Jeho sdělení uvádíme k informaci a k zamyšlení.
Vážení obchodní partneři,
Předminulý týden se na velkém setkání klíčových zákazníků našeho koncernu odehrála prezentace s názornými ukázkami kam se bude ubírat obchod s akumulátory v následujících letech.
Českou republiku zde zastupoval pan Baše poté, co dva největší klienti z České republiky odmítli na tomto setkání účast, oba se omluvili pár dní před odletem. Jejich letenky propadly a neobsazená a zaplacená místa v letadle zvýšila zisk příslušné letecké společnosti. Slovenskou republiku zastupoval pan Kováč .
Pan Baše měl – navíc – tu čest být jedním z devíti evropských klientů, který převzal cenu za dosažení vynikajících výsledků ve sběru použitých akumulátorů v rámci systému Ecosteps. Věřím, že v brzké budoucnosti se k tomuto systému budou moci připojit i naši slovenští klienti, protože jsem se doslechl, že slovenská vláda dostala výzvu z Bruselu, kterájí doporučuje upravit systém zpětného odběru dle evropských pravidel. Uvidíme zda se to stane skutečností.
Co se na tomto setkání, které bylo plné středomořského slunce, vlastně odehrálo?
Pokusím se právě v tomto sdělení některé mé postřehy představit, Vám všem objasnit, a pak zbývá již jen na Vás jak a zda se přímo chopíte nabízených prodejních možností, které se zde rýsují….. Ale než začnu, musím se vrátit pár let zpět.
Kdysi jsem jezdil k panu Chvojkovi se svým vozem Lada 2101, aby mi seřídil motor a hlavně ventily. Můj otec si ventily seřizoval sám doma a potřeboval k tomu jen vědět jak nastavit příslušné vačky v motoru, a jak pracovat s odpovídajícími cejchovanými měrkami. Motor měl kliku, (pro ruční roztáčení) já jsem jí otočil do příslušné pozice – a bylo. Na našem setkání jsem si právě na tyto okamžiky vzpomněl, to bylo někdy před dvaceti či více lety. Dnes si nikdo diagnostiku svého vozu doma nenastaví, ledaže bude expertem vlastnícím zařízení v hodnotě možná stovek tisíc korun.
Něco podobného jsme však nyní, vůbec poprvé, viděli v praxi.
Uviděli jsme něco, jako malý tablet, váží „TO“ cca 1,2 kg a uvnitř je „TO“ propojeno bezdrátovým spojením „wi-fi“ s internetem a databází příslušné automobilky, to podle toho jaké auto budeme zrovna řešit. Na fotografii si „TO“ můžete prohlédnout. Dejme tomu název – Diagnostický systém pro výměnu akumulátoru ve vozidle, které je vybavené systémem start-stop. Stručně řečeno VSSP série 2.0. Hardware, tedy ona krabička,(„TO“), kterou lze lehce vzít do ruky, se bude dodávat s několika druhy kabelů. Kabelem, který propojí diagnostickou zásuvku vozidla s touto krabičkou, dále kabelem, který pomocí klešťového systému obepne přívodní kabel od regulátoru (resp. od generátoru, přičemž generátorem nazveme jednotku, která v sobě spojuje jak alternátor tak starter a to vše v jednom zařízení) k akumulátoru, či další kabel, který je normálně zakončen klešťovými svorkami, které znáte z každého testeru na baterie. Na spodní straně této krabičky se nachází dvě světelné diody a mezi nimi je optika snímacího zařízení – jakéhosi fotoaparátu, které sejme kód, který je umístěn na nové baterii, kterou budeme do vozidla vkládat. (řady AGM anebo EFB – k dispozici nyní celkem 10 typů, které pokrývají 100% existujícího vozového parku.)
Jak se pracuje s takovým zařízením – máme-li je k dispozici?
