. Modelová řada Land Cruiser se v současnosti prodává ve více než 140 oblastech a vyrábí se v devíti továrnách v pěti zemích. Land Cruiser V8 je osmou generací vozu s karoserií typu kombi. Renomé modelu Land Cruiser vychází z jeho schopnosti fungovat v mimořádně nepříznivém prostředí jako je pouštní terén, džungle a další místa. Toyota s modelem Land Cruiser zvítězila v devíti z posledních deseti ročníků dálkové rallye Paříž-Dakar v kategorii sériově vyráběných vozů.
Modernizovaný design
Design nového Land Cruiseru s pokrokovou a robustní stylizací exteriéru vytvořilo centrum designu Toyoty v Aichi v Japonsku pod vlivem filozofie designu “Vibrující jasnost”. Design zůstává věrný tradici modelu Land Cruiser a současně působí modernějším dojmem. Design interiéru, vyjadřující kultivovanost modelu Land Cruiser V8 a jeho prémiové postavení na trhu, nadále poskytuje dojem robustnosti a spolehlivosti. Nový Land Cruiser V8 je delší, vyšší a širší než předchozí model, což mu propůjčuje dynamičtější vzhled.
Land Cruiser V8, který je k dispozici ve verzích s pěti nebo sedmi sedadly, nabízí větší univerzálnost, a to zásluhou zlepšené schopnosti sklápění sedadel.
Zdokonalená celková jízdní dynamika
Toyota vytvořila prvotřídní pohon všech kol, vyznačující se kultivovaností a komfortem, aniž obětovala cokoli z jeho dlouholeté, autentické výkonnosti při jízdě v terénu. Výsledkem je, že o novém Land Cruiseru V8 lze skutečně říci, že je jedním z nejlepších automobilů s pohonem všech kol na světě a také jedním z technicky nejvyspělejších.
Základem systému pohonu všech kol je nově vyvinutý samosvorný diferenciál Torsen® , reagující na změnu točivého momentu, který umožňuje plynulejší průjezd zatáčkami a lepší stabilitu při jízdě. Při přímé jízdě na suché silnici je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 40/60. Nicméně točivý moment lze zvýšit ve prospěch předních kol až na 50 % nebo ve prospěch zadních kol až na 70 %.
První ve světě použitý systém nastavení velmi pomalé jízdy (Crawl Control), který je součástí standardní výbavy výhradně u modelů se zážehovým motorem, řidiči poskytuje maximální kontrolu a jistotu při jízdě po povrchu, který vyžaduje citlivé nastavení rychlosti, jako jsou skály nebo prudké kopce. Řidič se může soustředit pouze na řízení, neboť motor a brzdy jsou ovládány samočinně
V závislosti na místních podmínkách trhu se Land Cruiser V8 dodává se dvěma typy systémů aktivního odpružení:
- poprvé v Evropě dodávaný kinetický dynamický systém odpružení KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System)
- poprvé na světě použitý systém s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením 4W AHC & AVS (Active Height Control & Active Variable Suspension) všech kol
Systém KDSS samočinně nastavuje funkční charakteristiky předního a zadního stabilizátoru v závislosti na kvalitě povrchu vozovky. Aktivní stabilizace se používá trvale pro jízdu po silnici, jakmile se však vozidlo dostane do náročnějšího terénu, systém samočinně odpojí oba stabilizátory. Tento systém zajišťuje vynikající trakci a jízdní komfort, dobrou stabilitu a excelentní jízdní výkony v terénu.
Systém 4W AHC & AVS poprvé propojuje systém odpružení všech kol a poskytuje také zcela nové ovládání charakteristik pružin.
To z něj činí nejsofistikovanější systém odpružení, jaký je dnes u vozu SUV k dispozici. Výsledkem je optimální výkonnost při jízdě v terénu a výjimečná kultivovanost, komfort a minimální naklánění a houpání vozu při jízdě po silnici.
Výkonné motory V8
Nový Land Cruiser V8 je nyní k dispozici se dvěma nejvýkonnějšími motory, jaké kdy Toyota vyvinula. Pohonné jednotky byly navrženy tak, aby při vysokém dosahovaném výkonu zvyšovaly celkovou výkonnost vozu ve všech jízdních režimech, měly široký rozsah točivého momentu a ve své kategorii nízkou spotřebu paliva.
V Evropě bude tvořit základ modelové řady Toyota Land Cruiser V8 zcela nový vznětový motor 4,5 l V8 D-4D. Tato pozoruhodná nová pohonná jednotka nabízí největší výkon 265 k a točivý moment 650 N.m. Tyto hodnoty představují téměř 40% nárůst výkonu a 50% zvýšení točivého momentu oproti předchozímu pohonné jednotce. Nový motor je spojen se zcela novou šestistupňovou samočinnou převodovkou, která nabízí volbu sekvenčního manuálního řazení.
Nejnovější vývojová fáze zážehového motoru 4,7 l V8 pro nový Land Cruiser V8 nabízí kultivovaný a sportovní zážitek z jízdy. Motor byl zdokonalen přidáním variabilního časování ventilů (Variable Valve Timing) – s inteligentní technologií (VVT-i), což přispělo k dosažení většího výkonu a vyšší účinnosti paliva. Motor nyní disponuje výkonem 288 k a točivým momentem 445 N.m – to představuje 21% zvýšení výkonu a 3% nárůst točivého momentu. Tento motor je spojen s modernizovanou pětistupňovou samočinnou převodovkou, která rovněž poskytuje možnost sekvenčního manuálního řazení.
Legendární kvalita, trvanlivost a spolehlivost
Zatímco jiní výrobci se přiklánějí k samonosné konstrukci karoserie, Toyota nekompromisně zvolila pro nový Land Cruiser V8 rámovou konstrukci, která vozu umožňuje vydat se prakticky do jakéhokoli terénu. Úplně nový, velmi pevný a tuhý rám byl navržen tak, aby plně vyhovoval karoserii nového Land Cruiseru V8. Tuhost v krutu nového rámu je 1,4krát vyšší a jeho ohybová tuhost je 1,2 krát vyšší než u předcházejícího modelu. Konstrukce nové Toyoty Land Cruiser V8 zahrnuje mnoho prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, aby cestujícím v případě kolize poskytovala co největší ochranu.
Nový systém ABS pro různé typy terénu zahrnuje novou logiku řízení (první na světě), která se dle kvality povrchu, po němž se vůz pohybuje, samočinně přepíná na optimální ovládání brzd, jenž odpovídá danému stavu vozovky. U nového Land Cruiseru V8 je k dispozici až 14 airbagů SRS – řidič a cestující vpředu jsou poprvé chráněni kolenními airbagy.
Tradice Land Cruiseru
Označení Land Cruiser je synonymem pro celosvětové hodnoty značky Toyota, což je vynikající kvalita, odolnost a spolehlivost. Land Cruiser, který byl na trh poprvé uveden v roce 1951, je téměř stejně starý jako samotná Toyota. V roce 1956 se stal prvním sériově vyráběným modelem Toyoty, který se začal vyvážet z Japonska.
Představení nového modelu Toyota Land Cruiser je velmi důležitá událost. Jak mohou dosvědčit specialisté na pohon všech kol, žádný jiný automobil neprojel tolik silnic a terénních cest, což je také jedním z důvodů, proč Land Cruiser zůstává na celém světě legendou.
Zcela nový Land Cruiser V8
Zcela nový Land Cruiser V8 je osmý v pořadí v modelové nabídce vozů Land Cruiser s dlouhým rozvorem a karoserií ve stylu kombi. Díky tradici, trvající 57 let, se jedná o nejdéle vyráběný model z nabídky firmy Toyota.
Land Cruiser, který dobyl svět a dokázal zdolat jakýkoli terén, stál v čele expanze společnosti od 50. let 20. století a přivedl značku Toyota na nové kontinenty a dříve neobsazené trhy.
Kořeny Land Cruiseru V8 je možné vystopovat už u modelu Toyota BJ, prvního vozu s pohonem všech kol, který společnost vyvinula a začala vyrábět na začátku roku 1951. Model BJ poháněný šestiválcem o objemu 3,4 l si rychle získal renomé pro svou houževnatost a schopnost zdolat jakýkoli terén.
