Fotografie nejčistšího sériového rodinného automobilu s vynikající aerodynamikou:
Po šesti letech a 140 000 prodaných hybridních vozech Toyota Prius první generace uvedla Toyota druhou, mnohem vyspělejší generací automobilu, který má futuristického designu a vyspělé technologie přinášející dynamiku, komfort a prostor automobilů střední třídy při spotřebě paliva mini vozů.
Unikátní kombinovaný systém pohonu Toyota Hybrid Synergy Drive, který je použit v nové generaci modelu Prius, je bezpochyby nejčistším druhem pohonu současných automobilů. Zatímco v běžných hybridních systémech má hlavní úlohu spalovací motor a elektromotor je spíše jeho doplňkem, v případě systému Toyota Hybrid Synergy Drive má elektromotor v dynamice vozu významnou roli. Zároveň tento systém ukazuje, že nízké škodlivé emise nemusí nutně znamenat omezenou dynamiku nebo kompromisní vnitřní prostornost.
Benzinový motor Priusu 1,5 l s 16 ventily má výkon 57 kW při 5 000 ot/min a maximální točivý moment 115 Nm dosahuje při 4 000 ot/min. Převodovka je bezestupňová elektronicky ovládaná. Synchronní elektrický motor o napětí 500 V má výkon 50 kW a maximální točivý moment 400 Nm již od 0 otáček. Akumulátor je nikl-metal hybridní. Hybridní systém pohonu využívá planetovou převodovku. Změna převodů je při jízdě nepostřehnutelná, stejně tak nastartování motoru a jeho vypnutí. Vše lze registrovat pouze na schematickém znázornění na obrazovce, umístěné ve středu palubní desky..
Toyota Prius nabízí spotřebu paliva, která je obvyklá u malých vozů vybavených naftovým motorem. Díky tomu jsou škodlivé emise CO2 a sloučenin dusíku na velmi nízké úrovni, přičemž produkce pevných částic v případě zážehového motoru neexistuje. V kombinovaném režimu činí podle údajů výrobce spotřeba 4,3 l/100 km, mimo město 4,2 l/100 km a ve městě 5,0 l/100 km. Tyto hodnoty ukazují, že Prius má nejnižší hodnoty spotřeby mezi automobily segmentu B. Během testování se mně při hospodárné jízdě, tj. při využívání nabíjení baterií při jízdě z kopce a dojezdu vozu při předpokládaném zastavení bez prudkého brzdění podařilo docílit kombinovanou spotřebu 3,9 l na 100 km.
Testovaná Toyota v provedení Prius+ byla vybavena automatickým odemykáním a startováním. Tento systém rozpoznal, že mám v kapse speciální klíč a tak jsem mohl přímo otevřít dveře vozu a usednout do pohodlného anatomicky tvarovaného sedadla. Interiér vozu je nejen prostorný, ale i velmi útulný. Ocenil jsem palubní desku se sdělovači a ovládači umístěnými podle všech ergonomických zásad:
Po odbrždění nožní parkovací brzdy, sešlápnutí nožní brzdy a stisknutí tlačítka, jsem zařadil krátkou řadící páčkou R, motor neslyšně naskočil, povolil jsem nožní brzdu a vycouval jsem z řady. Po zabrždění se benzinový motor ihned zastavil a až po zařazení D a po povolení brzdy se vozidlo neslyšně rozjelo na elektrický pohon, po ujetí několika set metrů se po prudším přidání plynu automaticky neslyšně nastartoval benzinový motor a Prius prudce akceleroval za současného pohonu jak benzinovým tak elektrickým motorem.
Při jízdě jsem sledoval na obrazovce schéma, které znázorňuje kdy je využíván pohon benzinového motoru, kdy elektrického, kdy pracují souběžně, kdy generátor nabíjí baterie a jakou kapacitu mají baterie. Přestože se motor často vypíná a znovu startuje, moment startování jsem vůbec nepostřehl. Pokud jsem ubral plyn, okamžitě byl vypnut benzinový motor a současně byla ihned nabíjena baterie.
Schematické znázornění různých režimů pohonu na barevné obrazovce:
Při popojíždění v řadě, jsem využil možnosti pouze elektrického pohonu, který se aktivuje po stisknutí tlačítka režimu EV. Tento režim umožňuje ujet cca 2 km rychlostí do 50 km/h. Poté se znovu při poklesu nabití akumulátorů automaticky nastartuje benzinový motor.
K plynulé jízdě Priuse významně přispívá planetová bezestupňová převodovka, která slouží jako dělič výkonu, rozděluje nebo naopak slučuje výkon spalovacího motoru, elektromotoru a generátoru.
Nový Prius s přehledem plní emisní normu EURO IV. Obsah uhlovodíků, resp. oxidu dusíku je o 80, resp. 87,5 % nižší, než vyžaduje norma EURO IV pro zážehové motory. Význam těchto hodnot stoupá s tím, že mnoho současných naftových motorů normu EURO IV dosud nesplňuje. Toyota Prius navíc produkuje o plných 96 % méně sloučenin dusíku (NOx) než vyžaduje zmiňovaná norma pro naftové motory. Prius produkuje pouhých 104 g CO2 na kilometr, přičemž v kombinovaném režimu se dostane dokonce pod hranici 100 g/km (99 g/km CO2).
Cena Toyoty Prius v základní výbavě je 809 900 Kč. Výbava vozu je opravdu bohatá, obsahuje mimo jiné startování tlačítkem, automatickou bezestupňovou převodovku, systémy ABS+EBD+BA, VSC+TRC, ECB, airbag řidiče a spolujezdce, 2 boční a 4 hlavové airbagy, tempomat, elektrický posilovač řízení, automatickou klimatizaci s elektrickým pohonem kompresoru, dotykový multiinformační displej, audio-rádio s 6 reproduktory a s CD přehrávačem s ovládáním na volantu a samozřejmě prvky výbavy u vozů této cenové skupiny v základní výbavě zpravidla obsažené.
Cena Toyoty Prius ve výbavě + je 939 900 Kč. Výbava vozu navíc obsahuje audio-rádio s 9 reproduktory s CD changerem a kazetovým přehrávačem s ovládáním na volantu, navigaci včetně s hlasovými instrukcemi a hlasovým ovládáním i s ovládáním na volantu, hands free –bluetooth, Smart Entry&Start Systém a přední mlhová světla.
Prius je dlouhý 445 cm, široký včetně zpětných vnějších zrcátek 201cm, vysoký 149 cm a rozvor má 270 cm. Zavazadlový prostor má objem 408 l.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií