Pro porovnání: Větry o rychlosti přes 100 km/h už v přírodě způsobují velké škody. Nezvyklé je, že v novém aerodynamickém tunelu nejsou mohutné orkány příliš slyšet. Podle vyjádření vedoucího projektu Stefana Schneidera „zařízení patří v současné době k nejtišším aerodynamickým tunelům světa“. Je to možno doložit čísly: při rychlosti větru 162 km/h je uvnitř úroveň hluku 60 dB(A), což je minimálně o deset decibelů méně než dosavadní nejlepší hodnoty. Toto technologicky velmi vyspělé zkušební zařízení bylo zkonstruováno pro optimalizaci aerodynamiky nových modelů, ale také jejich aeroakustiky, tj. úrovně hluku vyvolávané působením větru. Aeroakustika nabyla při vývoji vozidel na velkém významu díky tomu, že motory, které dříve překrývaly všechny ostatní zdroje hluku, jsou dnes stále tišší. Protože je nový aerodynamický tunel vtipně konstruován a dokonale tlumen, je možné rušivé zvuky snáze lokalizovat a potlačit. I přes nejmodernější měřicí techniku s umělou hlavou a citlivými mikrofony ještě stále rozhoduje lidské ucho.
Nový aerodynamický tunel skýtá ideální podmínky, protože má poměrně malý průřez. Specialisté s citlivým sluchem se mohou přiblížit až těsně k autu. Typickými zdroji nežádoucího hluku jsou většinou těsnění dveří nebo oken, antény a větrací kanály. Situace se komplikuje tím, že mnohé šumy vznikají jen za určitých teplot, některé dokonce jen při zcela určitých směrech bočního větru. Aerodynamický tunel vytváří nové kvality i při aerodynamických měřeních, protože umožňuje dosud nedosaženou přesnost simulace proudění. Běžící pás k simulaci vlivu vozovky a otáčející se kola umístěná na válcích umožňují dosáhnout zcela novou a v Německu jedinečnou přesnost simulace v důležité oblasti spodku vozidla, kol a podběhů, kde vzniká téměř 40 procent celkového odporu vzduchu. Nové A6 například strávilo v aerodynamickém tunelu asi 1200 hodin. Vždyť optimální poměry proudění vzduchu okolo karoserie jsou předpokladem pro nízkou spotřebu paliva. Dobrá aerodynamika vytváří i dobrou aeroakustiku. Technici vyzbrojení jednoduchými vlněnými vlákny a lepicími pásy hledají rušivé vzdušné víry a vylepšují vlastnosti vyjádřené hodnotami součinitele odporu Cw o tisíciny. Kdyby záleželo jen na aerodynamicích, jeden díl každého auta by byl ihned odstraněn – totiž vnější zpětné zrcátko. Tento sám o sobě velice užitečný nástroj je ovšem v aerodynamickém tunelu stálým zdrojem pohoršení.
převzato z AUDI magazínu 4/98
vychází zpravidla čtvrtletně, předplatné vyřizuje A.L.L. PRODUCTION s.r.o., tel.: 24009206-9