Na testování Subaru Outback, který je významným konkurentem luxusních terénních vozů s náhonem 4×4 jako ku příkladu Audi, BMW, Mercedes a dalších, jsem se mimořádně těšil.
Při jízdách v bývalém lomu a pískovně nedaleko Prahy jsem se přesvědčil, že nové Subaru Outback s motorem 2,5 se pohybuje s naprostou jistotou i ve vyjetých kolejích na příkrém stoupání, kde se i po zastavení rozjíždí bez potíží. Samozřejmě, že jízda v terénu je limitována zejména předním nájezdovým úhlem (19 stupňů) a zadním (23 stupňů) a přechodovým úhlem (21 stupňů).
Sedadlo řidiče anatomicky tvarované s velmi dobrým bočním vedením je i výškově stavitelné. Palubní deska je elegantní, všechny sdělovače jsou dobře čitelné a ovládače jsou umístěny ve vhodném dosahu řidiče. Odvádějí tak minimálně pozornost řidiče od dopravní situace a dovolují mu plně se věnovat sportovní jízdě na silnici i v terénu.
Benzinový čtyřválcový boxer motor 2,5 l má výkon 121 kW (165 k) při 5600 ot/min a nejvyšší točivý moment 226 Nm dosahuje při 4400 ot/min. Motor má 4 ventily na válec, variabilní časování ventilů a variabilní zdvih ventilů, vačkovou hřídel na každou řadu válců, rozvod SOHC a vícebodové vstřikování paliva. Subaru Outback s ním dosahuje rychlost 197 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,9 sekund. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 8,5 l na 100 km, kterou jsem přes testování vozu v terénu a dosahování vyšších rychlostních průměrů, nepřekročil.
Motor i podvozek tohoto modelu je velmi dobře odhlučněn. Automatická elektronicky řízená čtyřstupňová převodovka řadí plynule bez rázů, v běžném provozu jsem zaregistroval přeřazení pouze podle změny otáček na otáčkoměru. Přesunutím páky voliče doleva se zařazuje sportovní režim, to znamená, že automatická převodovka řadí až při vyšších otáčkách motoru. V této poloze páky voliče je možné řadit i manuálně: pohybem páky nahoru nebo dolů. Bezpečné vedení vozu, spolehlivé držení stopy i při vyšších rychlostech v prudkých zatáčkách, (a jistě i v dešti, ve sněhu i náledí) umožňuje podvozek, vybavený symetrickým pohonem všech kol, zdokonaleným systémem ABS, samosvorným zadním diferenciálem, automatickým vyrovnáváním nivelity zadní nápravy, účinnými kotoučovými brzdy vpředu vzduchem chlazenými a 16ti palcovými koly. Jízdní vlastnosti tohoto vozu potvrzují, že konstruktéři plně využili zkušenosti ze závodů a rallye, ve kterých značka Subaro dosahuje velmi dobrých výsledků.
Osobitý elegantní design Outbacku na mě zapůsobil svou robustností, z které vyzařuje spolehlivost, pevnost a bezpečnost. Přední maska vozu s nápadnými elipsoidními světlomety, boční linie vozu, výrazně rozšířené podběhy kol, široké přední i zadní nárazníky, boční postranní obložení a dva výfuky – to vše zdůrazňuje dynamiku vozu a jeho sportovní charakter.
Testovaný Subaru Outback se čtyřválcovým motorem 2,5 l s automatickou čtyřstupňovou převodovkou se sportovním režimem i s možností manuálního řazení stojí ve výbavě standard 968 800 Kč včetně DPH. S mechanickou převodovkou je o 40 000 Kč levnější. Tato cena obsahuje mimo již výše uvedené bohatou základní výbavu: servořízení, čelní a boční airbagy řidiče i spolujezdce, elipsoidní reflektory, stereo CD rádio s 6ti reproduktory, automatickou klimatizaci s displayem, přední mlhovky, rozmrazovač předních stěračů, kola z lehkých slitin,a další položky výbavy u luxusních vozů běžné jako ku příkladu elektrické ovládání předních i zadních oken a vyhřívaných zpětných vnějších zrcátek atd. Cena verze N1 s manuální převodovkou bez DPH je včetně úpravy 683 865 Kč.
Pro informaci čtenářů uvádím, že Outback 2,5 l je možné zakoupit též ve vyšších stupních výbav a to speciál (983 800 Kč) a komfort (1 117 800 Kč). S automatickou převodovkou za příplatek 40 000 Kč. Výbava komfort zahrnuje mimo jiné též elektricky seřiditelnou sedačku řidiče, hlavové airbagy vpředu i vzadu, palubní počítač, navigační systém DVD integrovaný, tempomat, kožené sedačky, panoramatické střešní okno elektronicky ovládané, elektricky vyhřívané přední sedačky, rozmrazovač předních stěračů atd.
Outback s motorem 3,0 l o výkonu 180 kW (245 k) s pětistupňovou automatickou převodovkou s bohatou výbavou je za 1 321 800 Kč. Tento model obsahuje mimo výše uvedenou výbavu u modelu s motorem 2,5 l navíc systém stability jízdy, stereo CD rádio na 6 CD s MC přehrávačem s ovládáním na volantu a kola z lehkých slitin 18 palců.
Upozorňuji, že v současné době je možné zakoupit všechny modely 2005 do vyprodání zásob se slevou 10 %. Uspořit tedy můžete od 92 880 do 132 180 Kč. U úpravy N1 od cca 80 do 113 tisíc Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií