Světová premiéra novodobého Brouka Volkswagen Beetle!

Automobilová ikona – zcela nová konstrukce nejsportovnějšího Brouka všech dob – slaví debut současně na třech kontinentech: v Šanghaji, Berlíně a New Yorku

Světová premiéra novodobého Brouka Volkswagen Beetle!
Světová premiéra novodobého Brouka Volkswagen Beetle!
Světová premiéra novodobého Brouka Volkswagen Beetle!
Světová premiéra novodobého Brouka Volkswagen Beetle!
Světová premiéra novodobého Brouka Volkswagen Beetle!

Malé ohlédnutí:

Volkswagen postavil jeden z nejúspěšnějších automobilů všech dob a nedal mu vůbec žádné jméno. Proč také? Vždyť to byl Volkswagen! Lidé malý vůz milovali a nazývali ho na všech kontinentech podle jeho vzhledu: Käfer, Beetle, Brouk, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino nebo třeba ???! Bylo to prostě auto, symbol demokratizace mobility. Celkem bylo prodáno 21,5 milionu exemplářů. Pak přišel New Beetle. To bylo v roce 1998 a světu přinesl nový automobilový životní pocit a broukovou mánii. Po více než milionu prodaných vozů New Beetle ukončila jeho kariéru v roce 2010 v Americe speciální série Final Edition.

Co bude nyní? Další nová kapitola! Dnešním dnem začíná budoucnost nejslavnějšího automobilu na světě zcela novou generací. Volkswagen Beetle! A protože Volkswagen a Brouk jsou doma všude na světě, slaví novinka transkontinentální světovou premiéru – souběžně v Šanghaji, Berlíně a New Yorku.

Technologický cíl: high-tech v souladu s přírodou

Beetle je ikonou. Tento automobil vypráví historii. Jen ten, kdo ji zná, může postavit na kola jeho novou generaci. Pro inženýry byla tato záležitost relativně jasná. Museli vyvinout technicky vyspělý automobil, který zůstává cenově dostupný, žádnou otázku nenechá bez odpovědi a samozřejmě do své koncepce zahrne komunikační technologie naší doby a maximální ochranu životního prostředí. A který klade ještě větší důraz na potěšení z jízdy, neboť v zadání pro novou generaci Beetlu stály velmi agilní jízdní vlastnosti. Lidem, kteří vyvíjeli také Golf GTI, by se to mělo podařit.

Tak úsporný ještě žádný Brouk nebyl. Dnes už ovšem samotná dynamika nestačí, a tak je novinka nejúspornějším Broukem všech dob s průměrnou spotřebou paliva 4,3 l/100 km (1.6 TDI).

Zadání pro designéry: „Navrhněte nový originál!“

Nejznámější automobilový design na světě. Láhev Coca-Coly, iPhone, brýle Ray-Ban Aviator, Beetle – jak lze nově navrhnout design, který je tak známý a originální? Jasná odpověď zní: Člověk musí dokonale rozumět produktu a značce, a pak to funguje! Šéfdesignéři Volkswagenu Walter de Silva (koncern) a Klaus Bischoff (značka Volkswagen) „rozumí“ obojímu a jejich zadání pro nový Beetle znělo: „Navrhněte nový originál!“

Výzva jako povzbuzení.

Tým vedený Bischoffem se pustil do práce. Výzva navrhnout nového Brouka byla pro něj velkým povzbuzením. Designérům bylo jasné, že chtějí vypracovat siluetu původního Brouka ještě výraznějším způsobem než u modelu New Beetle z roku 1998. Navíc kladli velký důraz na velmi dynamické proporce. Přitom bylo zajímavé, že nejeden člen týmu je majitelem Brouka se vzduchem chlazeným motorem v různých podobách. Brouk je víc než kdy jindy kultem i mezi mladšími designéry u Volkswagenu. A tak ve Wolfsburgu vznikl finální návrh Brouka pro rok 2011. Je to moderní vůz a zároveň pocta designu automobilové zárodečné buňky celého koncernu, která je nezaměnitelná. Pokud postavíme prvního a nového Brouka vedle sebe do místnosti a osvětlíme pouze jejich střechy, spatříme v zadní části siluety téměř identické linie.

Nezůstat stát: „Všechny díly jsou nové.“

Smělejší, dynamičtější, mužnější. Porovnání s modelem New Beetle z roku 1998 ukazuje, že nic nezůstalo při starém: „Brouk je nyní charakterizován jasnými, sebevědomými a suverénními sportovními proporcemi. Vůz je nejen nižší, ale i výrazně širší, kapota motoru je delší a dozadu posunuté přední okno výrazně příkřejší. To všechno vede k nové dynamice,“ vysvětluje Klaus Bischoff. Zatímco New Beetle mohl být nakreslen třemi polokruhy – blatník vpředu, blatník vzadu, střešní kopule nad nimi – nový model se od této geometrie oprošťuje. Silueta střechy je skutečně výrazně plošší a navazuje na pojetí studie Ragster představené v roce 2005 v Detroitu, která byla něco jako hot rod na základě New Beetle. Nový Beetle je smělejší, dynamičtější, mužnější.

Fakta to potvrzují: novinka má šířku 1808 mm (plus 84 mm), výšku 1486 mm (minus 12 mm) a délku 4278 mm (plus 152 mm). Výsledkem jsou zcela nové proporce. Prodloužení vozu umožnilo střechu protáhnout, přední okno posunout dozadu a záď přizpůsobit obrysům původního Brouka. Nové optické těžiště spočívá na střešních sloupcích C. Vývojový tým současně zvětšil rozchod kol obou náprav a rozvor. Díky tomu vytváří Beetle dojem síly a napjatých svalů.

Typický Volkswagen, typický Beetle: DNA

Design roku 2011. Navzdory veškeré individualitě odpovídá stylistické pojetí DNA designu značky Volkswagen, která byla definována Walterem de Silvou a Klausem Bischoffem. Je to patrné například na horizontálním grafickém ztvárnění nárazníků, na předním vstupu vzduchu, na rovném průběhu hran kapoty, na precizně vedené linii mezi střešními sloupky A a C nebo na designu zadních světlometů.

Beetle, Microbus, první Golf. Přesto zůstávají zachovány všechny stylistické prvky charakteristické pro Beetle. Žádný div, vždyť právě vozidla jako Beetle, Microbus a první Golf určují směrodatným způsobem DNA designu značky Volkswagen. Mezi typické znaky Brouka patří odjakživa samozřejmě kulaté světlomety (ty jsou v této modelové řadě poprvé na přání k dispozici v bi-xenonovém provedení včetně světlometů LED pro denní svícení), vystouplé blatníky, tvar kapoty a zadního víka, bočních prahů a možnost montáže velkých kol (nyní s průměrem až 19 palců). Novinkou je homogenně do celkových linií integrovaný zadní spoiler (standardně pro motory TSI s výkonem 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k), který vytváří přítlak, jenž je důležitý pro automobil s nejvyšší rychlostí až 225 km/h. Horní plocha zadního spoileru je vždy černá, zatímco spodní je lakována v barvě karoserie. Tyto barvy – k dispozici bude 12 různých odstínů – vnesou do každodenního silničního provozu svěží pestrost, jak například naznačují jejich názvy „Sunflower“ nebo „Denim Blue“. Beetle se bude dodávat ve třech výbavových liniích „Beetle“, „Design“ a „Sport“

Originální také uvnitř: neopakovatelný interiér

Tuto přístrojovou desku si člověk zapamatuje. Může si člověk přístrojovou desku zapamatovat? Hloupá otázka? Ale kdepak! Řidiči sedávají před přístrojovou deskou někdy i celé hodiny. A přece existují automobily, jejichž přístrojová deska nezanechá žádný dojem, je snadno zaměnitelná, bez charismatu. Přístrojová deska modelu Beetle je proti tomu jednoznačná, nezaměnitelná, klasická a navržená s velkým citem pro nejmenší detaily. Tuto přístrojovou desku si člověk zapamatuje.

Vše v dosahu a dohledu. Tvar a barevnost čelního panelu přístrojové desky, který může být lakovaný nebo mít vzhled uhlíkového kompozitu, tvoří vizuální můstek do doby prvního Brouka, a přesto se nejedná o retro design. V Evropě má čelní panel v základním modelu („Beetle“) odstín „Pepper Grey“, zatímco ve výbavové linii „Design“ je vždy lakován v barvě karoserie. Kdo se rozhodne pro „Sport“, získá čelní panel se vzhledem uhlíkového kompozitu („Carbon Fiber“). Ať jsou však použity jakékoli barvy, řidiči Volkswagenu naleznou každý detail v interiéru se zavřenýma očima.

A přece je všechno nově koncipováno. Před řidičem ukazují všechny důležité informace tři kulaté přístroje (otáčkoměr, rychloměr, ukazatel stavu paliva v nádrži) a do centrálně umístěného rychloměru je vložen multifunkční displej. Od výbavy „Design“ jsou nastavitelné výdechy ventilační soustavy a přístroje ozdobeny chromovanými rámečky. To platí i pro audiosystém/navigační systém umístěný uprostřed přístrojové desky v optimálním zorném poli řidiče mezi dvěma výdechy ventilační soustavy. Pod ním je ovládací panel klimatizace. Všechno ve snadném dosahu a dohledu.

Návrat přihrádky pro rukavice. Podobně jako původní Brouk má novinka v závislosti na výbavě na straně spolujezdce přídavnou přihrádku pro rukavice zapuštěnou do čelní stěny přístrojové desky, jejíž víko se otvírá vzhůru (rovněž integrovaná standardní odkládací přihrádka před sedadlem spolujezdce se otvírá dolů). Dalším klasickým prvkem jsou na přání dodávané přídavné přístroje nad audiosys-témem/navigačním systémem, které zahrnují teploměr motorového oleje, stopky a ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla. Rovněž nové jsou volanty navržené speciálně pro model Beetle. Jejich ramena mají v závislosti na výbavové linii různě lakované ozdobné prvky. Tyto a další detaily dávají jednoznačně najevo, že se cestující ocitli na palubě Brouka – záměna vyloučena.

Brouk se vzduchem chlazeným motorem. New Beetle. The Beetle. Pro třetí generaci Brouka jsou charakteristické zcela pozměněné parametry ergonomie a uspořádání interiéru. Jestliže řidič Brouka poháněného vzduchem chlazeným motorem seděl na velmi nízko uloženém sedadle a New Beetle měl sedadla vzhledem k daleko dopředu protaženému přednímu oknu spíše vysoko, cítí se řidič v novém modelu Beetle jako v atraktivním kupé. Všechny vzdálenosti padnou jako střižené na míru. Kromě toho platí, že se značce Volkswagen podařilo opět realizovat kvalitu materiálů, za kterou by se nemusely stydět ani vozy vyšších tříd. Design, ergonomie, ovladatelnost a kvalita do sebe zapadají jako ozubená kola dobře seřízeného stroje a dávají vzniknout novému sympatickému automobilu s maximálně individuální duší.

New Beetle byl uvnitř jako katedrála.

Vpředu je Beetle vzhledem k chybějící kopulovité střeše předchůdce o trochu nižší, takže výška stropu nad sedáky předních sedadel je nyní 1044 mm místo dosavadních 1082 mm. Těchto chybějících 38 mm nebudou ovšem postrádat ani skuteční obři, protože New Beetle působil uvnitř jako katedrála mezi kompaktními vozy. Delší střešní partie vytváří na druhé straně mnohem vzdušnější prostředí nad zadními sedadly. Výrazně větší je nyní také zavazadlový prostor o objemu 310 litrů místo 209 litrů. Opěradla zadních sedadel jsou jako obvykle dělená a sklopná. Pohodlné nakládání zavazadel usnadňuje zadní výklopné víko s širokým úhlem otevření.

Více výbavy: individualizace modelu Beetle

„Beetle“, „Design“ a „Sport“. Nový Volkswagen se bude na celém světě dodávat ve třech výbavových liniích „Beetle“, „Design“ a „Sport“. Každá z těchto verzí má zcela unikátní charakter. Navíc to jsou samotné trhy, které si stanoví vlastní stěžejní body. Jednotlivé specifikace těchto stupňů individualizace zveřejní Volkswagen v rámci mezinárodní jízdní prezentace. Nad rámec tří výbavových linií je možné modely Beetle individualizovat jednotlivými položkami z nabídky výbavy na přání. Následuje přehled nejdůležitějších z nich:

  • Bi-xenonové světlomety se světlomety LED pro denní svícení. Volkswagen nabízí poprvé Brouka s bi-xenonovými světlomety. Xenonový modul je přitom z vnějších stran světlometu orámován 15 diodami LED, které tvoří denní a obrysová světla.
  • Panoramatická střecha. Je průhledná, lze ji vyklopit nebo otevřít. Přesné označení je proto panoramatické výklopné a posuvné skleněné střešní okno. Mnohem důležitější je skutečnost, že prosklená plocha je o 80 % větší než u předchůdce. Tepelně izolační sklo pak odráží 99 % UV záření a 92 % tepla.
  • Rádia s CD přehrávačem a navigační systémy. New Beetle byl dodáván výhradně s audiosystémy navrženými speciálně pro tento model. Navigační systém v nabídce chyběl. Volkswagen jde v této oblasti nyní zcela novou cestou a nabízí pro Beetle všechny systémy, které jsou k dispozici také pro ostatní modely, jako je Golf, Jetta nebo Passat. Beetle je sériově vybaven velmi kvalitním audiosystémem RCD 310 s 8 reproduktory. Na vrcholu nabídky audiosystémů stojí přístroj RCD 510 s integrovaným měničem CD, čtečkou paměťových karet SD a dotykovým displejem. Cenově atraktivní bránou do světa navigačních systémů je RNS 315 s 5“ dotykovým displejem (rozlišení 400 x 240 pixelů), přehrávačem CD, čtečkou paměťových karet SD a dvojitým tunerem. Špičkovým modelem v řadě rádií s navigačním systémem je RNS 510, který se může pochlubit 6,5“ dotykovým displejem, přehrávačem DVD, hlasovým ovládáním, rovněž jednou čtečkou paměťových karet SD a pevným diskem s kapacitou 30 GB.
  • Prémiová zvuková aparatura Fender. Každý, kdo se vyzná ve světě rockové hudby, zná legendy, jako je Jimi Hendrix nebo Eric Clapton. První z nich hrál, druhý dosud hraje na kytary Fender. Legendární americký výrobce hudebních nástrojů a zesilovačů dává nyní ve spolupráci se značkou Panasonic k dispozici své know-how exkluzivně značce Volkswagen. Pro Beetle je proto nyní na přání k dispozici zvuková aparatura Fender s přídavným basovým boxem a výstupním výkonem 400 W. Kdo se rozhodne pro tuto zvukovou aparaturu, získá zároveň nastavitelné dekorační osvětlení interiéru, které kromě nepřímého osvětlení zahrnuje také dva světelné prstence kolem reproduktorových boxů ve dveřích. V Evropě je Beetle prvním vozem se zvukovou aparaturou Fender.
  • Keyless Access. Poprvé může být Beetle vybaven zamykacím a startovacím systémem Keyless Access, který se obejde bez zámku dveří a zámku zapalování. Po uchopení jedné z klik dveří rozpozná systém přístupové oprávnění na základě komunikace s vysílačem uloženým v kapse kabátu či kalhot nebo v kabelce, vůz odemkne a umožní spuštění motoru prostřednictvím tlačítka Start-Stop. Volkswagen se zamyká opět zvenku dotykem na speciálně označenou plochu na klikách obou dveří.

Všestranně bezpečný.

Buďme struční. Také Volkswagen Beetle je jedním z nejbezpečnějších automobilů jak z hlediska aktivní, tak i pasivní bezpečnosti. Součástí sériové výbavy je samozřejmě elektronický stabilizační systém ESP a cestující jsou v interiéru účinně chráněni soustavou šesti airbagů. Karoserie vyrobená z pozinkovaných plechů spojených z velké části laserovým svařováním patří s torzní tuhostí 26 000 Nm/o mezi nejstabilnější ve svém segmentu. Bezpečnost totiž musí být samozřejmá.

Motory: rekordně nízká spotřeba 4,3 l/100km

Motory s výkonem 77 kW / 105 k, 103 kW / 140 k, 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k. Volkswagen Beetle se bude na evropských trzích prodávat výhradně s přeplňovanými motory. Všechny varianty poháněcího ústrojí, jehož základem je vždy čtyřválec, slaví v této modelové řadě premiéru. Díky přechodu na přeplňované motory s přímým vstřikováním (zážehové TSI, vznětové TDI s přímým vstřikováním common rail) se podařilo v porovnání s předchůdcem výrazně snížit hodnoty spotřeby paliva a emisí. Trojice přeplňovaných zážehových motorů dosahuje v modelech Beetle výkonů 77 kW / 105 k, 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k. Dva vznětové motory se dodávají ve výkonových stupních 77 kW / 105 k a 103 kW / 140 k. Všech pět motorů lze na přání kombinovat s dvouspojkovou převodovkou.

Motory o výkonech 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k podrobněji:

Dokonce i Beetle 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 147 kW / 200 k a nejvyšší rychlostí 225 km/h spotřebuje v kombinaci s mechanickou převodovkou pouze 7,4 l/100 km (emise CO2 173 g/km). Extrémně úsporný je motor 1.4 TSI o výkonu 118 kW / 160 k, s nímž Beetle vybavený sedmistupňovou převodovkou DSG spotřebuje pouhých 5,9 l/100 km (emise CO2 139* g/km). Z tohoto důvodu je Beetle 1.4 TSI DSG (nejvyšší rychlost: 207 km/h) tajným tipem celé modelové palety. Pro porovnání: předchůdce o výkonu 110 kW / 150 k dosáhl ve verzi se samočinnou převodovkou na hodnotu 8,9 l/100 km. Navzdory zvýšení výkonu o 8 kW / 10 k byla tedy spotřeba paliva snížena o 3,0 l/100 km, resp. 34 procent.

Uzávěrka diferenciálu pro nejvýkonnější zážehové motory.

Pro řádný přenos hnací síly motoru obou nejvýkonnějších verzí modelu Beetle na vozovku i v rychle projížděných zatáčkách, jsou modely o výkonu 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k vybaveny sériově elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. Jedná se přitom o rozšíření známé funkce EDS. XDS zlepšuje při rychlejší jízdě ovladatelnost a poskytuje vozu „neutrálnější“ chování v zatáčkách tím, že zabraňuje protáčení odlehčeného kola na vnitřní straně zatáčky aktivním brzdovým zásahem a zlepšuje tak trakci.

Motory o výkonech 77 kW / 105 k a 103 kW / 140 k podrobněji.

Nejúspornějším modelem se zážehovým motorem je Beetle 1.2 TSI s paketem BlueMotion Technology (mj. systém Start-Stop a rekuperace), který dosahuje díky nejvyššímu výkonu 77 kW / 105 k nejvyšší rychlosti 180 km/h. V tomto případě klesla průměrná spotřeba na hodnotu 5,5 l/100 km (emise CO2 129 g/km). Srovnatelný předchůdce (75 kW / 102 k) spotřeboval 7,5 l/100 km. Úspora: 2,0 l/100 km, neboli snížení o 27 procent. Extrémně hospodárný provoz umožňuje Beetle 1.6 TDI o výkonu 77 kW / 105 k. Se spotřebou 4,3 l/100 km (emise CO2 112 g/km) je tato vznětová verze ve spojení s paketem BlueMotion Technology nejúspornějším Broukem, jaký byl kdy vyroben. Dokonce i u motorů TDI, které se vždy vyznačovaly skromnou spotřebou, se podařilo snížit spotřebu o 20 procent. Ostatně na dálnici umožňuje nový Beetle 1.6 TDI s paketem BlueMotion Technology cestovat nejvyšší rychlostí 180 km/h – hospo-dárnost tedy není ani v tomto případě vykoupena odříkáním. Ve zvláštní míře to platí také pro ještě dynamičtější TDI se zdvihovým objemem 2,0 litru a výkonem 103 kW / 140 k. Silný turbodiesel s mohutným točivým momentem (320 N.m od 1750 min-1) umožňuje jízdu nejvyšší rychlostí 198 km/h, v průměru však spotřebuje jen 4,9 l/100 km (emise CO2 129* g/km).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...