Na obou výstavách pochopitelně nemůže chybět BMW, jehož stánek na Techno Classica se letos mohl pochlubit nejen největší plochou (tisíc čtverečních metrů), ale byl zároveň i nejpůvabnější. Tentokrát BMW presentoval rozsáhlou činnost svého historického oddělení Mobile Tradition, které sběratelům a majitelům historických vozidel nabízí rozsáhlé služby včetně nabídky třiadvaceti tisíc nejrůznějších položek, zahrnující rovněž speciálně vyráběné díly V několika modulech demonstroval BMW Mobile Tradition jednotlivé obory servisních prací a restaurování od transportu vozidel přes klempírnu, lakovnu až k mechanickým a elektrikářským oborům. Přítomní odborníci ochotně a neúnavně poskytovali čtyři dny rady a informace každému zájemci. To vše jen dokumentovalo, jakou péči věnuje BMW příznivcům historických strojů.
Značnou pozornost na sebe pochopitelně poutala expozice „BMW v motoristickém sportu”. Tady se mohla veřejnost poprvé seznámit s několika nedávno zrestaurovanými skvosty jako např. s BMW 700 RS, s nímž jezdili Hans Stuck sen. a Heinz Eppelein, nebo s dvoumístným sportovním Chevronem B 21 s dvoulitrovým čtyřválcem BMW M 12/6 se čtyřventilovou hlavou válců (výkon 220 kW/9000 min-1). S tím v ME startovali Dieter Quester, Rolf Stommelen nebo Toine Hezemans. Před první startem na Salzburgringu v roce 1972 měli technici BMW Motorsport pouhý týden na to, aby do podvozku Chevron umístili motor BMW zkonstruovaný Roschem a von Falken-hausenem. A ještě před třemi lety se s ním Brian Redman zúčastnil Monterey Historic Automobile Races v Laguna Seca.
Dnes je vůz majetkem sbírky BMW Mobile Tradition, stejně jako Brabham BT 7. Tenhle nádherný monopost poháněl modifikovaný dvoulitr BMW M10. Speciální hlavou válců s radiálně uspořádanými ventily a zvýšením kompresního poměru na 10,5 : 1 se Alexi von Falkenhausenovi podařilo zvýšit výkon na 213 kW. Sám Falkenhausen vytvořil s tímto monopostem v roce 1966 na Hockenheimu hned několik světových rekordů: čtvrt míle s pevným startem ujel za 11,264 s, pětset metrů za 13,051 s při zrychlení 3,5 s na 100 km/h a 10,5 s na 200 km/h. Zakoupení vozu a světové rekordy nakonec rozhodly o účasti BMW ve Formuli 2 v příštím roce.
Jedinečnou podívanou poskytla i řada monopostů F1 s přeplňovanými motory BMW M12/13 o výkonu 736 kW. S Benettonem B 186 vyhrál Velkou cenu Mexika 1986 dnešní ředitel sportovního oddělení Gerhard Berger, za volantem Arrowsu A8 seděl Marc Surer a se slavným Brabhamem BT 52 získal Nelson Piquet světový titul.
K největším raritám předválečné doby patřil sportovní roadster BMW 319/1 postavený v letech 1934 – 36 ve 178 kusech. Od modelu 315 odvozená „třistadevatenáctka” měla při objemu 1,9 l výkon 40 kW. Aktivním jezdcůma řidičům milujícím rychlá a výkonná auta připravil v roce 1971 BMW model 3.0 CSL, přičemž „L” (Leichtbau) znamená odlehčenou verzi. Hliníkovými kapotami, tenkým sklem a odstraněním luxusního příslušenství a tlumicích materiálů se snížila hmotnost o 200 kg, což se výrazně projevilo na jízdním temperamentu. U stánku BMW byly k vidění nejen automobily či motocykly, ale příznivci značky se mohli seznámit také s mnoha zajímavými novinkami.
Od začátku roku je BMW Mobile Tradition přístupný také na internetových stránkách, z nichž mohou zájemci získat všechny potřebné informace historického archivu přes náhradní díly až k činnosti klubů BMW. A lze si také předplatit E-Mail Newsletter nebo přes udanou adresu přímo vstoupit do kontaktu s BMW Mobile Tradition.
U příležitosti Techno Classica bylo vydáno hned několik katalogů včetně jedné knihy. Nový katalog BMW Mobile Tradition představuje zhruba stovku nejrůznějších předmětů souvisejících s mnichovskou značkou. Mezi nimi najdeme i pětatřicet novinek jako třeba nové hodinky s designem tachometru modelu 327 nebo R 69 S či praktické univerzální nářadí pro drobné opravy. Motocyk-listé sáhli po katalogu tří stovek náhradních dílů na stroje let 1947 až 1964, sběratele literatury zase potěšil pátý díl edice BMW Profile: BMW Coupés – Tradition der Eleganz pojednávající o historii kupátek od roku 1931 až k aktuálnímu „trojkovému” kupé. Zároveň si mohli už prohlédnout vzorek osmisetstránkové reprezentativní publikace „Geschichte des Motors – Motor der Geschichte”, která vyjde v létě. Jejím autorem je dr. Karl Heinz Lange, dlouholetý šéf vývojového oddělení motorů u BMW. Na firemní stánek navazovala presentace značkových klubů BMW, jejichž členové zde svými vozy dokumentovali průřez firmy minulých let, a tak se bylo v Essenu opravdu na co dívat. A dnes je na co vzpomínat.
převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií