Dlouhá historie automobilky Audi je lemována řadou významných konstrukcí, slavných jmen, pozoruhodných výkonů. Právě před 25 roky, v roce 1977, se odehrály tři události, které ovlivnily nejenom vývoj samotné automobilky Audi, ale i celé automobilové branže: V březnu roku 1977 sjel z výrobní linky závodu Audi NSU Auto Union AG v Neckarsulmu poslední vůz řady NSU Ro 80, v dubnu téhož roku se představila druhá generace modelů Audi 100 s novým pětiválcovým motorem o výkonu 100 kW se vstřikováním paliva a v srpnu nabídku řady Audi 100 obohatily verze Audi 100 Avant.
Model NSU Ro 80 nepatřil mezi ty vozy, které atakují čelní místa prodejních žebříčků. Jeho unikátní pohonná jednotka – dvourotorový Wankelův motor – z něj však dělá opravdový technický unikát. NSU Ro 80 byl ale také perfektně vybaveným automobilem se skvělými jízdními vlastnostmi. To vše ocenili i motorističtí publicisté, když tento model v prestižní mezinárodní anketě zvolili za „Automobil roku 1967“.
I na laiky, které výjimečná pohonná jednotka nechávala lhostejné, působily atraktivní, jemně futuristické tvary modelu NSU Ro 80. Stylisté si mohli dovolit navrhnout výrazně klínovitou siluetu, protože kompaktní Wankel zabíral velmi málo místa.
Smrtelnou ranou pro model NSU Ro 80 se stala ropná krize – dvourotorový Wankel byl sice mimořádně výkonný, zákazníci však začali masově upřednostňovat menší a úspornější vozy. NSU Ro 80, poslední automobil nesoucí značku NSU, se však svým originálním designem a nekonvenční pohonnou jednotkou navždy nesmazatelně zapsal do historie automobilismu.
Také druhá generace Audi 100, označovaná jako typ 43, se v roce 1977 pochlubila výjimečným motorem – pod kapotou se objevil pětiválcový motor vybavený vstřikováním benzinu. Tento extrémně spolehlivý agregát o objemu 2,2 l a výkonu 100 kW (136 k) vynikal výborným poměrem výkon/hospodárnost. Od dubna roku 1978 se tento agregát vyráběl i v karburátorové verzi. A odvozený motor, který díky turbodmychadlu disponoval výkonem 170 k (s nímž se v roce 1979 představilo i nové Audi 200), odstartoval éru skvělých úspěchů značky Audi v motoristickém sportu. Jako nepřeplňovaný motor se čtyřventilovou technikou se pětiválec objevoval i v mnoha jiných vozech Audi – od Audi 80 až po modely vybavené pohonem quattro.
V srpnu roku 1997 se vedle dvou- a čtyřdveřových sedanů Audi 100 objevila nová karosářská verze této populární modelové řady – vyjelo Audi 100 Avant, vůz představující v té době ve vyšší střední třídě zcela novou, originální koncepci. Tento elegantní model si díky své variabilitě, dané především objemným zavazadlovým prostorem s rozměrnými vzhůru vyklápěcími dveřmi a děleným zadním sedadlům, získal velkou popularitu. Zájem zákazníků nakonec Audi 100 Avant vynesl v příštích letech na pozici bestselleru. Po celých následujících 25 let patří verze Avant k pilířům modelové nabídky značky Audi.
Čtyři propojené kruhy loga automobilky Audi symbolizují značky Audi, DKW, Horch a Wanderer, které se později spojily v koncern Auto Union. Ze spojení firem Auto Union a NSU, ke kterému došlo v roce 1969, vznikla celá řada výrazných modelů. Společnost AUDI AG vznikla v roce 1985 transformací firmy Audi NSU Auto Union AG. Bohatou historii a kořeny značky Audi lze nejlépe studovat ve firemním muzeu (museum mobile) v Audi Forum v Ingolstadtu. Muzeum je otevřené od pondělí do neděle od 10 do 20 hodin.