Světová finanční krize zeštíhlí automobilový sektor ve střední a východní Evropě

Svět se ještě nehroutí – alespoň ne pro automobilové výrobce ve střední a východní Evropě (SVE), říká nejnovější studie KPMG ve střední a východní Evropě Benchmarking the Auto Industry in CEE: Creating and Preserving Value for the Long-Term 2009.

Přestože automobilový průmysl v USA stojí před možným krachem a získává finanční pomoc od vlády, automobilové společnosti ve střední a východní Evropě si najdou způsob, jak uspořit náklady a připravit se na budoucnost.

„Velká automobilová trojka General Motors, Chrysler a dokonce Ford stojí před možným krachem. To však není případ střední a východní Evropy,“ vysvětluje Andrew Sutherland, partner KPMG ve střední a východní Evropě zodpovědný za automobilový průmysl, a dodává: “V mnoha zemích tohoto regionu dojde ke snížení ekonomického růstu a nejvíce bude postižen právě automobilový sektor. Tyto podniky však měly v určitých letech velmi dobré hospodářské výsledky a jsou vybaveny novými stroji. Zatímco v určitých oblastech se může výroba zastavit, v některých stabilnějších firmách regionu může dojít pouze k omezení počtu provozů.“

Benchmarkingová studie střední a východní Evropy (SVE) se zabývá faktory, které pomáhají podnikům vytvořit a udržet hodnotu, řídit rizika a zvýšit ziskové marže. „Je jasné, že je velmi obtížné činit všechny tyto kroky naráz. Musíte udržet rovnováhu,“ říká Andrew Sutherland.

Automobilový sektor v SVE měl donedávna velkou dynamiku, poháněl růst a vytvářel hodnoty. Zavedení výrobci následovali výrobce automobilů do střední Evropy, kde mají velmi dobrý přístup k trhu a materiálům a k dispozici skvělé pracovníky poskytující velkou hodnotu – nejen nízké náklady, ale také vysoce produktivní pracovní sílu a ve srovnání se západní Evropou, která je pod silným vlivem odborů, velmi dobré pracovní prostředí. Ačkoliv země střední a východní Evropy nejsou vůči důsledkům celosvětové krize imunní, mohou nabídnout výrobcům příležitosti jak zefektivnit jejich činnosti.

Udržet vysoce kvalitní zaměstnance

Výrobci, kteří se zúčastnili průzkumu, aplikují v závislosti na své finanční situaci různé přístupy ve vztahu ke svým zaměstnancům. Solidní firmy si své zaměstnance udrží, zatímco ty ostatní je propouštějí. Tím se ale zbavují i kvalifikovaných zaměstnanců. Udržení vysoce kvalifikované pracovní síly je podle respondentů jedno z hlavních rizik.

„Firmy měly problémy s tím, aby naplnily své stavy a někdy musely najmout pracovníky z jiných zemích,“ říká Andrew Sutherland. „Tak se stává, že v prostředí, kdy čelí tlaku na propouštění zaměstnanců, se některé z těchto firem dostávají do začarovaného kruhu. Nebudou totiž schopny najít kvalitní zaměstnance v momentě, kdy se situace zlepší.“

Proto je důležité mít spolehlivé zaměstnance, neboť výrobci si nemohou dovolit levnou pracovní sílu – kvalitní pracovní síla je produktivnější a v konečném důsledku i levnější.

Stav zásob a cash flow

V této bouřlivé ekonomické době je nezbytné, aby se podniky zabývaly stavem svých zásob a oběhem peněz. Cena peněz v tomto prostředí je velmi vysoká. Přibližně polovina respondentů je přesvědčena, že stav jejich zásob je příliš vysoký. Inflace patří podle respondentů studie mezi další hlavní riziko pro automobilové firmy v SVE.

„Region SVE prochází rychlejším růstem a odlišuje ho dynamičtější prostředí, což přispívá k větší volatilitě,“ říká Andrew Sutherland.

Měnící se právní prostředí

Správa ve firmách SVE je další klíčovou rizikovou oblastí: právní prostředí se, často protichůdně, mění a výrobci v SVE tvrdí, že nemají zdroje na to, aby se těmito regulačními otázkami zabývali. V konkrétních případech, jako je například dodržení daňových předpisů, podniky, které aplikující konzistentní, více „holistický“ přístup, řídí své daňové závazky lépe a neplatí více, než by musely.

Ostatní klíčová zjištění studie KPMG ve střední a východní Evropě:

Standardizace a integrace jsou běžnou normou. Přístup „jedna velikost padne každému“ ale využívá pouze třetina společností a méně než 20 % vysoce výkonných společností.

