Úplně poslední šanci na medailové umístění v regionálním evropském šampionátu FIA European Rally Cup East dokázal využít pražský jezdec týmu Subaru ČR – deník Blesk a čtvrtým místem celkově na víkendové XXV.OMV Int. Waldviertel rallye v Rakousku v konkurenci jezdců takových jmen jako je Manfred Stohl, Andrej Jereb či Tibor Cserhalmi se posunul ze čtvrté na konečnou bronzovou příčku v hodnocení poháru FIA ERC za rok 2005.
Rally tým Subaru ČR – Deník Blesk se letos zúčastnil čtyř soutěží, započítávaných do tohoto regionálního poháru. Posádka Vojtěch Štajf – Jiří Černoch pak ve všech spatřila cíl, výsledky v Mogul Šumava Rallye Klatovy a Matador Rallye Tatry Púchov však mnoho bodů nepřinesly. O záměru soustředit se na medailové umístění ve FIA ERC však rozhodlo absolutní vítězství na letošní Bohemia rally, která patřila s koeficientem 10 mezi nejnáročnější a nejdůležitější podniky regionálního šampionátu FIA. Před Waldviertel rallye, posledním podnikem tohoto seriálu, se Vojtěch Štajf dělil o čtvrtou příčku s Chorvatem Sebaljem a na třetího Josefa Petáka mu chybělo pouhých pět bodů. Matematika tedy zněla jasně: v případě, že Peták nebude bodovat, musel Štajf dojet do šestého místa celkově.
Přihlášený Josef Peták pak na startu závodu ze zdravotních důvodů chyběl, posádka týmu Subaru ČR – deník Blesk tak měla zdánlivě jednodušší pozici. Na sedadlo spolujezdce ale tentokrát nemohl nastoupit Jiří Černoch, také ze zdravotních důvodů. Pohostinsky tak Vojtu premiérově navigoval Petr Řihák, který jinak tvoří v MMČR dvojici s Karlem Trojanem a nově složená posádka si sebe na neznámé trati musela zvykat.
Vstup do soutěže, která v první etapě obsahovala téměř výhradně šotolinové rychlostní zkoušky, podřídila posádka zlepšování vzájemné souhry a také tomu, že pro Štajfa to byla premiéra na tomto povrchu. Pražský jezdec pro něj neznámé tratě komentoval takto: „Moc jsem se na samotný závod těšil, i když po havárii v Příbrami a zničenému motoru v Třebíči málem mechanici nezvládli vůz do Rakouska připravit. Mají tak na zdejším výsledku lví podíl. Tratě této rallye jsou opravu hodně náročné, svezení na šotolině je ale hlavně s produkčním vozem úplně jiným zážitkem než na asfaltu a moc se mi líbilo. Škoda, že podobné šotolinové cesty nejsou také u nás, diváci by se pak snadněji smiřovali s úbytkem vozů WRC.“
Drobná jezdecká chybička na sebe nedala dlouho čekat, po solidním čase na první zkoušce se jednatřicetiletý motoristický novinář Štajf na Subaru Impreza Spec. C pokusil na RZ 2 držet krok se Slovincem Jerebem na stejném voze a loňským vítězem této soutěže, Slovákem Tiborem Cserhalmim na Mitsubishi Evo 8. Dva kilometry před koncem zkoušky posádka bílo-modrého Subaru vylétla z trati a pouze pařez zachránil Subaru se startovním číslem 5 od nárazu do stromu. Protože v místě nebyli žádní diváci, posádce trvalo asi minutu, než odtud dokázala vyjet.
Soutěž pak až dokonce probíhala pro posádku pozitivně, vůz Subaru Impreza STI Spec C fungoval naprosto bez poruch, což bylo zejména po jeho opravě po příbramské havárii známkou dobré práce mechaniků a pražsko-brněnská dvojice zajížděla vyrovnané časy v první desítce. Po chybách některých soupeřů posádka Vojtěch Štajf – Petr Řihák nakonec obsadila zasloužené čtvrté místo a dokonce dokázala vyhrát nejdelší a nejobtížnější rychlostní test, třiadvacetikilometrovou zkoušku Jaidhof-Wolfshoferamt. Celkové třetí místo ve FIA European Rally Cup East v konkurenci padesáti jezdců z okolních zemí tak patří mezi největší dosavadní úspěchy jezdce Vojtěcha Štajfa. Ten svůj vytoužený bronz v regionálním mistrovství komentoval slovy: „Je to nádherný pocit umístit se na třetím místě v konkurenci špičkových jezdců z okolních států. Zde v Rakousku to pro mě bylo hodně složité, protože jsem musel hledat náhradníka na místo spolujezdce, ale Petr Řihák se toho zhostil naprosto profesionálně a i přes rozdíly mezi mnou a Karlem Trojanem v psaní rozpisu si s tím dokázal poradit a dovést mě do cíle na místě, které předčilo naše záměry. Po soutěži jsme ještě absolvovali závěrečnou technickou kontrolu, neboť jsme byli nejlépe umístěným vozem značky Subaru v závodě.“
Milana Vůjtěchová, tisková mluvčí týmu, foto: Petr Frýba
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.