Stanovisko Sdružení automobilového průmyslu k vetování „šrotovného“ prezidentem České republiky

Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) předpokládá, že politické dohody učiněné Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky budou dodrženy a motivační příspěvek na nákup nového osobního automobilu při současném vyřazení vozu staršího než 10 let (tzv. „šrotovné“) bude v České republice zaveden.

K některým důvodům zamítnutí návrhu novely zákona o odpadech se však musíme vyjádřit.

Zejména musíme odmítnout uváděná vyjádření, že „by byl dotován automobilový sektor v cizí zemia že nelze například zaručit, že občané nevyužijí daný příspěvek na nákup vozidel vyráběných mimo ČR„. Těmito vyjádřeními je vlastně popírán princip volného obchodu a solidarity mezi zeměmi EU a firmami evropského automobilového průmyslu. Vždyť automobily vyrobené v ČR se prodávají v rámci “šrotovného “ i v těch  zemích EU, kde bylo zavedeno. Navíc ČR v rámci svého předsednictví iniciovala vymezení bariér pro „šrotovné“ právě tak, aby ho nebylo možno zneužít k protekcionismu či zvýhodňování domácích výrobců.

Na odmítání a neustálé diskuze o zavedení „šrotovného“ v ČR však doplácejí především tuzemští výrobci skupin, dílů a příslušenství vozidel, kteří dodávají své produkty všem evropským automobilkám. Při jednáních se zahraničními partnery je jim vyčítáno, že se ČR „nemorálně veze na cizích vlnách“, že je „černým pasažérem“ v rámci evropského automobilového průmyslu. To značně ztěžuje jejich vyjednávací pozici při uzavírání smluv o přidělení zakázek na modely připravované pro roky 2011 až 2013.

„Šrotovné“ zavádí mimo jiné i USA a Čína (kromě 12 zemí EU, kde v současné době probíhá nebo již proběhlo). Zavedením „šrotovného“ dochází k alespoň dílčímu vyrovnání propadu prodejů daných sníženou poptávkou „standardních“ zákazníků v době ekonomické recese. „Šrotovné“ má však jeden základní a rozhodující faktor: FUNGUJE! Kromě toho má navíc, mimo dílčího ekonomického efektu, též významné pozitivní dopady na životní prostředí a bezpečnost provozu (vyřazení starých ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících automobilů).

Je-li „šrotovné“ nazýváno diskriminačním opatřením, které zvýhodňuje pouze automobilový průmysl, tak zároveň musíme položit otázku, proč takto nejsou nazývána i jiná opatření zaměřená na podporu jednoho odvětví či oboru, která již byla v ČR bez problémů schválena?

Nejedná se též o žádný krátkodobý zájem několika silných podniků automobilového průmyslu. Na neutěšenou věkovou strukturu vozového parku v ČR (téměř 60 % registrovaných osobních automobilů je starších než 10 let) a potřebu řešení jeho obnovy z hlediska ekologie a bezpečnosti provozu poukazuje Sdružení AP již od roku 2004. Tzv. „šrotovné“ je však v rámci obnovy vozového parku pouze jedním z prvků naznačeného systému. O tom svědčí i to, že tento prvek byl použit v řadě zemí EU již v minulosti, tedy nikoli jen v době ekonomické recese. K žádné „odvětvové deformaci trhu“ přitom nedošlo.

Závěrem nutno uvést, že: přes značnou konkurenci na evropském trhu patří tuzemské firmy ŠKODA Auto, TPCA Czech a Hyundai Motor Manufacturing Czech k těm, o jejichž automobily je v zemích EU stálý zájem a zavedení „šrotovného“ tuto pozici ještě posílilo; na automobilový průmysl je navázána řada dalších oborů jako je průmysl výroby plastů, textilní, chemický a sklářský průmysl, výroba surovin, služby a obchod.

Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...