Více než polovina zemí, které se účastní soutěže o nejlepšího mladého řidiče kamionu, zná své reprezentanty pro celoevropské finále. Česká republika se zařadila 23. 8. mezi ně. Na autodromu ve Vysokém Mýtě se rozhodlo, kdo bude reprezentovat Českou republiku v soutěži YETD.
Na fotografiích – soutěžící řidiči, tahače s návěsy Scania a instruktáž před zahájením soutěžních disciplin:



Vítězem se stal Tomáš Loskot z rodinné firmy Jiří Loskot z Mšece na Rakovnicku a postupuje do finále, které se bude konat 20. září 2003 ve švédském Södertälje. Tomáš má možnost jako první Čech získat titul nejlepší mladý řidič kamionu v Evropě.
Na fotografiích přebírá první cenu Tomáš Loskot a tři první vítězové na tiskové konferenci:


„Samozřejmě, že mám obrovskou radost, ale stále nemůžu uvěřit, že jsem vyhrál. Oceňuji nápad pořadatelů takovou soutěž zorganizovat. Žádná podobná akce se u nás předtím nikdy nepořádala. Budu se snažit neudělat ve Švédsku našim řidičům ostudu,“ řekl Tomáš Loskot. Kladně hodnotili pořádání soutěže a možnosti se ji zúčastnit i Robert Dušek (druhé místo) a Jan Černohorský (třetí místo).
Do Vysokého Mýta se z celé České republiky sjelo 20 finalistů, kteří byli nejúspěšnější ve dvou regionálních kolech. Finále nebylo pouze mužskou záležitostí jako například v sousedním Německu, ale o titul nejlepšího řidiče kamionu soutěžila i jedna žena.



Soutěžní disciplíny se skládaly ze tří částí a byly o poznání náročnější než ty, které absolvovali soutěžící v regionech. První část soutěže tvořily teoretické testy z bezpečnosti silničního provozu, úsporného řízení i běžného provozu nákladního vozidla. V dalších dvou praktických částech se nejprve soutěžilo v bezchybné jízdě zručnosti a pak následovala ekonomická jízda, kterou vyhodnocoval systém řízení vozového parku Scania FAS. Porota tak měla možnost oznámit výsledky během několika minut po skončení soutěže.
Soutěžící měli k dispozici pro ekonomickou jízdu tři identické tahače Scania R 124 s výkonem 420 HP a další dva vozy ve verzi Topline pro jízdu zručnosti. Všechny vozy byly v soupravě s třínápravovými návěsy, které zapůjčila firma Schwarzmüller.
Jako spolujezdec jsem absolvoval jízdu v rámci ekonomické soutěže, která sestávala z úkolu projet s tahačem Scania s naloženým návěsem dvacetikilometrový okruh převážně vedený Vysokým Mýtem s cílem projet jej za plného provozu s co nejnižší spotřebou paliva.
Na fotografiích výjezd na ekonomickou jízdu, řidič za volantem a Scania se vrací z jzdy městem:



Tahač Scania R 124 má šestiválcový motor o obsahu 12 litrů s výkonem 420 k, převodová skříň má 12 rychlostních stupňů a ještě 2 rychlostní stupně „plazivé“, tahač s návěsem má celkovou váhu 40 tun a délku 15,5 metru. Projet s takovým kolosem za poměrně silného provozu městem a ještě docílit nízkou spotřebu rozhodně nebylo jednoduché. Musím ale zdůraznit, že pohodlí v kabině a řízení vozu je plně srovnatelné s pohodlím a řízením v moderním osobním vozem vyšší třídy. Samozřejmě až na tu šířku a především na celkovou délku tahače s návěsem.
V jízdě zručnosti jsem obdivoval řidiče s jakou rutinou zvládali jednotlivé úkoly, ať to byl průjezd rozestavenými sudy, couvání v kruhu a i zacouvání co nejblíže ke stojanům s tyčí (pomyslná zeď), kde byla hodnocena i přesnost kolmého nájezdu k tyči. Tento úkol hodnotili řidiči jako nejobtížnější.
„V obou regionálních kolech nás soutěžící potěšili opravdu skvělými výkony. Myslíme si, že Tomáš má velké šance uspět v evropském finále, protože finalisté z některých zemí byli velkým překvapením. Například řecký vítěz jezdí s tahačem teprve rok, norský vítěz neměl doposud žádné zkušenosti s jízdou s návěsem a vítěz z Holandska neřídil nikdy předtím vůz Scania,“ dodává Martina Jirásková, manažerka projektu YETD v České republice.
Doplňující informace k soutěži a jejím průběhu:
Česká republika je jednou z dvaceti evropských zemí, kde v letošním roce probíhala soutěž „Mladý evropský řidič“ (Young European Truck Driver – YETD). Soutěž byla určena všem řidičům nákladních vozů do 30 let. Jejím cílem bylo zvýšit povědomí mladých řidičů o bezpečnosti a přispět tak k bezpečnějšímu provozu na evropských silnicích. Řidiči a řidičky měli prokázat nejen výborné teoretické znalosti v oblasti nákladní dopravy, bezpečnosti, pravidel silničního provozu, ale také skvělé praktické dovednosti při přesném ovládání vozidla a defenzivní ekonomické jízdě.
Do soutěže YETD se v České republice přihlásilo celkem 210 zájemců. Všichni obdrželi od firmy Scania CZ kvalifikační písemné testy z pravidel silničního provozu, zásad bezpečné jízdy, první pomoci a technických znalostí vozidel. Nejlepších 60 řešitelů testu postoupilo do dvou regionálních kol, kde je čekaly kromě teoretického testu, také jízdy zručnosti.
14. června se konalo regionální kolo na letišti v Dlouhé Lhotě u Příbrami. Na prvních třech místech se umístili Jan Černohorský (C&S, s.r.o.), Jan Žiezio (Autodoprava Jan Žiezio), Miroslav Černý (Mega Trucking Bohemia, s.r.o.). O týden později, v sobotu 21. června, se soutěžilo ve Vyškově, kde první tři místa obsadili Robert Dušek (Foltýn autodoprava, s.r.o), Marcel Tovaly (Bothe-Schnitzius CZ, s.r.o.) a Radek Jedlička (Omniport, s.r.o.).
Z každého regionálního kola postoupilo 10 resp. 11 nejlepších jezdců, kteří soutěžili 23. srpna na autodromu ve Vysokém Mýtě. Vítězem národního finále se stal a Českou republiku v evropském finále bude reprezentovat Tomáš Loskot, který postoupil do finále z osmého místa regionálního kola v Příbrami.
Patronát nad soutěží převzala v České republice organizace BESIP, která se jako odborný garant podílela na přípravě teoretických testů a dohlížela i na regulérnost průběhu jednotlivých částí soutěže.