Za šest měsíců od své premiéry se model BJ stal šampiónem, neboť vyjel do šesté výškové stanice na japonské hoře Fuji, která se nachází ve výšce 2500 metrů nad mořem. Bylo to vůbec poprvé, kdy se automobil dostal tak vysoko. Model BJ se zásluhou své výkonnosti dostal do vozového parku japonské policie a započal tak úspěch tohoto modelu. V roce 1954 dostal poslední model BJ, Typ 25, rodový název Land Cruiser, který se používá dodnes.
Když Toyota v průběhu 50. a 60. let zahájila svůj celosvětový program růstu, zjistila, že řada zavedených trhů byla již dost dobře obsazena americkými a evropskými automobilkami a pro nově příchozí modely z Japonska bylo ponecháno jen velmi málo prostoru. Toyota se tedy strategicky rozhodla zaměřit se na rozvíjející se trhy Středního východu, jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky.
V roce 1967 Toyota reagovala na populární trend amerického trhu v oblasti kultivovanějších vozidel 4×4 a uvedla na tamní trh model Land Cruiser Station Wagon FJ55V. Ten měl vytvořit novou generaci vozů Land Cruiser vyráběných paralelně s původním terénním konceptem ve stylu jeepu.
Během let se Land Cruiser stal po celém světě synonymem pro značku Toyota. Počínaje australskou buší přes ruské stepi a evropské ulice, všude si tento vůz zamilovali pro jeho všestranné schopnosti. Byl mimořádně spolehlivý, houževnatý při jízdě v terénu a přesto dostatečně pohodlný a kultivovaný, aby se s ním dalo jet kamkoli a byl k vidění kdekoli.
Modelová řada Land Cruiser je nadále světovým hitem a je to dosud nejprodávanější vůz SUV, který od svého uvedení na trh získal více než pět milionů zákazníků. Prodává se ve více než 140 zemích a vyrábí se v devíti výrobních továrnách Toyoty po celé zeměkouli (všechny typy karoserie). Hlavními trhy jsou Střední východ, Austrálie a Evropa.
Nová generace
Typičtí zákazníci Land Cruiseru ve svých automobilech vyhledávají moderní technologii, ale oceňují také tradici značky skrývající se za logem firmy a nefalšovaný „styl Land Cruiseru“.
Toyota u každého dalšího nového modelu Land Cruiser vychází ze stejných základních cílů. První z nich staví na tradiční spolehlivosti, odolnosti a terénní výkonnosti vozidla, druhý na zlepšování stability a ovladatelnosti, jízdního komfortu a potěšení z jízdy.
Hlavní inženýr Sadayoshi Koyari říká: „Na začátku projektu, v roce 2002, jsme zvažovali další směřování modelové řady Land Cruiser. Musely se vzít v úvahu otázky vlivu na životní prostředí spolu s tím, jak se vyvíjela očekávání globální základny zákazníků s vyhraněnými požadavky kladenými na Land Cruiser. Jsem si jist, že zcela nový Land Cruiser V8 má opravdu schopnost posílit renomé Toyoty, pokud jde o vyspělé technologie, a současně nabídnout větší kultivovanost a prémiovou pozici na trhu. Nový Land Cruiser je opravdovým vozidlem pro dobrodružství, s nímž se můžete vydat kamkoli.“
Globální cíl prodeje pro novou generaci Land Cruiseru V8 je stanoven na 86 000 vozů v roce 2008. Asi 18 000 vozů přijde do Evropy. Vynikající schopnosti pohonu 4×4 se cení obzvláště v Rusku, které bude hlavním trhem s cílovým prodejem 9500 vozů.
Typickými zákazníky Land Cruiseru po celé Evropě jsou sebevědomí a úspěšní lidé z vyšších příjmových skupin. Ti často patří mezi první příjemce vyspělé technologie a Land Cruiser oceňují pro jeho kombinaci technických schopností, odolnosti, kultivovanosti a opravdu dobrodružného terénního charakteru.
Zcela nový Land Cruiser V8 přináší zdokonalení ve všech těchto oblastech spolu s vyšší bezpečností a komfortem, což zajišťuje, že vlajkový model Toyoty bude nadále uspokojovat potřeby a očekávání zákazníků skutečně na celém světě.
Dynamický, funkční design
Kredit Land Cruiseru a jeho postavení ve výrobní řadě Toyoty jsou již více než 50 let budovány na trvale vysoké úrovni úsilí, kvality a technické sofistikovanosti. Vozy Land Cruiser přicházejí jako ztělesnění schopnosti Toyoty v oblasti pohonu všech kol. Design nové generace Land Cruiseru V8 musel respektovat tento odkaz, ale současně vytvořit moderní terénní image značky Toyota.
Nový Land Cruiser V8 narušuje představu typického osobního automobilu svými robustními a dynamickými tvary karoserie a výrazným tvarováním interiéru. Stylizace exteriéru klade důraz na funkčnost a současně si uchovává řadu charakteristik z předchozích generací, zatímco interiér odráží kultivované, prémiové postavení vozidla.
Nový Land Cruiser V8 je také praktický. K dispozici jsou verze s pěti nebo se sedmi sedadly, které poskytují dostatek místa všem cestujícím a flexibilní prostor pro přepravu nákladu – po sklopení a úpravě sedadel vznikne zcela rovná ložná plocha podlahy.
Nový Land Cruiser, který byl vyvíjen a stylizován centrem designu Toyoty v Aichi, v Japonsku, je příkladem „Vibrující jasnosti”, což je jeden z aspektů filozofie designu značky Toyota. Tento étos určuje vývoj terénních modelů Toyoty, které jsou vibrující a energické a současně si uchovávají jasnost účelu.
Hlavní inženýr Land Cruiseru V8 Sadayoshi Koyari vysvětluje: „Klíčové slovo, které jsme zvolili pro cíl evoluce designu nového Land Cruiseru V8, bylo „důvěra“. Nový design proto bere zřetel na renomé a důvěru vytvořenou předchozími generacemi Land Cruiseru. Další posilování této důvěry mezi zákazníky a novou generací Land Cruiseru V8 je podpořeno spojením silného, dynamického designu s pokrokovým smyslem pro funkci. Tím se vytváří moderní, ctižádostivé vozidlo, které se silně orientuje na pohon všech kol a nekompromisní terénní schopnosti. Výrazně se tak inovuje identita značky Land Cruiser a ještě více se posiluje tradice tohoto vozidla.“
Dynamická stylizace exteriéru
Nová generace Land Cruiseru V8 dosahuje svého pokrokového a robustního chlapského vzezření díky dynamickému, zřetelnému designu karoserie. Dosáhlo se toho pomocí výrazných bočních linií, nápadnými úpravami povrchu a velkými předními a zadními nárazníky. Nový Land Cruiser tak působí veskrze moderním dojmem jako velice funkční a přesto prémiové vozidlo 4×4. Velikost a tvar bočních oken zdůrazňují prostornou kabinu s dobrým výhledem a nárazníky vytvářejí představu vynikajícího výkonů při jízdě v terénu.
Nový Land Cruiser V8 je o delší, vyšší a širší než předchozí generace vozu, což mu propůjčuje dynamičtější postoj. Zvětšení velikosti je však minimální, aby se zachovala schopnost manévrování Land Cruiseru v terénu.
Celková délka nového Land Cruiseru je 4950 mm (zvětšena o 60 mm), šířka je 1970 mm (zvětšena o 30 mm) a výška je 1865 mm (s odpružením 4W AHC& AVS) nebo 1910 mm (s odpružením KDSS). Chytře vymyšlený design, který co nejvíce prodlužuje interiér a zkracuje prostor pro motor, přispívá k tomu, že se délka kabiny prodloužila o 130 mm (od pedálu plynu k zadním dveřím), a zvýšil se tak komfort všech cestujících.
Chromovaná mřížka chladiče a přední světlomety jsou integrovány tak, aby vytvořily výraznou horizontální linii. Dojem kultivovanosti a prémiové kvality podtrhuje lesklá legovaná povrchová úprava, která zvýrazňuje vnější rám mřížky chladiče.
Z designu současného Land Cruiseru zdědil nový model při pohledu zezadu dynamický postoj a rozšiřující se lemy blatníků kol, které zvýrazňují celkovou šířku vozu. To platí i o uspořádání zadních sdružených světel. Tato velkoplošná zadní sdružená světla využívají diody (LED) uspořádané pro zlepšení viditelnosti do dvou svítilen. Integrovaná koncová a brzdová světla společně se zadními ukazateli změny směru využívají kombinaci průhledných vnějších skel a červených vnitřních skel, a působí tak velmi luxusním dojmem.
Integrovaný zadní střešní spoiler má barvu karoserie proto, aby ladil s proudnicovými liniemi vozu. Zvyšuje aerodynamickou výkonnost a snižuje spotřebu paliva. Dělené zadní výklopné víko má tvar lastury, který je příhodný při otevírání ve stísněných místech a usnadňuje nakládání těžkých předmětů.
Nový Land Cruiser V8 bude k dispozici celkem v devíti barevných odstínech karoserie. Dva z nich byly nově vyvinuty (zlatý pískový a tmavě zelený olivový), tři jsou k dispozici poprvé a čtyři byly převzaty z předchozí generace vozu.
Kultivovaný a stylový interiér
Funkce a forma jsou klíčovými prvky interiéru, který byl navržen tak, aby odrážel vytříbenost a prémiové postavení Land Cruiseru V8 a současně zvýrazňoval pocit robustnosti a spolehlivosti. Interiér je rovněž praktický s možností volby uspořádání s pěti nebo sedmi sedadly a nadbytkem místa pro všechny cestující a variabilním sklápěním sedadel pro dosažení co největšího objemu zavazadlového prostoru.
Pocit vzdušnosti a prostornosti posiluje vzhled přístrojové desky a velkého středového panelu. Silný horizontální důraz kladený na tvar přístrojové desky intuitivně řidiči naznačuje směr jízdy vozu.
Detailně propracované strukturované dřevěné obklady dodávají vozu styl. Pro podpoření sofistikovanosti jsou spojeny s tenkými chromovanými pásy s mírně leštěným povrchem.
Ve spodní části přístrojové desky jsou panely v podobě madel se strukturou modelovaného kovu. V souladu s tímto architektonickým pocitem se zdá, že tyto panely podpírají horní část přístrojové desky. Prakticky tvarované opěrky kolen jsou umístěny tak, aby zlepšovaly komfort a oporu při jízdě na nerovných cestách.
Dvojbarevný design zahrnující nové barevné odstíny interiéru, vyjadřuje pocit kultivovanosti. Pro přístrojovou desku a obložení jsou použity tmavší barvy, zatímco u čalouněných ploch, jako jsou sedadla, jsou pro vytvoření kontrastu použity střední barevné tóny. K dispozici jsou dvě barevná schémata: pískově béžová nebo středně šedá.
Dveřní výplně přispívají k tomuto koherentnímu designu, a to použitím materiálu, který ladí se sedadly ve výši ramen a loketními opěrkami. Dřevěné obklady a chromované pásy udávají styl, kdežto funkční části, jako jsou vnitřní madla dveří, pomocná madla nad dveřmi a panel ovladačů, jsou navrženy jako jeden celistvý, snadno použitelný prvek.
Na přístrojové desce jsou použity nově navržené hi-tech 3D optitronové číselníky. Průměr hlavního ukazatele byl zvětšen pro zlepšení viditelnosti a vedlejší měřidla, které u vozu SUV mají zásadní význam, jsou umístěna uprostřed společně s multiinformačním displejem.
Volant byl navržen s charakteristickou velkou středovou plochou a velké přepínače umístěné na volantu lze snadno ovládat dokonce i v rukavicích. Funkční části, jako je volič samočinné převodovky, dveřní madla a audio přepínače jsou rovněž velké a poskytují výraznější hmatový dojem pro vytvoření většího pocitu kvality.
Variabilní a funkční interiér
Funkčnost nového Land Cruiseru demonstruje variabilní uspořádání sedadel s možností volby pěti nebo sedmimístné konfigurace, která v obou případech poskytuje dostatek prostoru pro cestující i zavazadla.
Sedadla byla navržena s ohledem na funkci, která se požaduje od opravdového terénního automobilu: pevná opora dolní části zad a volný pohyb ramen. Pohodlné jízdy je také dosaženo použitím pevné, silné výplně, která zajišťuje stabilní pozici při sezení.Ta je dále stabilizována velkou tlumicí schopností.
Druhá řada sedadel je dělena v poměru 40:20:40 s nezávislým opěradlem pro střední sedadlo, které má vestavěnou opěrku hlavy. Všechna tři sedadla je možné posunovat dozadu a dopředu o 105 mm, aby se zajistil dostatek místa pro nohy kteréhokoli cestujícího z třetí řady, a lze je také naklánět.
Všechna tři sedadla se také dají překlopit dopředu, aby se dosáhlo co největšího úložného objemu pro náklad, zatímco sedadlo za cestujícím vpředu, které se nejčastěji používá pro přístup k třetí řadě sedadel, se jedním dotykem sklopí a usnadní tak vstup. Pouhým zatažením za páčku na sedadle se opěradlo sedadla sklopí dopředu a uvolní se zarážka na podlaze.
U modelu se sedmi sedadly jsou k dispozici dvě nahoru sklopná individuální sedadla pro dospělé cestující. Ta využívají tlumicí mechanismus, který při uvolnění samočinně vyhoupne sedadlo ze sedací do úložné pozice. Sedadla se sklapují úhledně proti stěně zavazadlového prostoru a jsou na tomto místě uzamčeny.
Zdokonalená celková jízdní dynamika
Při vývoji nové generace Land Cruiseru V8 vytvořila Toyota prémiový vůz SUV s pohonem všech kol nabízející kultivovanost a komfort, aniž by přitom cokoli slevila z jeho autentické terénní výkonnosti. Výsledkem je, že o novém Land Cruiseru V8 se může opravdu tvrdit, že je nejschopnějším vozidlem, které dokáže jet doslova do jakéhokoli terénu.
Po téměř šedesáti letech zkušeností značky se stavbou terénních vozidel, řidiči Land Cruiseru očekávají, že jejich automobil bude dokonale zvládat nejobtížnější silnice a stezky na celém světě a bude poskytovat vynikající jízdní výkony a kultivovanost. Vzhledem k legendární pověsti Land Cruiseru v oblasti kvality, odolnosti a spolehlivosti, nepřijímají tito majitelé žádný kompromis.
Na rozdíl od kteréhokoli automobilu s pohonem všech kol nabízí Land Cruiser V8 technickou podporu, která umožňuje projetí i těch nejožehavějších míst terénu, s nimiž by se mohli potýkat i ti nejzkušenější řidiči. To činí z nové Toyoty Land Cruiser V8 jeden z technicky vůbec nejvyspělejších vozů s pohonem všech kol. Automobil je vybaven takovými prvky, díky kterým je jízda po silnici a mimo ni bezpečnější, komfortnější a příjemnější.
Prvotřídní ovladatelnosti a stability, a to jak na silnici, tak mimo ni, je dosaženo sofistikovanou konstrukcí odpružení, která obsahuje několik nově vyvinutých podpůrných systémů, jež plně vyhovují zcela nové podvozkové platformě.
Vpředu původní zkrutnou tyč nahradily vinuté pružiny, aby poskytovaly lepší jízdní komfort a ovladatelnost. Konstrukce odpružení vychází z dvojitého lichoběžníkového uspořádání se šikmo uloženými vinutými pružinami a tlumiči pro zajištění optimální stability. Zdvih předního kola se zvětšil o 11 % pro stlačení a 18 % pro odraz, takže nyní dosahuje 230 mm, což vede ke zlepšení výkonnosti při jízdě nerovným terénem. Celé zavěšení je současně dostatečně tuhé, aby vydrželo i ty nejtvrdší terénní podmínky. I tak bylo ovšem zásluhou pečlivého vyladění a přesné geometrie dosaženo vyššího komfortu a zlepšení pocitu při řízení.
Z předchozí generace Land Cruiseru se pro nový model převzalo osvědčené čtyřprvkové odpružení, bylo však nově vyladěno, aby poskytovalo vozu podstatně lepší ovladatelnost, jízdní komfort a výkonnost při jízdě v terénu. Změna úhlu řízení nakláněním byla optimalizována tím, že se posunulo vodicí rameno, což zajistilo prvotřídní ovladatelnost a stabilitu, zatímco charakteristika a velikost pouzder byly přehodnoceny pro dosažení optimálního jízdního komfortu.
Odpružení s dlouhým zdvihem, vpředu 230 mm a vzadu 240 mm, a krátké převisy zajišťují, že nový Land Cruiser V8 si dokáže poradit i s těmi nejhrbolatějšími terény. Maximální přední nájezdový úhel je 29° a maximální zadní nájezdový úhel je 24°(20° při použití odpružení AHC & AVS). Přechodový úhel je 25° (23° při použití odpružení AHC & AVS).
Součástí standardní úrovně výbavy nové Toyoty Land Cruiser V8 je úplně nová technologie ovládání odpružení poskytující lepší jízdní výkony, pohodlí a ovládání naklánění karoserie bez nutnosti vnějšího zdroje energie. Tuto novou technologii ovládání, kinetický dynamický systém odpružení KDDS (Kinetic Dynamic Suspension System), bude Toyota s velkou pravděpodobností používat jako důležitý konstrukční prvek i v budoucnosti. Systém KDDS samočinně nastavuje funkční charakteristiky předního a zadního stabilizátoru v závislosti na kvalitě povrchu cesty, po které vůz jede. Aktivní stabilizace se používá trvale pro jízdu po silnici, avšak jakmile se vozidlo dostane do náročné situace v terénu, systém samočinně oba stabilizátory vypojí. Samočinné uvedení systému KDDS do činnosti je založeno na pohybu hydraulických válců tvořících část úchytů zkrutného stabilizátoru. Válce, které jsou oba spojeny s kapalinovým potrubím, se používají v paralelním režimu při jízdě po silnici a antiparalelním režimu při typickém terénním zatížení obou náprav.
Pokud dojde k naklánění karoserie při zatáčení na rovném povrchu, válec ovládající stabilizátor vytvoří hydraulický tlak. Vzhledem k přenosu tlaku oleje mezi předními a zadními válci, dojde k jeho vzájemnému vyrušení a zdvih se neuskuteční. To znehybní stabilizátor. Tak mohou zkrutné stabilizátory normálně fungovat a minimalizovat naklánění karoserie na přijatelnou úroveň. Avšak jakmile se přední a zadní kola dostanou v úhlopříčném směru z obvyklého sledu pohybů, což je typické při jízdě po nerovném terénu, kapalinový spojovací systém uvolní zkrutný stabilizátor a ten nepůsobí proti tomuto pohybu. Následkem toho může bez překážek dojít k plnému zdvihu odpružení. To pomáhá zajistit vynikající trakci a jízdní komfort, dobrou stabilitu a znamenité jízdní výkony na nerovné cestě.
Vyspělé technologie ovládání
Nový Land Cruiser V8 je vybaven dalšími vyspělými technologiemi, které jsou nejlepšími na světě a díky kterým má řidič vůz plně pod kontrolou i za těch nejdrsnějších jízdních podmínek a které také zvyšují komfort a bezpečnost cestujících. Patří mezi ně první systém nastavení velmi pomalé jízdy na světě (Crawl Control) a poprvé na světě použitý systém aktivního nastavení výšky a aktivního variabilního odpružení AHC & AVS pro všechna kola (Active Height Control & Active Variable Suspension).
Nastavení velmi pomalé jízdy, kterým jsou standardně vybaveny pouze modely se zážehovými motory, řidiči poskytuje maximální kontrolu a jistotu při jízdě po povrchu, který vyžaduje citlivé nastavení rychlosti, jako jsou skály nebo písek. Systém samočinně ovládá výkon motoru a hydraulický tlak v brzdách, aby udržoval stálou pomalou rychlost v rozmezí 1 až 5 km/h. Řidič může pouze řídit, což mu umožňuje plně se soustředit na cestu před sebou a nemusí si dělat starosti s protáčením nebo sklouzáváním kol.
Nastavení velmi pomalé jízdy zmenšuje zatížení řidiče, zajišťuje stabilitu vozidla a snižuje pravděpodobnost poškození vozidla tím, že se snižuje namáhání a zatížení pohonného ústrojí.
Přepínač systému nastavení velmi pomalé rychlosti má tři předem zvolené pozice (LO/MID/HI, odpovídající zhruba rychlostem 1, 3 a 5 km/h), které určují nejpříhodnější rychlost vozidla. Pozice LO je například vhodná pro velmi hrbolatý, skalnatý povrch cesty, kdežto pozice HI je vhodná pro úseky s dunami, štěrkem nebo trávou.
Po aktivaci systému nastavení velmi pomalé rychlosti se rozsvítí indikátor a indikátor prokluzu bude blikat při stání a za jiných specifických podmínek. Funkce systému nastavení velmi pomalé rychlosti je vyznačena na multiinformačním displeji na přístrojovém panelu.
Logika pro systém Crawl Control byla vyvinuta na základě činnosti pedálu plynu během jízd skutečných expertů na jízdu v terénu. Stálá rychlost se udržuje souběžným samočinným zvyšováním nebo snižováním výkonu motoru a tlakem na pedál brzdy na základě porovnávání rychlosti vozidla a rychlosti otáčení kol a zvolené rychlosti v systému Crawl Control.
S nastavením velmi pomalé rychlosti je možné dosáhnout hladké, bezpečné terénní jízdy, což jistě dostatečně zaujme i ty nejschopnější experty na jízdu v terénu.
Aktivní nastavení výšky a aktivní variabilní odpružení všech kol AHC & AVS (Active Height Control & Active Variable Suspension)
Specifikace pro luxusní úroveň výbavy
Pérování všech kol Land Cruiseru V8 je poprvé propojeno prostřednictvím nového plně nastavitelného systému odpružení, kterým je aktivní nastavení výšky a aktivní variabilní odpružení všech kol AHC & AVS (Active Height Control & Active Variable Suspension). Součástí systému je také ovládání charakteristik pružin, takže se jedná o nejsofistikovanější systém odpružení u vozu SUV a další světové prvenství v podání Land Cruiseru V8.
Tento nový systém odpružení, který je v závislosti na místním trhu standardní výbavou luxusní úrovně výbavy, Land Cruiseru V8 nejen umožňuje dosáhnout optimální výkonnosti při jízdě v terénu, ale současně během jízdy přináší výjimečnou kultivovanost, komfort a minimální houpání a naklánění karoserie.
Nová funkce ovládání charakteristik pružin u předního zavěšení pracuje pomocí jediného ovládacího ventilu, který ovlivňuje charakteristiku odpružení při zatáčení nebo brzdění. To znamená, že přední odpružení je možné vyztužit, aby se zmenšil úhel naklánění nebo ponořování při manévrování ve velké rychlosti, a při normální jízdě naopak uvolnit, a tím zajistit co největší jízdní komfort.
Pro dosažení prvotřídní výkonnosti při jízdě po silnici nebo v terénu se používá nový systém, který funguje jako spojení mezi všemi koly. Vyrovnaný tlak působící na všechna kola při jízdě po silnici zajišťuje stabilitu a komfort. Při jízdě v terénu hydraulický tlak umožňuje rozfázovaný pohyb jednotlivých kol a uvolňuje jednotlivá kola, aby se mohla snadněji zdvíhat při vynikajícím skloubení jejich pohybu.
To zvyšuje schopnost Land Cruiseru pohlcovat nárazy a přináší větší kontakt s povrchem, což znamená, že se zlepšuje průchodnost vozu v nerovném terénu. Výsledkem je, že Land Cruiser o rozvoru náprav 2850 mm dokáže překonat terénní stupně s výškovým rozdílem 630 mm, aniž se jediné jeho kolo odlepí ze země.
Kromě toho došlo ke zlepšení funkcí aktivního nastavení výšky AHC (Active Height Control), aby se zvýšil rozsah nastavení výšky a zkrátila doba potřebná pro snížení vozidla. Příď Land Cruiseru V8 se nyní dá výškově nastavit o 110 mm, zatímco záď se může zvedat v rozmezí 100 mm. Přechod z normálního stavu do nízkého stavu trvá dvě sekundy. Land Cruiser se samočinně zvedne při zvolení rychlostního režimu L4 a dále se zvedne o 20 mm, když systém aktivního nastavení výšky a aktivního variabilního odpružení AHC & AVS zjistí, že vozidlo uvízlo. Z důvodu zlepšení stability systém samočinně sníží vozidlo při jízdě vysokou rychlostí.
Podpůrný systém aktivního variabilního odpružení AVS poskytuje větší jízdní komfort při jízdě po silnici a zavedeny byly také nové parametry ovládání, které umožňují větší kontakt s povrchem při jízdě po nerovných cestách.
Plynulé, snadno pracující pohonné ústrojí
Vzhledem k podstatně většímu výkonu a točivému momentu, které poskytují prvotřídní zážitek z jízdy, systém stálého pohonu všech kol Land Cruiseru V8 potřebuje novou rozvodovku, která rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola a zajišťuje změnu převodových stupňů. Nová jednotka je pevnější, lehčí a její těžiště se posunulo dopředu za účelem zlepšení ovladatelnosti. Zlepšila se logika ovládání a zvýšila se výkonnost při přepínání.
V srdci systému pohonu všech kol je nově vyvinutý samosvorný diferenciál Torsen® , (reagující na změnu točivého momentu), který poskytuje plynulejší průjezd zatáčkami a lepší stabilitu při jízdě. Tento typ diferenciálu, který samočinně zjistí, jak velký hnací točivý moment je zapotřebí na každé nápravě, může nastavovat rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola a tím zajistit větší stabilitu při jízdě.
Při režimu přímé jízdy na suché silnici je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 40/60. Nicméně točivý moment je možné ovlivnit ve prospěch předních kol až na maximálních 50 % nebo ve prospěch zadních kol až na maximum 70 %. Tyto limity byly pečlivě nastaveny po propočtu rozměrů kol diferenciálu Torsen®, aby se zajistila stabilita vozidla, zlepšila trakce a bezpečnost.
Systém volby terénní redukce byl celkově přepracován pro dosažení lepší provozní účinnosti a většího komfortu. Přeřazení z H4 na L4, které je možné provádět až do rychlosti vozidla 5 km/h, zjednodušuje pohodlný rotační přepínač. Vedle něj je na ovládacím panelu tlačítko, které může uzamknout (nebo uvolnit) v optimálním poměru mezinápravový diferenciál, jenž Land Cruiseru V8 pomůže v mimořádně těžkém kluzkém terénu.
Přesnost řízení
Potěšení z jízdy po silnici i mimo ni se ještě zvětšuje pomocí systému řízení s variabilním převodem VGRS, který je standardně dodáván pro luxusní úrovně výbavy. Řízení je hřebenové, což zajišťuje maximální směrovou stabilitu vozu ve vysoké rychlosti a maximální výkonnost vozidla při malé rychlosti.
Převodový poměr je větší v centrální části, tj. při malém natočení volantu, a menší v koncových polohách při velkém natočení volantu. Výsledkem je, že rozteč zubů hřebene v oblasti koncové polohy je větší, aby se omezil rozsah pohybu volantem při manévrování v malé rychlosti, zatímco v centrální části je zajištěna optimální odezva, což vyhovuje jízdě velkou rychlostí po dálnici.
Samotný sloupek řízení je teleskopický, má nastavitelný sklon a paměťovou funkci, což umožňuje všem řidičům najít optimální pozici při řízení. Mechanismus absorbující energii snižuje energii nárazu a celý sloupek je konstruován tak, aby se v případě nehody uvolnil ze svého úchytu a odklonil se od řidiče.
Výkonné zážehové a vznětové motory V8
Vlajková loď Toyoty v nabídce vozů s pohonem všech kol je nyní k dispozici se dvěma nejvýkonnějšími a technicky nejvyspělejšími motory, jaké kdy firma vyvinula. Pohonné jednotky byly navrženy tak, aby při maximálním dosahovaném výkonu a za všech jízdních podmínek zvyšovaly celkovou výkonnost Land Cruiseru V8, měly široký rozsah využitelného točivého momentu a na svou třídu nízkou spotřebu paliva.
Land Cruiser V8 je k dispozici se zcela novým vznětovým motorem 4,5 l V8 D-4D se vstřikováním typu common rail nebo s nejnovější vývojovou fází osvědčeného zážehového motoru 4,7 l V8. Díky tomuto výběru motorů si zákazníci kupující Land Cruiser V8 mohou zvolit takovou pohonnou jednotku, která nejlépe vyhovuje jejich životnímu stylu a potřebám při řízení, aniž sleví cokoli ze svých požadavků na kultivovanost, komfort a potěšení z jízdy.
Oba motory plně vyhovují emisním předpisům Euro IV, filtr pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter) ještě více snižuje dopad na životní prostředí.
Zcela nový vznětový motor V8
V Evropě bude ústředním bodem modelové řady nového vozu Toyota Land Cruiser V8 úplně nový vznětový motor 4,5 l V8 D-4D. Tato pozoruhodná nová pohonná jednotka nabízí výjimečnou výkonnost a potěšení z jízdy spolu s takovou úrovní tichého chodu, která odpovídá zážehovým motorům.
Nový motor V8, vyvinutý Toyotou, je zajímavý tím, že se jedná o první osmiválec na světě vybavený vstřikováním common rail. Tento motor má dvě turbodmychadla zajišťující maximální výkon a dodává se v kombinaci s novou šestistupňovou samočinnou převodovkou se sekvenčním řazením. Motor byl vyvinut na čtyřech základních principech: velký výkon, nízká spotřeba paliva, malá hlučnost a výjimečná spolehlivost. Po této stránce vyhovuje základním hodnotám modelové řady Land Cruiser V8 a nabízí prestižní úroveň kvality, odolnosti a spolehlivosti.
Nový motor 4,5 l V8 D-4D nabízí oproti řadovému šestiválci 4,2 TD, který nahrazuje, rovněž značný přínos z hlediska výkonnosti a spotřeby paliva. Nový motor má ve své třídě nejlepší akceleraci a hospodárnost, a staví tak nový Land Cruiser V8 nad konkurenci.
Největší výkon motoru o objemu 4461 cm3 je 195 kW (265 k) při 3400 1/min a největší točivý moment má úžasných 650 N.m v extrémně širokém pásmu otáček od 1600 do 2800 1/min. Tyto hodnoty představují téměř 40% nárůst výkonu a 50% zvýšení točivého momentu oproti předchozímu šestiválcovému motoru 4,2 l. Výsledkem je, že nový Land Cruiser 4,5 l D-4D dosahuje největší rychlost 210 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 8,2 s. Hospodárnost je také prvotřídní a je o 4 % lepší než u odcházejícího vznětového řadového šestiválce 4,2 TD. V kombinovaném cyklu má motor spotřebu 10 l/100 km.
Každou řadu válců motoru V8 obsluhuje separátní systém common rail se solenoidovými vstřikovači. Tento systém, který se osvědčil u čtyřválcových motorů, byl použit proto, aby se zajistila maximální spolehlivost při velkém výkonu motoru a nízkých emisích.
Největší vstřikovací tlak se zvýšil na 1800 barů (v porovnání s 1350 bary u předchozího řadového šestiválce 4,2 TD), což znamená jemnější, přesnější vstřikování paliva, které vede k účinnějšímu spalování, většímu výkonu a větší účinnosti.
Druhá generace technologie common rail přináší také tišší proces spalování. Umožňují to dva oddělené pilotní vstřiky o objemu okolo 1 mm3 před normálním vstřikem. To vše probíhá v intervalu několika milisekund. V důsledku toho je hluk vznikající při spalování o 3,5 dB (A) nižší než u předchozího motoru.
Dvě turbodmychadla s malou setrvačností byla použita proto, aby poskytovala rychlou odezvu na pokyny od škrticí klapky a velký výkon motoru. Využívají technologii variabilní geometrie rozvodných lopatek řízených elektromotorem na stejnosměrný proud o napětí 12 V namísto podtlakového regulátoru. To znamená, že lopatky lze nastavit rychleji a plynule, což vede k větší účinnosti a přesnosti.
Nový blok vznětového motoru je odlit z kompaktní grafitové litiny CGI (Compacted Graphite Cast Iron), která poskytuje větší pevnost (o 75 % větší v porovnání s předchozím vznětovým motorem) a současně snižuje hmotnost (o 30 %), což přispívá ke snížení spotřeby paliva, zvýšení ovladatelnosti a k optimálnímu rozložení hmotnosti.
CGI je takový druh litiny, která se obtížně zpracovává, ale je lehká, odolává opotřebení a korozi a je velmi odolná vůči teplu a nárazům. Toyota použitím litiny CGI pro blok válců omezila v porovnání s ekvivalentními motory hlučnost a radikálně snížila hmotnost.
Životnost motoru je dále podpořena systémem na odsávání oleje u turbodmychadel, který shromažďuje nadbytečný olej a omezuje vznik bílého kouře při jakémkoli způsobu jízdy, jako je jízda po nakloněné silnici, při otáčení a brzdění. Úchyty motoru jsou 1,5krát pevnější než u běžných automobilů. Pro vznětový motor se používají dva elektronicky ovládané kapalinové úchyty, které pohlcují vibrace a podporují radost z jízdy při pomalé rychlosti nebo při běhu naprázdno.
Laboratorní testy simulovaly nepříznivé klimatické podmínky, aby se zajistilo, že motor pracuje bezchybně při teplotách od -30°C do +50°C.
Pro dosažení nízkých výfukových emisí se používá systém recirkulace výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation) vybavený vodním chlazením a vysoce účinným vícevrstevným chladičem EGR. Kanály pro průchod plynů systému EGR jsou začleněny do hlavy válce, aby se omezila složitost dílů a hmotnost. Kromě toho jsou použity dvě rotační solenoidové škrticí klapky a lineární solenoidové ventily EGR, které mají likvidovat veškerý viditelný kouř a zabránit nestabilnímu spalování.
Vybroušený zážehový motor
Nejnovější vývojová fáze zážehového motoru 4,7 l V8 pro nový Land Cruiser V8 nabízí elegantní a sportovní zážitek z jízdy spojený s výjimečně nízkou úrovní hluku, vibrací a chvění. Tento motor v porovnání s předchozím motorem poskytuje lepší výkonnost (dostupný výkon se zvětšil o 21 %) a větší hospodárnost (při použití pětistupňové samočinné převodovky se spotřeba paliva sníží o 12 %).
Výsledkem je, že motor 4,7 l V8 disponuje výkonem 212 kW (288 k) při 5400 1/min a impozantním točivým momentem 445 N.m při 3400 1/min. To postačuje k tomu, aby Land Cruiser dosahoval největší rychlost 200 km/h a z 0 na 100 km/h zrychloval za 9,2 s.
Zážehový motor V8 je vybaven řadou pokročilých technologií, které mají zvýšit výkonnost, hospodárnost a potěšení z jízdy. Toyotou vyvinutý systém inteligentního variabilního časování ventilů VVT-i (Variable Valve Timing) je dobře znám svým vysoce efektivním způsobem, jak podpořit točivý moment v nízkých otáčkách a výkon ve středním rozsahu otáček a současně pomocí přesného ovládání zajistit optimální spotřebu paliva.
Zážehový motor V8 rovněž používá systém akustického řízení přívodu vzduchu ACIS (Acoustic Control Induction System), který pomocí ventilů mění délku sacího potrubí v závislosti na otáčkách motoru a nastavení škrticí klapky. To dále zvyšuje výkon při vysokých otáčkách motoru a zvyšuje točivý moment při nízkých a středních otáčkách.
Systém vstřikování vzduchu, který vpouští vzduch do výfukových kanálů při spouštění za studena, je konstruován tak, aby zlepšil účinnost zahřátí katalyzátoru a snížil emise v průběhu „studených startů“.
Tyto pokročilé technologie umožňují, aby Land Cruiser V8 se zážehovým motorem dosáhl výjimečné hospodárnosti při maximální výkonnosti. Land Cruiser poháněný zážehovým motorem má v kombinovaném evropském cyklu spotřebu 14,4 l/100 km.
Pokrokové převodovky
Úplně nová šestistupňová samočinná převodovka byla vyvinuta tak, aby vyhovovala novému vznětovému motoru 4,5 V8 D-4D a poskytovala mimořádnou výkonnost, hospodárnost a potěšení z plynulé jízdy. Konstrukce nové převodovky se soustředila především na jízdu v terénu s optimální volbou příslušného rychlostního stupně. Přesto je schopna se přizpůsobit velkému točivému momentu a dosáhnout impozantně tichého provozu při jízdě vysokou rychlostí.
Nová převodovka je vybavena samočinným řazením rychlostních stupňů (pozice D) nebo manuálním sekvenčním řazením s pákou voliče v poloze S.
V samočinném režimu využívá převodovka k řazení umělou inteligenci AI (Artificial Intelligence Shift), při němž zjišťuje podmínky na silnici a záměry řidiče, aby se přepnula na takový způsob řazení, který přispěje k co nejúčinnějším jízdním výkonům. Tento systém bere v úvahu, zda se jede do kopce nebo dolů a sportovnější podněty ze strany řidiče, aby zajistil vynikající odezvu při jakékoli jízdní situaci.
Nová šestistupňová samočinná převodovka pro motor 4,5 D-4D V8 také využívá funkci podřazení při deceleraci, která pomáhá Land Cruiser brzdit a řízením přívodu paliva přispívá ke snížení spotřeby.
Současná pětistupňová samočinná převodovka je kombinována se zážehovým motorem 4,7 l V8 a přináší zlepšení v podobě výkonnosti a hospodárnosti. Tato převodovka také využívá řazení pomocí umělé inteligence AI a je vybavena sekvenčním řazením.
Žádné kompromisy pokud jde o kvalitu, životnost a spolehlivost
Třebaže nová Toyota Land Cruiser V8 nabízí mimořádnou kultivovanost, větší komfort a prvotřídní zážitek z jízdy, ponechává si osvědčené prvky, které přispěly k její celosvětové přitažlivosti, související s jejím robustním vzhledem a jedinečnému postavení mezi terénními automobily.
Mezi tyto prvky patří tradiční a velmi uznávaná konstrukce v podobě karoserie postavené na rámu s odděleným šasi a strukturou karoserie a podpůrné, technologicky vyspělé prostředky řidiče, jakými jsou asistenční systémy pro jízdu z kopce DAC (Downhill Assist Control) a pro rozjezd do kopce HAC (Hill-start Assist Control) a celá řada prvků aktivní a pasivní bezpečnosti včetně úplně nového systému ABS pro různé typy terénu. Společně s legendárním konstrukčními schopnostmi Toyoty a jejími zcela novými, pokrokovými konstrukčními nápady tyto prvky zajistí, že nová generace Land Cruiseru bude nadále světovou jedničkou v oblasti kvality, životnosti a spolehlivosti, což jsou pro majitele vozu Land Cruiser nepostradatelné vlastnosti.
Osvědčená konstrukce karoserie Toyoty postavené na rámu má řadu výhod pro terénní vozy, jakým je Land Cruiser V8, které si potřebují udržet svou schopnost jet do jakéhokoli prostředí. Většinu výztuh, souvisejících s tuhostí vozidla, které má odolat nárazům při jízdě v terénu, je možné zabudovat do šasi a tím se vyhnout potřebě zvětšovat velikost nebo hmotnost karoserie a kabiny pro cestující. Šasi je možné také konstruovat tak, aby bylo schopno absorbovat energii nárazu v případě vážné kolize.
Šasi je zpevněno tak, aby se zvětšila pevnost v krutu a ohybu, takže konstruktéři tím získávají stabilní a pevnou základnu, ke které připojí karoserii. Zlepšují se tím jízdní výkony a ovladatelnost vozu, a to jak na silnici, tak v terénu, získává se další volnost pro konstrukci odpružení a jeho zdvih, a navíc stabilnější kotvící body pro klouby řízení.
Oddělení karoserie a šasi znamená, že kabina pro cestující může být sama o sobě lépe izolována od nárazů a hluku, které přináší jízda v terénu, což znamená mnohem nižší hlučnost, vibrace a chvění (NVH) za všech jízdních podmínek. A konečně, pevné šasi rovněž zabezpečuje přípustnou celkovou hmotnost přívěsu 3500 kg, což přispívá k všestrannosti a schopnostem nového Land Cruiseru V8.
Pevná konstrukce šasi
Zcela nový, velmi pevný a velmi tuhý rám byl navržen tak, aby vyhovoval karoserii nového Land Cruiseru V8. Výška a šířka průřezu výztuh šasi byly zvětšeny, aby bylo dosaženo větší tuhosti v bočních partiích konstrukce. Ocel s vysokou pevností v tahu je použita pro snížení hmotnosti, aniž se muselo slevit cokoli z pevnosti.