Mezi největší výzvy pro automobilový sektor v SVE patří otázky týkající se zdraví a bezpečnosti zaměstnanců, což reflektuje celkovou konkurenceschopnost na pracovním trhu a obecný zájem o místní předpisy, který je větší než zájem o globální předpisy.

Vysoce výkonné společnosti považovaly nebezpečný odpad (55 %) a užívání vody (45 procent), více než ostatní společnosti (ostatní společnosti 49 % a 29 %), za důležité otázky.

Více než 60 % společností odhaduje finanční náklady a náklady na řízení a správu společnosti na méně než jedno procento celkových tržeb. Přibližně 20 % společností odhaduje tyto náklady mezi jedním až dvěma procenty a méně než 15 % společností na více než tři procenta.

Přibližně 60 procent vysoce výkonných společností odhaduje náklady na finanční řízení a správu společnosti na více než jedno procento celkových tržeb a více než jedna třetina vysoce výkonných společností odhaduje náklady na více než tři procenta.

Respondentům dělá největší starost celkový stav ekonomiky. V regionu SVE se automobilové společnosti nejvíce soustředí na rizika související s financemi, provozem, dodavatelským řetězcem a lidskými zdroji.

Vysoce výkonné společnosti (20 %) dvakrát více než ostatní společnosti (mírně přes 10 %) považovaly regulační riziko za prioritu.

Všechny společnosti účastnící se studie se zabývají procesy řízení úvěrového rizika, včetně posouzení zákazníků a dodavatelů, úvěrových podmínek a úvěrových kontrol. Rychlost a přesnost automatického fakturování je důležitá pro vysoce výkonné společnosti i pro celý automobilový průmysl v SVE.

Vysoce výkonné společnosti považují bezpečnostní rizika za důležitější (100 procent) než ostatní společnosti (méně než 50 %).

Porozumět ochraně intelektuálního vlastnictví považuje za významné riziko méně než 10 procent společností v automobilovém sektoru v SVE.

Překvapivě všechny vysoce výkonné společnosti – ale pouze pět procent společností celkem – zdůraznilo vztahy s odbory, přičemž běžné společnosti považují za obtížné nábor a udržení zaměstnanců.

Vysoce výkonné společnosti mají menší starosti s rizikem HDP než jiné společnosti, zatímco všechny společnosti (zvláště vysoce výkonné společnosti) označily kurzová rizika za výzvu.

Vysoce výkonné společnosti výrazně preferují (67 %) vstup na nové trhy prostřednictvím akvizic nových společností v porovnání s ostatními společnostmi (mírně přes 30 %). U vysoce výkonných společností je také větší pravděpodobnost vstupu na trh prostřednictvím třetích stran (33 %) než u ostatních společností (22 %).

Vysoce výkonné společnosti nejsou velkými příznivci přesunu zdrojů do zemí s nízkými náklady. 40 až 60 % (v závislosti na tom, co bylo předmětem přesunu) nevyužilo země s nízkými náklady pro přesun zdrojů včetně surovin, součástek a výroby.

Vysoce výkonné společnosti se více (33 %) než ostatní společnosti (5 %) soustředí na potencionální daňové benefity nízkonákladových zemích.

Vysoce výkonné společnosti (16 %) se v porovnání s ostatními společnostmi (38 %) méně zabývají svým dodavatelským řetězcem.

V otázce stavu zásob je 50 % přesvědčeno, že je příliš vysoký. Zbylých 50 % se domnívá, že stav zásob je přiměřený.

Vysoce výkonné společnosti více (30 %) než ostatní společnosti (13 %) disponují zdokonalenými technologiemi, jako například IT platformy, které automatizují provozní práci. To jim umožňuje maximálně se zaměřit na rozhodování managementu.

Pro většinu společností patří mezi hlavní priority automatické procesy. Většina z nich dosáhla alespoň určité úrovně automatizace (98 %), ale jen 13 % z nich dosáhlo maximálního potenciálu.

V rámci studie KPMG bylo dotázáno 25 výrobců automobilových součástek ve střední a východní Evropy a byly použity informace z celosvětové skupiny sítě KPMG pro automobilový průmysl, které sloužily jako základ pro srovnání podnikatelských postupů v rámci regionu.

KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství. V jejích členských společnostech pracuje více než 123 000 pracovníků ve 145 zemích. Nezávislé členské společnosti KPMG jsou přidružené ke KPMG International, které neposkytuje žádné služby klientům.

Společnost KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, kdy byla v Praze otevřena první kancelář. V současné době má 850 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci a Ostravě. KPMG Česká republika poskytuje služby v oblasti auditu, daní a poradenství. Z 690 odborných zaměstnanců je 29 partnerů, 24 statutárních auditorů, 85 certifikovaných účetních a 51 daňových poradců. V KPMG Česká republika působí celkem 24 kvalifikovaných zahraničních odborníků.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...