Technici Michelinu si začátkem října opět „posvítili“ na české řidiče

Vloni jezdilo s podhuštěnými pneumatikami 89 % kontrolovaných řidičů, letos „pouze“ 40 %.

Už podruhé se u nás konala akce „Nahustěte své pneumatiky”. Česká republika byla zahrnuta na seznam dalších několika zemí Evropské unie a východoevropských států, kde technici Michelinu bezplatně kontrolovali náhodným řidičům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat. Akci, která má ve Francii už šestnáctiletou tradici, u nás využily tři stovky řidičů.


Fotografie servisního stanu Michelinu při letošní akci, probíhající na parkovišti před vchodem do IKEA na Zličíně:

Technici Michelinu si začátkem října opět „posvítili“ na české řidiče
Technici Michelinu si začátkem října opět „posvítili“ na české řidiče


Loňská akce odborníky šokovala. Až 89 % českých řidičů jezdilo podle výsledků s podhuštěnými pneumatikami, přičemž ve třech čtvrtinách případů šlo o velmi nebezpečné hodnoty s rozdílem od normálu větším než 0,5 baru. Letošní akce „Nahustěte své pneumatiky” dopadla o něco lépe. Češi se podle výsledků měření ve správném huštění pneumatik zlepšili. Nesprávně nahuštěné pneumatiky mělo oproti loňsku „jen“ 40 % řidičů. Pětina z nich ale dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená mimo jiné i čtyři metry rozdílu brzdné dráhy!


Ačkoli nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik stále uspokojivé, v připravenosti předběhli čeští řidiči Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko, ale i Holandsko nebo Anglii, kde technici Michelinu naměřili nejkritičtější hodnoty. Neuvěřitelných 80 % anglických řidičů mělo špatně nahuštěné pneumatiky a polovina z nich ohrožovala své okolí podhuštěním, kde hodnoty tlaku přesahovaly rozdíly od standardu až o 1 bar. Bezpečnostní zkouškou Michelinu nejlépe prošli Rakušané, Němci a Švýcaři. Špatně „nahuštěno“ zde měla přibližně desetina testovaných aut.


Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Ke zlepšení tohoto stále alarmujícího stavu není potřeba výdajů ze strany řidičů, stačí pouze změna přístupu – kontrolovat pneumatiky pravidelně a hustit je správně podle rozměru a zatížení auta. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu. Tlak je třeba měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...