K výrobě specifických příčných prvků se používá nová hydroformní technologie. Ta také zvýšila pevnost skloubení s boční výztuhou, což přispívá k větší tuhostí struktury rámu. Tuhost v krutu nového rámu je 1,4krát větší než u předchozího Land Cruiseru a tuhost v ohybu je 1,2krát větší.
Byl použit přídavný odlehčený příčný člen předního odpružení a oblast podpěry vinuté pružiny předního odpružení byla zesílena, aby se dosáhlo optimální výkonnosti.
V různých částech karoserie se v rozsáhlé míře používá vysokopevnostní ocel z důvodu dosažení odolnosti vůči korozi v některých nejdrsnějších jízdních podmínkách na světě.
Přenos hluku a vibrací se omezil pomocí pevné, zesílené struktury karoserie, instalací zvukotěsného materiálu a tlumením vibrací po celé karoserii. Nová generace Land Cruiseru V8 tak spojením kvality přesnosti výroby, jako je zmenšení spár mezi panely, zlepšení povrchové úpravy a pokročilé aerodynamiky, splní svůj příslib vozidla prémiové kvality.
Aktivní ovládání jízdy
Nový Land Cruiser V8 nabízí celou řadu vyspělých prvků aktivního ovládání jízdy, které poskytují optimální výkonnost za všech podmínek a na všech typech povrchu vozovky. Výsledkem je maximální bezpečnost a jistota řidiče.
Nový systém ABS pro různé typy terénu zahrnuje novou, na světě poprvé použitou, logiku ovládání, která rozpoznává po jakém povrchu vůz jede a podle daných podmínek se samočinně přepíná pro optimální ovládání brzd. Palubní počítač využíváním informací, jako je dosahovaný výkon motoru, míra akcelerace a rychlost otáčení kol, dokáže vnímat průběh jízdy v terénu včetně sněhu, bláta a písku. Následně systém ABS ovládá tak, aby v rámci daných podmínek docházelo k optimální míře prokluzu, takže je možné dosáhnout účinnějšího brzdění a zpomalení.
Brzdění vozidla napomáhá elektronický dělič brzdné síly EBD (Electronic Brake-force Distribution) a brzdový asistent BA (Brake Assist), které rozpoznají nouzové brzdění a samočinně vyvinou větší brzdnou sílu. Standardně se nyní používají kotoučové brzdy o velkém průměru (přední 340 mm, zadní 345 mm) tak, aby vyhovovaly kolům (17‘‘, 18‘‘ nebo 20‘‘ v závislosti na lokálním trhu) a podporovaly účinnost brzd.
Systém řízení stability jízdy vozidla VSC (Vehicle Stability Control), který se zapojuje v okamžiku, kdy zjistí, že Land Cruiser V8 při zatáčení dosahuje kritické meze, byl ještě zdokonalen zavedením spínače pro vypnutí. Tento spínač řidiči umožňuje vypnout systém VSC a protiprokluzový systém ve chvíli, kdy by mohly samočinně snižovat výkon motoru, zatímco se řidič snaží pomocí velkého prokluzu kol uniknout z bláta, čerstvého sněhu nebo z jiného obtížného terénu.
Dalším novým vývojovým krokem je to, že aktivní protiprokluzový systém A-TRAC (Active Traction Control) nyní v režimu L4 zvětšuje trakci a rychlost vozidla, aniž blokuje diferenciál. Po zvolení režimu L4 není ovládán výkon motoru, ale brzdový systém je ovládán větším hydraulickým tlakem.
Systém A-TRAC u nového Land Cruiseru V8 pracuje v kombinaci s řadou dalších pokrokových prostředků pro ovládání prokluzu, jako jsou systém nastavení velmi pomalé jízdy Crawl Control, asistent pro jízdu z kopce DAC a asistent pro rozjezd do kopce HAC.
Asistent pro rozjezd do kopce HAC (Hill-start Assist Control)
Asistent pro rozjezd do kopce HAC umožňuje snazší rozjezd při rozjíždění na prudkém nebo kluzkém svahu. Systém HAC samočinně ovládá brzdu, jakmile řidič přesune nohu z pedálu brzdy na pedál plynu, a tak omezuje pohyb vozu dozadu. Ovládáním otáčení každého jednotlivého kola je systém HAC schopen zabrzdit pohyb, a tím řidiči umožní rozjezd bez ztráty kontroly nad vozidlem.Tento systém tak nejen zlepšuje výkonnost při rozjezdu do kopce, ale také zvyšuje sebedůvěru řidiče, že se dokáže vypořádat s výzvami, které ho čekají. K dispozici u všech modelů.
Pomoc pro sjezd s kopce DAC (Downhill Assist Control)
Asistent pro jízdu z kopce DAC (Downhill Assist Control) se dodává pouze pro modely se vznětovým motorem a ovládá brzdění. Systém samočinně působí na kola, aby ovládal jejich rychlost a zabraňoval Land Cruiseru V8 nekontrolovaně prokluzovat při sjíždění se strmých svahů. V takových situacích může být ovládání vozidla obtížně kvůli zablokování kol a dokonce ani brzdění motorem nemusí pro snížení rychlosti vozidla stačit. Systém DAC za takových podmínek poskytuje mnohem větší kontrolu než brzdění pedálem.
Systém DAC řidič může zapnout až co zařadí terénní redukci L4. Systém pracuje při rychlostech nižších než 25 km/h, a to bez ovládání pedálů plynu a brzdy. Rychlost se nastavuje v rozmezí 4 až 9 km/h pro jízdu vpřed a v rozmezí 2 až 7 km/h pro couvání.
U zážehových motorů je funkce systému DAC nahrazena systémem nastavení velmi pomalé jízdy.
Systémy pasivní bezpečnosti
Nová Toyota Land Cruiser V8 je konstruována tak, aby se vždy, pokud je to možné, nehodám vyhnula, a aby svým cestujícím poskytovala co největší ochranu, pokud ke kolizi dojde. Vestavěné prvky pasivní bezpečnosti jsou inteligentní a propojené tak, aby vzájemně spolupracovaly při pohlcování energie nárazu a snižování rizika zranění.
Nově vyvinutý a na přání dodávaný systém bezpečnosti před nárazem optimalizuje zádržný systém pro cestující na předních sedadlech použitím elektromotoru, který případě nebezpečných situací napíná bezpečnostní pásy. Může se to stát například když vestavěná čidla zjistí, že se vozidlo neočekávané otáčí nebo při náhlém brzdění. Po nárazu dvoufázové omezovače síly ovládají napětí v pásech a postupně je zmírňují, aby zmenšily případnou sílu působící na hrudník nebo břicho. Tímto způsobem jsou cestující na předních sedadlech pevně drženi na místě a omezuje se tak možnost zranění.
Další ochranu před nárazem poskytuje čtrnáct airbagů SRS, které jsou u nové modelové řady Land Cruiser V8 k dispozici. Poprvé jsou řidič a cestující vpředu chráněni kolenními airbagy a oba přední airbagy mají schopnost dvoufázového nafukování, aby se tak mohly vyrovnat se zjištěnou prudkostí nárazu.
Boční airbagy patří u předních sedadel do standardní výbavy a pro druhou řadu sedadel se dodávají na přání. Stropní airbagy SRS, které chrání až šest osob před zraněním hlavy a ramen, jsou k dispozici jak u konfigurace s pěti sedadly, tak i u konfigurace se sedmi sedadly.
Obě přední sedadla jsou vybavena technologií zabraňující hyperflexi krku WIL (Whiplash Injury Lessening), která v případě nárazu zezadu snižuje zatížené krční oblasti. Je toho dosaženo pomocí aktivní struktury opěrky hlavy, která vnímá pohyb v dolní části opěradla a tlačí opěrku hlavy o 30 mm nahoru a o 25 mm dopředu, aby se tak omezil pohyb krku a s ním spojené zranění.
Vnější sedadla v druhé řadě sedadel jsou standardně vybavena kotvícími body dětského zádržného systému ISO-fix, aby usnadnily použití dětských zádržných sedaček. Horní kotvící úchyty byly speciálně umístěny tak, aby se nedostávaly do kontaktu s cestujícími ve třetí řadě sedadel při větším zatížení.
Zatímco struktura šasi byla konstruována tak, aby pohltila energii nárazu v případě kolize, zvláštní pozornost byla zaměřena na omezení případného zranění chodců při nárazu. Struktura kapoty byla speciálně navržena tak, aby byla zajištěna její tuhost, ale současně i schopnost pohltit energii nárazu. Přední hrana je opatřena obrubou pohlcující energii nárazu pro zajištění účinného zmírnění nárazu při čelních kolizích s menšími chodci, jako jsou děti. Jsou zde také podpěry mezi bočními panely a blatníkem zmírňující náraz a současně mezi kapotou a čelním sklem je volný prostor umožňující zpětný pohyb kapoty v případě kolize.
Prémiová úroveň komfortu a výbavy
Majitelé Land Cruiseru jsou úspěšní lidé, kteří mají chuť se během svého života obklopovat pěknými věcmi. A tak si vybrali automobil, který je moderní, stylový a kromě toho pro jejich potřeby dobře vybavený a pohodlný. Všechny tyto vlastnosti jsou očividně součástí nového Land Cruiseru V8. Dynamický postoj na silnici, kultivované obložení interiéru a vysoká úroveň kvalitního vybavení zcela jasně vymezují zcela nový Land Cruiser V8 jako prémiový vůz SUV vyznačující se dokonalým propojením schopnosti jet kamkoli, pohodlí a sofistikovanosti.
Land Cruiser V8 je prostornější než předchozí model a má vynikající prostor pro nohy a hlavy všech cestujících. Možnost výběru z konfigurací s pěti nebo sedmi sedadly dává kupujícím příležitost vybrat si takový Land Cruiser, který co nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Všestranný interiér se sedadly, která se posunují, převracejí a sklápí, umožňuje flexibilní využití vnitřního prostoru.
Obložení interiéru se vyznačuje přesným provedením a povrchovou úpravou a navíc silným smyslem pro funkčnost a kvalitu. Detailní zdobení dřevěnými prvky dodává další rozměr stylovosti a přispívá k image Land Cruiseru jako vysoce kvalitního vozu. Vyspělá technologie se odráží u hi-tech optitronových číselníků, které dominují přístrojové desce. Přehledně zobrazují rychlost, otáčky motoru, rychlostní stupně, ujeté kilometry, denní ukazatel kilometrů a navíc informace o vozidle, jako je dojezd a spotřeba paliva. Přístrojový panel může také zobrazovat varování a potřebné informace.
Nový Land Cruiser V8 bude v celé Evropě uveden na trh ve dvou úrovních výbavy: standardní a luxusní. To zákazníkům poskytuje veškeré výhody prémiové výbavy vozu a navíc jim to umožňuje další možnou individualizaci automobilu luxusními prvky, jakými jsou celokožená sedadla či systém odpružení všech kol s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením (4W AHC & AVS).
Typické prvky, které jsou součástí standardní výbavy Land Cruiseru V8, zahrnují kůží potažený volant s ovladači audiosoustavy a telefonu, inteligentní vstup do vozu (Smart Entry) značky Toyota a systém spouštění motoru pomocí tlačítka (Push-Button Start). Tyto prvky jsou příjemné, komfortní a přispívají k bezpečnosti řidiče a cestujících.
Ovladače umístěné na volantu pro časté používání funkcí audiosoustavy a telefonu zahrnují nastavení hlasitosti a vyhledávání rozhlasových stanic, tlačítko pro režim audio, tlačítko pro zvednutí telefonu a ovladač pro rozhraní rozpoznávající hlas. Také multiinformační displej a kontrolu stavu vozidla je možné ovládat pomocí dalších tlačítek na volantu.
Inteligentní vstup do vozu Smart Entry a systém spouštění motoru pomocí tlačítka Push-Button Start se aktivují pomocí elektronického klíčku, který může zůstat v kapse nebo kabelce. Řidič tak má volnou ruku například pro přenos zavazadel, zatímco odstranění tradičního zámku zapalování na sloupku řízení omezuje riziko zranění při kolizi.
Ve všech úrovních výbavy Land Cruiseru V8 jsou ve standardu k dispozici prémiové prvky zajišťující mimořádný komfort.
Zcela nová klimatizace
Skutečnost, že Land Cruiser je v provozu v oblastech, které patří k těm klimaticky nejnáročnějším na světě, znamená, že tento vůz musí mít k dispozici systém klimatizace prvotřídní kvality, aby zajišťoval řidiči a cestujícím pohodlí za všech podmínek. Pro dosažení tohoto cíle byl systém klimatizace u Land Cruiseru V8 podstatně zdokonalen.
Digitální, plně samočinný systém poskytuje čtyřzónové nezávislé nastavení teploty, což zajišťuje pohodlné prostředí všem cestujícím. Klimatizace v zadní části kabiny se ovládá pomocí nezávislého, dvouzónového ovládacího panelu připevněného na zadní části středové konzole. Je však možné ji ovládat i z hlavního ovládacího panelu klimatizace.
V přední části kabiny Land Cruiseru poskytuje proudění vzduchu s nastavenou teplotou 14 různých ventilačních otvorů. Jsou ovládány buď ručně, nebo plně samočinně. Cestující na zadních sedadlech jsou vybaveni stejným pohodlím. K dispozici je jim 14 větracích otvorů na stropě, ve sloupcích dveří a v úrovni podlahy. Tyto ventilační otvory poskytují samostatné ovládání teploty na pravé a levé straně, a to dokonce i v poslední řadě sedadel.
Modely poháněné vznětovými motory jsou vybaveny ohřívačem s pozitivním teplotním koeficientem PTC (Positive Temperature Coefficient) a viskózním ohřívačem, které podporují vytápění při spouštění za studena. K dispozici je filtr zachytávající pyly a režim odstraňování pylů pro zajištění kvality vzduchu v interiéru a omezení množství nečistot vnikajících do kabiny.
Prvky komfortní výbavy
Land Cruiser V8 je standardně vybaven hi-fi audiosoustavou Pioneer s devíti reproduktory a měničem na šest CD. Pro optimální zajištění příjmu rozhlasového signálu se používá digitální tuner.
Systém podporuje přehrávání souborů MP3 a WMA z CD a vysoce kvalitní zvuk pro cestující na všech sedadlech zajišťuje prostřednictvím reproduktorů umístěných ve dveřích a uprostřed přístrojové desky a také pomocí bočních reproduktorů typu squawker a tweeter na pravé a levé straně kabiny.
Přídavné vybavení, které přispívá ke komfortu a pohodlí majitelů, zahrnuje elektrochromatické zpětné zrcátko, samočinně aktivované světlomety a stírače s dešťovým senzorem. Prvky standardní výbavy modelové řady Land Cruiser V8 jsou doplněny 18‘‘ litými koly.
Prvky mimořádně luxusní výbavy
Luxusní úroveň výbavy Land Cruiseru V8 standardně zahrnuje prvky, které odrážejí prémiové postavení automobilu. Všechna sedadla mají kožený potah a sedadla řidiče a cestujícího vpředu jsou vybavena elektrickým nastavením a vyhříváním. Sedadlo řidiče má funkci memory pro tři různé pozice.
Luxusní úroveň výbavy je doplněna 20‘‘ litými koly a maximální komfort a funkčnost vozu zajišťuje systém s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením všech kol.
Další volitelné prvky
K dispozici je volitelný navigační systém s úplnou mapou včetně širšího 8‘‘ displeje zobrazujícího 32 000 barev. Systém zahrnuje 26 evropských zemí (Rakousko, Andorru, Belgii, Českou republiku, Dánsko, FInsko, Francii, Německo, Velkou Británii, Irsko, Itálii, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Monako, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, San Marino, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Vatikán, Polsko, Maďarsko, Rusko) a poskytuje hlasovou navigaci v deseti evropských jazycích (anglicky, německy, francouzsky, italsky, holandsky, španělsky, švédsky, dánsky, norsky a portugalsky). Systém je kompatibilní se systémem Bluetooth® pro připojení mobilního telefonu.
Automobily vybavené navigačním systémem mohou také využívat volitelnou parkovací kameru, která posílá přehledný obraz o situaci za vozem na obrazovku monitoru a pro pohodlí a bezpečnost jej doplňuje vodícími liniemi.
K dispozici je také střešní okno s jednodotykově elektricky ovládaným sklápěním a posuvem a ochranou proti přiskřípnutí.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií