Timo Salonen opět za volant?

V roce 1985 získal titul mistra světa v rallye Timo Salonen. Nyní se po několika dlouhých letech objevil opět za volantem, tentokrát jako předjezdec při německé Rallye Vogelsberg.

Timo Salonen opět za volant?

Finský soutěžák Timo Salonen má na svém kontě jedenáct vítězství v soutěžích světového šampionátu a také titul mistra světa, který v roce 1985 vybojoval s Peugeotem 205 Turbo 16. První velkou rallye vyhrál v roce 1977 v Kanadě, poslední pak v roce 1986 při RAC rallye. Poté se několik let věnoval dálkovým soutěžím s továrním Citroënem. Svoji poslední rallye absolvoval před šesti lety, od té doby se pak už jen zúčastnil Závodu šampiónů. Nyní není vyloučen jeho start při finské rallye.

Postrádal jste rallye po skončení kariéry?


Po osmnácti letech strávených za volantem soutěžního vozu mi nic nechybělo. Start v Německu je pro mě vlastně příjemná dovolená.

Uvažoval jste někdy o tom, že byste se vrátil?


Letos mi bude padesát a v tomto věku už člověk neuvažuje o comebacku.

Přesto se objevily zprávy o případném startu ve Finsku.


Ano, taková možnost tady je. Peugeot by mi připravil 206 WRC a já bych si musel zajistit start, tzn. sehnat sponzory.

Co vlastně dnes děláte?


Pracuji v obchodě s auty, prodávám BMW a také Mitsubishi a Subaru.

Sledoval jste rallye po skončení kariéry?


Ne, protože moje dcera se aktivně věnuje parkurovému skákání. Z toho důvodu sleduji tento sport více než rallye. A taky s ní jezdím hodně po závodech.

Jak se podle vás rallye změnily v posledních pěti letech?


Timo Salonen opět za volant?

Popravdě řečeno, mistrovství světa bylo dřív lepší. Člověk sice na jedné rallye strávil dva až tři týdny, ale trénink byl pro nás spíš relaxací. Měli jsme dokonce čas na golf. Během rallye to bylo ovšem jako dnes – tvrdá práce. Ale tak už to chodí.

Musel jste dělat hodně proto, abyste byl úspěšný?


Ani ne, všechno šlo velmi lehce. Oproti kolegům jsem měl nejméně práce. Úspěchy přicházely sami.

Při závodě mistrů jezdíte s moderními vozy. Jaký máte názor na WRC?


Auta mají sice podstatně menší výkon než měly vozy skupiny B, ale zato se mnohem lépe ovládají. Pohon 4×4, podvozek, grip a řízení jsou výrazně lepší. Tehdy jezdila auta víc smykem a to se divákům líbilo. Navíc soutěžní vozy byly atraktivnější a hlučnější.

Jaká byla vaše nejoblíbenější rallye?


Miloval jsem rallye na sněhu a proto rád jezdil ve Švédsku. Kromě toho se mi zamlouvaly Finsko a Nový Zéland pro pěkný rovný šotolinový podklad. Naopak jsem nenáviděl rozbitou Akropolis a v Anglii mi vadil déšť.

Která vítězství považujete za důležitá?


Pro Finy je stále nejdůležitější vítězství na domácí půdě. Ale vzhledem k velkému počtu příznivců je zde na nás vyvíjen ohromný tlak.

V čem tkví tajemství úspěchů finských jezdců? Je snad ve Finsku více sponzorů?


Finové jsou prostě lepší. Podle mě je u nás naopak méně sponzorů než kde jinde. Ale máme dlouhou zimu a hodně známých pilotů minulé doby a ti slouží stále za vzor. Úspěšní soutěžáci předávají své zkušenosti mladým. Kromě toho je finská mentalita jiná. Jezdci mají v sobě větší bojovný duch.

Začátkem 90. let jste jezdil pro Citroën maratóny. Jaké máte zkušenosti z této doby?


To byly špičkové závody. Hlavně v začátcích. Třeba průjezd Saharou byl fascinující. Člověk viděl kus světa, co nikde jinde nevidí ani neprožije. Ale když jedete Saharou potřetí, tak je to už jen práce. Tato doba byla úplně něco jiného – žádné pětihvězdičkové hotely, ale stany.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...