Tak tedy nejdříve, do obrazovky z klávesnice vyťukáme WIN číslo konkrétního automobilu, kde chceme vyměnit baterii. VSSP 2.0 nám nejdříve na obrázku ukáže, kde se v tomto vozidle nachází diagnostická zásuvka, do které následně vložíme jeden konec kabelu z příslušenství přístroje a druhý připojíme k přístroji on line. Následně nás přístroj pomocí obrazovky navádí krok po kroku k ve vozidle umístěnému akumulátoru. To poté, co jsme baterii již diagnostikovali. Dříve než však uvidíme onu diagnostickou zásuvku, tak nám tato zázračná mašinka představí celkem čtyři displeje a my si zvolíme to, co vlastně chceme dělat. Můžeme s tímto přístrojem testovat úplně novou baterii (poprvé v historii vůbec), dále můžeme otestovat baterii použitou, předně však můžeme otestovat funkci start stop systému v daném vozidle a zcela na konci můžeme – či vlastně musíme – zkonfigurovat novou baterii s tímto konkrétním vozidlem. Jestliže tedy budeme baterii vyměňovat – to poté, co testy určí, že je to třeba – pak nás systém dovede desítkami kroků a fotografií na displeji až k baterii a přesně nám sdělí co a jak máme dělat a to u nepřeberného množství typů vozidel či automobilových značek. V tuto chvíli brázdí evropské silnice již 1200 typů vozidel majících různé systémy start-stop a my víme, že minimálně 50% z nich odmítne výměnu baterie, nebudeme-li mít příslušný hardware a software. Respektive, po namontování nové baterie vozidla nenastartují. Podmínkou všech těchto činností je wi-fi spojení v dané dílně a on line připojení firmy na internet. Pokud ještě vytáčíte připojení na internet, zapomeňte na to, že byste mohli měnit baterii v takovém autě.
Již ve fiskálním roce 2012 budeme mít k dispozici první kusy tohoto zařízení a přímo pan Baše se na místě rozhodl, že musí vybudovat takový servis sám, protože má jedinečnou šanci být v takovém městě jako je Česká Lípa vůbec první.
Naše zařízení, prozatím, hovoří pěti evropskými jazyky, ale počítáme s tím, že v souvislosti s rozvojem, bude k dispozici i česky či slovensky hovořící systém. Zatím si však budeme muset pomoci a naučit se základní informace buď v angličtině, němčině, francouzštině, španělštině či italštině. Je to jen naše vlastní chyba. Nejsme, prozatím jako trh, tak velcí, abychom hned na začátku mohli zajistit velmi drahé české či slovenské překlady. Studoval jsem však danou „krabičku“ právě očima prodejce a myslím, že nebude zase tak těžké se v zařízení vyznat.
Naše společnost bude mít velmi brzy možnost dodat první kusy prvním zákazníkům, ty kusy však budou „mrtvé“ a jejich oživení proběhne přes internet zakoupením tříleté licence na jejich používání a pochopitelně na jejich upgrade, protože pokrok se nezastaví.
Den, kdy končí výměna akumulátoru v autě doma na dvoře, či na dvoře některého z Vás, tento den se nezadržitelně blíží a chcete-li se chopit této nové servisní služby pro občana, budete mít – alespoň někteří z Vás – tuto jedinečnou možnost na rozdíl od mnoha jiných. Oni sice budou mít možná v ruce baterii AGM, ale bez tohoto zařízení jim vlastně bude k ničemu. A navíc, konkrétní auto si bude rozumět jen s konkrétním akumulátorem.
Proč je to tak důležité? Je to proto, že baterie v režimu start-stop je neskutečně namáhaná – např. na jednom běžném km musí startovat vozidlo až čtyřikrát – a dané auto se spokojí jen s baterií určité kvality, kapacity, startovacího výkonu, nejraději s tou, kterou bylo osazeno ve výrobním závodě.
Baterie start-stop plus (AGM) mají totiž zcela totožné parametry pro náhradní potřebu jako je tomu pro první vybavení. A co je ještě fantastičtější pro Vaši budoucnost, pro 1200 typů vozidel stačí nyní 10 typů akumulátorů – 5 AGM a 5 EFB, které pokryjí 100% vozového parku. To je doslova revoluční přístup k sortimentu akumulátorů. Staré, původní typy, označené jako SLI sice ještě budou dožívat, ale tímto okamžikem se začal blížit i jejich konec. Jistě, nyní je vzdálený – ale jak je to dlouho, co jsem „šteloval“ ty ventily???
K dnešnímu sdělení přikládám mnou pořízené fotografie, které dokumentují tento pokrok. A teď přišel ten správný okamžik, abyste si odpověděli na otázku: „Proč vlastně prodávám baterie VARTA?“ Teď již to jistě víte. Ne každý bude mít k tomuto systému přístup. Je možné, že právě nyní přichází „hodina pravdy“ . Ve spolupráci s dalšími organizacemi jsme vytvořili systém, který naši konkurenti nevlastní a my nejsme povinni jim jej poskytovat. Vývoj tohoto uceleného systému stál velké finanční prostředky a my jsme se rozhodli poskytnout jej těm, kteří spolupráci s námi berou jako „rodinné“ spojení.
Naše prezentace se však neomezila jen na představení systému – jako uceleného systému – VSSP 2.0. Účastníci setkání viděli mnohem více, viděli první sériové auto na světě, „in natura“ , Mercedes-Benz, S400 Blue-Hybrid, ve kterém se nachází 25 kilogramová baterie „mild-hybrid“ vyrobená z Li-Ion článků, kdy každý z nich má napětí 3.6 V a kapacitu 7 Ah. Tato baterie dodává špičkový výkon až 19 kW. Těch Li-Ion akumulátorů je zde celkem 35kusů. Ne každý si takové auto koupí, ale berme na vědomí, že je to již první sériově vyráběný kus.
Následně jsme měli možnost vidět experimentální vozidlo, kde sada akumulátorů se nachází pod nohama cestujících, navigační systém Vás vede od nabíjecí stanice k nabíjecí stanici a to od břehů moře třeba až do Berlína. Taková baterie se brzy objeví ve voze Ford-Transit, který bude již brzy na trhu jako sériové vozidlo s obrovským dojezdem na elektrickou energii.
Další oblast, která byla názorně představena na tomto setkání, je současné možné použití stávající produkce. Viděli jsme v praxi golfový vozík, který vede hráč golfu, ale který jede na energii, kterou dodává baterie VARTA AGM DC….(830024). První reakce, dokonce našeho zaměstnance, to neznám, to tady (CZ/SK) neexistuje…Ale, přátelé, existuje, jenže na dálku to vypadá, jakoby to ten golfový hráč tlačil. Zajděte na „golfplac“ a podívejte se. A já se zeptám – kolik že máme v naší zemi registrovaných hráčů???
Ukázka čistícího stroje v praxi, to byla další konkrétní aplikace do stroje, které v naší zemi běžně jezdí. Dvě baterie Optima žluté provedení….co dodat? Porozhlédněte se, uvidíte, že možností využití právě těchto baterií je spousta.
V jedné části prezentační místnosti nás ohromil rázný hukot a tekoucí voda – a hle, to byl zase jen malý motor na rybářský či sportovní člun, který poháněly dvě modré baterie Optima. Dodávaly tomuto motoru obrovskou hnací sílu. Kolik z Vás má v blízkosti vodní nádrž, kolik z Vás je přímo napojeno na servisní organizace pečující o lodě na takových vodních plochách? – Je to jen další, byť možná menší, možnost seberealizace. Jen zvedněte hlavu a dívejte se okolo. Peníze v podobě zisku leží všude okolo na zemi, stačí jen zamyslet se, vytvořit koncept, a ten zisk zrealizovat.
Celé setkání se neslo v duchu – Cesta do budoucnosti.
Pečlivě sledujte všechny trendy, sledujte tuto cestu a pokud jste se ještě nestihli připojit, mám na mysli mé návrhy, které jsem předložil některým z Vás, tak právě toto by mohlo být tím pravým impulsem. V uplynulých letech jsme nespali, již v minulosti jsem hovořil o VSSP – nyní je tady, lze si na něj sáhnout. A stejné to bude s dalšími našimi produkty.
Dostáváte do rukou ceníky, které budou platit od 1.11.2011. I v tomto ceníku je nově zařazeno celkem 5 nových typů AGM baterií v oblasti VARTA Professional. Ne náhodou jsou to stejné kapacity jako vidíme u startovacích baterií AGM. Tyto baterie však mají jiné výkony a označení a měly by být dobrými pomocníky právě do karavanů, kam montovat např. deep cykl baterie se může stát být příliš drahé.
