Technologie nového Audi A8 pod lupou: Elektromechanická parkovací brzda

Parkovací brzda zvládá roli nouzové brzdy a řídicí systém pomáhá s rozjezdy do kopce.

Luxusní limuzína Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem. Vyniká mj. promyšleným využitím moderních elektronických systémů i v prvcích, u kterých by to laik nečekal. Příkladem může být originální konstrukce parkovací brzdy…


Technologie nového Audi A8 pod lupou: Elektromechanická parkovací brzda

Audi A8 je prvním modelem značky Audi, který dostal elektromechanickou parkovací brzdu. Ta se ovládá malou páčkou, umístěnou na středovém tunelu vedle páky voliče převodovky, obdobně jako konvenční mechanické systémy – tedy vytažením páčky nahoru se brzda aktivuje, stlačením ovladače se vůz odbrzďuje.

Z pohledu řidiče je ale mnohem příjemnější nechat pracovat citlivou elektroniku a využívat výhod automatického uvolňování parkovací brzdy. Při rozjezdu se zatažená parkovací ruční brzda samočinně uvolňuje. Řídicí mechanismus parkovací brzdy sleduje pomocí citlivých čidel polohu pedálu plynu, otáčky motoru, točivý moment, směr jízdy, zařazený rychlostní stupeň a podélný náklon vozu. Na základě všech těchto údajů potom řídicí jednotka ovládá činnost parkovací brzdy, a to tak, že například ani rozjezdy do kopce nepůsobí řidičům žádné problémy: Je-li motor vozu v chodu a řidič má zapnutý bezpečnostní pás, uvolňuje se parkovací brzda tak citlivě a postupně, že ani v prudkých stoupáních nehrozí nechtěné popojetí vozu dozadu. Rozjezd je naprosto plynulý.


Elektronický „mozek“ parkovací brzdy se navíc „učí“ za jízdy rozpoznávat aktuální situaci, a tak se ovládání parkovací brzdy přizpůsobí například i situaci, kdy vůz táhne těžký přívěs – i tuto okolnost zohlední řídicí jednotka parkovací brzdy při rozjezdech do kopce.


Ochranný systém parkovací brzdy myslí také na krajní situace, takže pokud by např. řidič nechtěně uvolnil páčku ruční brzdy na středovém tunelu, nehrozí žádné nebezpečí: Brzdy vozu se fyzicky uvolní pouze v případě, že je současně sešlápnutý také brzdový pedál.


Elektromechanická parkovací brzda se dokáže zhostit i náročné role nouzové brzdy. Pokud by z jakýchkoli důvodů chtěl řidič za jízdy použít parkovací brzdu k nouzovému zastavení, stačí pouze aby zatáhl za ovládací páčku na středovém tunelu. Tím vyšle nouzový signál do řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému ESP a ta už zařídí, aby se v hydraulickém okruhu kotoučových brzd vozu zvýšil ve zlomcích sekundy tlak na úroveň potřebnou k efektivnímu zpomalení, resp. zastavení. Při tom se současně aktivují všechny přidružené regulační funkce a zařízení, jako jsou protiblokovací systém brzd ABS a elektronický dělič brzdných sil EBV, takže ani nouzové brzdění nevede ke ztrátě stability.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...