Představená studie pickupu Toyota A-BAT vizi takového automobilu, který by se snadno ovládal v okolí měst i na nezpevněných cestách. Tento kompaktní pickup pohodlně poslouží pro dlouhé dojíždění do práce i výlety za město. Můžete na něj naložit vybavení pro své aktivity v přírodě, ale zrovna tak i materiál k rekonstrukci domu.
Studie A-BAT byla tvořena s cílem uspokojit cílovou skupinu zákazníků s jedinečnou kombinací životního stylu a potřeb, hledajících takový vůz, který v současnosti na trhu chybí. Tým vytvořil zcela nový druh kompaktního vozu, jenž se vyznačuje příznivou spotřebou paliva, moderními funkcemi, snadnou ovladatelností, jedinečným designem ve své třídě a trvanlivostí odpovídající aktivnímu životnímu stylu. Moderní tvary byly zároveň klíčové pro úspěšné umístění modelu A-BAT na dnešním automobilovém trhu.
Studie A-BAT využívá platformy samonosné karoserie, díky které se vůz ve městě a na přeplněných parkovištích chová jako běžný osobní vůz, ale zároveň nabízí hladkou jízdu na dálnici nebo silnici při každodenním dojíždění do práce. Další výhodou je malá spotřeba paliva, na které se podílí nízká hmotnost vozu v kombinaci s technologií pohonu Hybrid Synergy Drive® firmy Toyota. Průsvitné solární články na horní ploše přístrojového panelu zachycují sluneční světlo, přeměňují jej na elektřinu a ukazují tak v reálu „zelený“ naturel tohoto vozu.
Model A-BAT velikostí spadající pod model Toyota Tacoma se vyznačuje prvky typickými pro pickup s charakterem běžného osobního vozu, což ve výsledku znamená zcela nový moderní typ vozu.
Na jedinečných aerodynamických tvarech modelu A-BAT se podepsal Ian Cartabiano, hlavní návrhář centra Calty, společně s kreativním návrhářem Mattem Sperlingem. Dokázali začlenit filozofii designu „vibrant clarity“ do vnějších tvarů vozu, které navrhli jako moderní, čerstvé a funkční.
Na jedinečném vzhledu této studie se podílejí velké panely karoserie protínající se s ostrými rovinami exteriéru vozu, čerstvé křivky a lichoběžníkový profil automobilu. A-BAT byl představen s koly o rozměru 19″; právě díky velkým kolům a krátkým převisům karoserie vůz působí robustním a solidním dojmem.
„Zamýšleli jsme se nad lichoběžníkovým bočním profilem modelu Toyota Prius a použili jsme jej při modelování nového vozu, který mezi pickupy vyčnívá z řady,“ uvedl Sperling. Lichoběžníkové tvary dále zdůraznil posunutím kabiny směrem vpřed, použitím silně zkosených A- a C-sloupků, zkrácením převisů a rovným čelním oknem.
„Výrazná maska chladiče je ukázkou nového ztvárnění převráceného lichoběžníku a motivu písmene T,“ vysvětlil Cartabiano. „Korba vozu je definována C-sloupky, je zřetelně odlišena od kabiny pro cestující, a odděluje se tak od zbývající části profilu.“
„Vzhled terénního vojenského vozu organizace NATO nás inspiroval k posunutí prostoru pro posádku co nejvíce směrem vpřed, abychom mohli zvětšit prostor pro náklad, ale zachovat přitom kompaktní rozměru vozu,“ uvedl Sperling.
A-BAT nabízí ložnou plochu o délce 120 cm, ale je flexibilnější než standardní pickup. Průsvitný střešní panel lze odsunout, a tak je možné převážet v kabině vozu vysoké předměty. Po sklopení zadní dělicí stěny kabiny směrem dovnitř se ložná plocha prodlouží o dalších 60 cm. Výklopná zadní stěna korby pak nabízí dalších 60 cm pro náklad. Majitel vozu A-BAT může jeden den převážet standardní překližkové desky o rozměrech 120 x 245 cm a druhý den vzít celou rodinu na výlet do kempu u jezera.
Ložná plocha je výborně vybavena pro pracovní účely i pro volný čas. Je zde například světlo v zadní výklopné stěně, díky kterému je náklad na korbě vozu dobře osvětlen. Dále zde najdeme lékárničku a baterku uloženou přímo v zadní stěně, posuvná upevňovací oka a zásuvku na střídavý proud. Další předměty pro sport a volný čas lze převážet v uzamykatelných schránkách ve stěnách nákladového prostoru. Studie vozu rovněž nabízí další úschovný prostor přístupný díky posuvným dveřím umístěným pohodlně uvnitř i vně korby vozu. Další místo pro převážení věcí lze objevit pod ložnou plochou ve velké posuvné schránce, ke které lze přistupovat bez nutnosti otevírat zadní výklopnou stěnu.
Studie A-BAT je robustní a originální, nicméně moderního vzhledu dosáhl i tým pracující na interiéru.
„Sladili jsme barvy a textilie tak, aby byly živé a syté, ale zároveň aby evokovaly duch města s odpovídající energií a geometrickými tvary,“ uvedl Alan Schneider, hlavní designér projektu.
„Při návrhu otevřených konstrukcí použitých v interiéru jsme se inspirovali rámy špičkových horských kol,“ doplnil Daryl Harris, starší kreativní návrhář. „Na přístrojovém panelu, konzole a sedadlech jsme použili lehké konstrukční materiály, jako např. uhlíková vlákna a hliník. Výsledkem je vyšší konstrukční tuhost při celkovém odlehčení hmoty.“
Mezi sedadly vpředu se nachází tuhá, nicméně tvarově zajímavá středová konzole z hliníku, ve které se nachází přenosný síťový zdroj. Tento bateriový modul nabízí střídavé i stejnosměrné napětí využitelné v nejrůznějších situacích, jako je napájení ručního nářadí, elektrických spotřebičů při kempování, dobíjení notebooku, napájení malých přístrojů nebo jako zdroj při startování vozu s vybitou autobaterií. Výplně dveří, ramenní vycpávky, loketní opěrky a výplně přístrojového panelu i čalounění sedadel jsou vyrobeny z odolného, lehkého a příjemného materiálu, který lze vybírat na přání zákazníka. Barvy jsou sladěny tak, aby dokreslily celkově líbivý interiér. Na středové konzole a ve dveřních přihrádkách jsou použity části z uhlíkových vláken, které působí nanejvýš trvanlivým a moderním dojmem.
A-BAT nabízí nesčetně možností v uspořádání sedadel a nákladového prostoru. Zadní sedadla lze sklopit dolů tak, aby se mohla zadní stěna kabiny sklopit, a prodloužila se tím velikost ložné plochy pro náklad. Kromě toho lze sedáky zadních sedadel zasunout pod nákladový prostor, čímž se možnosti uložení nákladu v zadní části kabiny ještě zvýší. Odnímatelná úložná schránka pod zadním sedadlem obsahuje upevňovací oka a přepážky pro zajištění volného nákladu.
Uvnitř vozu se pak nachází zasunovací přenosná navigace s displejem o úhlopříčce 7″ a bezdrátovým připojením k Internetu. Mezi další prvky výbavy patří port umožňující synchronizaci digitálních organizérů (PDA) nebo pevný disk pro přehrávání hudby v digitálním formátu. Na přístrojovém panelu má řidič i spolujezdec velký multifunkční displej, kde se zobrazuje stav všech moderních přístrojů nebo nastavení klimatizace a audia.
Solární panely instalované na přístrojové desce zachycují sluneční energii, která po přeměně na elektřinu slouží k napájení navigace, přenosného síťového zdroje a podsvícených informačních displejů.
„Tato studie je evolucí mezi kompaktními pickupy,“ uvedl Hunter. „Dokázali jsme vytvořit kompaktní vůz přinášející vysokou užitnou hodnotu, originální profil v porovnání s jinými pickupy, vyjadřující naturel ‚malého, ale drsného‘ automobilu s nízkými provozními náklady. A-BAT je radost řídit a celkově představuje praktický automobil odrážející ekologickou vizi firmy Toyota v oblasti trvale udržitelného rozvoje.“
Délka studie Toyoty A-BAT je 460 cm, šířka 189 a výška 163 cm. Rozvor náprav 285 cm.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií