TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) včera oznámila, že TOYOTA FCHV bude sloužit na veřejných komunikacích na letišti Cetrair (Central Japan International Airport) jižně od města Nagoya.
TOYOTA FCHV bude nasazena společností Yamato Transport Co., Ltd. (Yamato Transport) v rámci japonského ukázkového projektu využívání vodíku a palivových článků (JHFC) organizovaného japonským Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu.
TOYOTA FCHV účastnící se tohoto projektu bude zapůjčen firmě Yamato Transport a bude se používat pro dodávky zboží mezi jedním z distribučních středisek této firmy v oblasti Nagoya a letištěm Centrair. Vůz bude tankovat ve vodíkové čerpací stanici Centrair zřízené v rámci projektu JHFC jako součást studie JHFC ukazující možnosti tankování vodíku pro vozy s palivovými články. Toyota Motor Corporation si od projektu slibuje, že nashromáždí široké spektrum dat potřebných pro zavádění hybridních vozů s palivovými články do běžné výroby.
TMC plánuje předat svůj vůz Toyota FCHV firmě Yamato Transport na slavnostní akci 24. dubna v regionální pobočce Kanagawa firmy Yamato Transport v Yokohamě.
Pro další informaci:
- Japonský výzkumný ústav automobilů propagující projekt JHFC pod Ministerstvem hospodářství, průmyslu a obchodu v dubnu 2006 vyzval třetí strany a organizace, aby začaly využívat vozy poháněné palivovými články. Na to reagovala TMC a ve stejném roce byla vybrána.
- Jednotky označované jako FCHV-BUS (zkr. Fuel Cell Hybrid Bus) vyvinuté TMC ve spolupráci s firmou Hino Motors, Ltd. se na letišti Centrair a v okolí provozují již od července 2006.
TOYOTA FCHV – stručný přehled
1) Vývoj
V prosinci roku 2002 se Toyota stala jednou z prvních firem, která uvedla do komerčního provozu svůj vůz poháněný palivovými články a označovaný jako TOYOTA FCHV. Začala jej v omezeném počtu prodávat v Japonsku a Spojených státech. TOYOTA FCHV prodělala v červnu 2005 částečná zlepšení a stala se prvním hybridním vozem s palivovými články, který v Japonsku získal příslušné typové osvědčení. Pronájem vozu byl zahájen 1. července téhož roku.
2) Hlavní vlastnosti
Vůz je osazen hybridním pohonem s elektromotorem, kde jako zdroj energie slouží baterie a palivové články využívající vodík z vysokotlakých zásobníků. Za jízdy vůz neprodukuje žádný oxid uhličitý, který je pravděpodobnou příčinou globálního oteplování, ani žádný jiný zdroj znečištění atmosféry, jako jsou např. oxidy dusíku. Vůz je z pohledu spotřeby vysoce účinný a zároveň velmi tichý.
3) Hlavní specifikace TOYOTY FCHV pro firmu Yamato Transport
Počet cestujících | 2 |
Celková délka/šířka/výška | 4735 / 1815 / 1685 mm |
Maximální hmotnost nákladu | 150 kg |
Nejvyšší rychlost | 155 km/h |
Palivové články | Toyota FC Stack |
Typ | Polymerový elektrolyt |
Výkon | 90 kW |
Motor | S permanentním magnetem |
Nejvyšší výkon | 90 kW (122 k) |
Nejvyšší točivý moment | 260 N.m (26,5 kg.m) |
Palivo | Vodík |
Uložení | Vysokotlaké vodíkové zásobníky |
Nejvyšší tlak v zásobnících | 35 MPa |
Baterie | Nikl-metal-hydrid |
Hybridní vůz s palivovými články byl firmou TMC upraven pro účely přepravy zboží a následně přepravní společnost získala obchodní registraci. Byl změněn potisk vozu a instalováno zařízení pro přepravu nákladu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií