Nové typy karoserií a používání termoskel negativně ovlivňují kvalitu telefonování v automobilech.
Mobilní telefon ve vozidle
– se musí vypořádat s výrazně sníženou sílou signálu. T-Mobile proto posiluje svou síť v okolí dálnic a rychlostních silnic.
Samotné nastoupení do vozu znamená pokles síly signálu běžně o 30–60 %. Zatímco starší telefony s vnější anténou se s tím dokázaly vypořádat lépe, moderní miniaturizované přístroje navrhované zejména pro použití v městských oblastech s hustou sítí mohou horší podmínky významně pocítit.
Auta tlumí mobilní vlny
Karoserie moderních automobilů jsou vyrobeny ze silnějšího materiálu s řadou vrstev, kromě toho výrobci používají pokovená skla kvůli vyhřívání a lepší tepelné izolaci klimatizovaných vozů. Následkem toho dochází k výraznému útlumu mobilního signálu, což může v některých případech vést k vypadávání hovorů nebo datových spojení.
Konkrétní změna stability hovorů se liší podle typu vozidla, např. karoserie vozu Škoda Octavia sníží sílu mobilních vysílačů cca o 30 %. Auta vyšší střední třídy pak příjem signálu oslabí až o 60 %. V případě telefonování tedy paradoxně platí: čím dražší auto, tím hůře.
Navzdory běžným mýtům nepomáhá připojení telefonu k handsfree:
– současné modely totiž většinou neobsahují externí anténu. Jedinou možností je cestovat v kabrioletu nebo alespoň otevřít okénko (čímž se naruší efekt tzv. Faradayovy klece, která je zodpovědná za to, že elektromagnetické vlny částečně „sklouznou po kapotě“ a neproniknou dovnitř vozu). Doporučuje se také nechat telefon namísto např. schránky u ruční brzdy na palubní desce pod oknem, kde je útlum přeci jen o něco menší. Z důvodu zajištění bezpečnosti jízdy ovšem není přípustné držet mobil v ruce nebo nechat ho volně ležet, lépe poslouží např. držák na autonavigaci nebo módní nano-podložka.
Na kvalitu spojení má samozřejmě vliv také rychlost
– poslední testy ale dokázaly, že uživatelé nepocítí úbytek signálu, pokud v běžném provozu dodržují zákonné rychlostní limity. Synchronizace mezi mobilním telefonem a sítí se rozpadá až někde mezi 250–350 km/h (dle typu mobilní sítě). Tento problém, jehož důsledkem jsou výpadky hovorů či datových spojení se proto týká pouze pirátů silnic či automobilových závodníků.
T-Mobile posiluje síť okolo silničních tahů
Aby zákazníci mohli co nejkvalitněji volat z pohodlí svých automobilů posiluje T-Mobile síť okolo významných silničních tahů (jedná se zejména o dálnice D1, D2, D5 a D11; dále vybrané silnice 1. třídy). Technici společnosti T-Mobile upravují výkon přibližně stovky vysílačů podél těchto komunikací, přidávají nové antény a mění nastavení sítě tak, aby docházelo k ještě lepšímu předávání telefonů mezi jednotlivými buňkami.
„Nastavení sítě měníme průběžně za provozu. Naši zákazníci je pocítí v plynulejších hovorech ve vozech zejména v oblastech, kde z nejrůznějších důvodů – například kvůli ochraně přírody – nemůžeme postavit další základnové stanice,“ říká Slavomír Kadidlo, senior manažer kvality sítě společnosti T-Mobile.
Provedené úpravy se projevují zejména dalším zvýšením stability hlasových hovorů i datových přenosů; při cestě po dálnici či rychlostní komunikaci by tak měly být minimalizovány výpadky.
Další tipy pro lepší volání v automobilu
T-Mobile navíc přidává několik tipů, jak se co nejlépe vyrovnat s horšími hovorovými podmínkami při používání telefonů v automobilu:
- otevření aspoň jednoho okna naruší efekt Faradayovy klece (ale objeví se nový problém s hlukem
- telefon položený na palubní desce funguje přeci jen lépe než ve schránce dveří či místě pod rádiem
- handsfree v kvalitě příjmu nepomáhá, pokud není vybaveno externí anténou – zvyšuje se ale bezpečnost jízdy
O společnosti
Společnost T-Mobile Czech Republic působí na českém trhu od roku 1996. K 30. červnu 2012 společnost obsluhovala téměř 5,4 milionu mobilních zákazníků a zůstává tak jedničkou na českém mobilním trhu.
T-Mobile je integrovaným operátorem: vedle mobilních a fixních telekomunikačních služeb nabízí ICT služby a satelitní T-Mobile Televizi.
T-Mobile se dlouhodobě zaměřuje na kvalitu svých služeb. Nezávislé testy opakovaně potvrzují, že T-Mobile je leaderem v kvalitě jak v oblasti 2G a 3G (UMTS FDD) dat, tak i v případě hlasových služeb v síti GSM.
Od svého založení společnost klade důraz také na vynikající péči o své zákazníky a korektní chování k obchodním partnerům, zaměstnancům a životnímu prostředí. T-Mobile je mimo jiné držitelem ocenění VIA Bona 2009 za zapojování zaměstnanců do dárcovství a dobrovolnictví.
T-Mobile je členem mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom. Zákazníci díky mezinárodnímu zázemí mohou v zahraničí počítat s dostupností služeb, na něž jsou zvyklí z domova, či využít jednotné a velmi výhodné ceny za volání.