Důvod současného trendu pohybu ceny olova jsem již vysvětlil před časem. V Číně se nic nezměnilo, firmy jsou zavřené a na jaře se to projeví na nedostatku zejména moba baterií. Uzavření čínských firem s sebou nese pokles v poptávce po olovu, s tím spojený pokles ceny olova na LME, který budeme dle našich pravidel dále promítat do našich cen. Někteří naši konkurenti v nastalé panice a ve snaze „ukázat Vám , co ještě umí“ začínají předkládat zázračné nabídky. A někteří z Vás, rovněž v oslepení, najednou nevědí, jak se zachovat. Dobré vztahy jsou ty tam a jen vidina takové nabídky je vede jako omamná vůně říjné laně kvůli které se každý jelen, rovněž v říji, vystaví kulce čekajícího myslivce, protože ztratí svoji ostražitost. Ano, přesně takový obsah mají některé telefonáty, které jsem právě v těchto dnech obdržel. Vám, kteří takto reagujete, říkám – zachovejte klid, každá mince má dvě strany….dále je zbytečné věci vysvětlovat. Vraťte se však zpět a ještě jednou si přečtěte horní řádky. Místo o super levné nabídce spíše přemýšlejte jak zavést systém ecosteps a tím si zajistit i cenovou stabilitu o minimálně jedno patro níže než jsou právě ty senzační nabídky. Všem vysílám jasný signál, bude-li pokles ceny olova pokračovat, budeme i my naše ceny tomuto poklesu přizpůsobovat tak jako v minulosti.
První mrazy jsou zde. Poptávka po bateriích prudce stoupá, snažte se mít dostatečnou zásobu pro nadcházející dny, nízké teploty přišly dříve než v minulých letech. Vývoj ekonomiky a od vývoje ekonomiky se odvíjející i pohyb kurzu CZK vůči EUR nevěstí nic dobrého. Řada firem předpovídá návrat recese v příštím roce. Avizovaná zvýšení cen základních surovin a energií naznačují, že budeme nuceni na počátku příštího kalendářního roku upravit base ceny našich výrobků. Očekávám, že to bude cca 2%. Uvedu jen jeden příklad. Za energie platíme každý měsíc dvojciferné číslo v milionech korun, zkuste si spočítat co pak bude znamenat zvýšení ceny elektřiny „jen“ o 8%…. které již bylo ohlášeno. Zkuste si porovnat, kde se dnes pohybuje cena litru nafty ve srovnání se stejným měsícem minulého roku. Podívejte se, co se stalo s cenami zimních pneumatik – a přitom nejsou k mání. A my přitom chceme uvést do provozu na jaře příštího roku třetí linku zařízení na výrobu pozitivních desek power-frame. Chceme uspokojit rostoucí poptávku po špičkových akumulátorech, hlavně nákladních, protože již nyní jejich uživatelé registrují prodlouženou životnost, úsporu nákladů na jejich „neúdržbu“.
Naše laboratoře nyní provádějí dlouhodobý test na životnost baterií, který probíhá již několik let, odborníci nám na semináři sdělili, že očekávali 180 jakýchsi cyklů, nyní jsou na čísle 240 a testy pokračují dále. Vzpomeňme si v této souvislosti na baterii Optima, která svými 1020 cykly tvrdě porazila všechny vůbec představitelné konkurenty. (testováno nezávislou zkušebnou v Německu). Systém power-frame začíná ukazovat své výsledky.
Přeji Vám, abyste na základě výše uvedených informací, vymysleli nové koncepty vašeho podnikání s akumulátory. Byl bych velmi rád, až jednou, jako důchodce, dostanu informace, že ten či onen úspěšně podniká na svém pracovišti využívaje VSSP, Ecosteps, a že má tehdejší slova se plně potvrdila. Mé dny se nachylují a pan Berný, který byl oficiálně schválen, nastoupí do svého křesla dne 1.1.2012…. To, vlastně bude již za 71 dnů, chvíli je budeme zahřívat společně, ale pak jej volně a šetrně vpustím to tajemné amazonské vody právě tak jako Jakub Vágner vypouští své ulovené exempláře světových parametrů. Věřím, že jej neopustíte a společně se budete přibližovat ke zde představeným cílům.
S pozdravem Oldřich Pleštil, Česká Lípa 21.10.2011
Johnson Controls Autobaterie Prodej spol. s r.o.
Předmět činnosti: Výrobce autobaterií VARTA. Komplexní služby v oblasti autobaterií. Velkoobchod s chemickými, elektrotechnickými, elektrochemickými a metalurgickými výrobky.
adresa: Dubická 958, 470 90 Česká Lípa
tel.: +420 487 807 275, +420 487 807 208
http://www.varta-automotive.cz
http://www.varta-automotive.axis4.info
e-mail: info@varta-automotive.cz
Všeobecné informace: Společnost s ručením omezeným – rok založení 2004
číslo IČ/DIČ: 25496298 / CZ25496298
obchodní ředitelka: Jana Fajtová, jana.fajtova@jci.com
jednatel: Ing. Oldřich Pleštil, oldrich.plestil@jci.com
jednatel: Ing. Dagmar Košatá