Na včerejším zasedání Výkonného výboru Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR), kterého se pravidelně zúčastňuje i zástupce českého Sdružení AP, bylo oznámeno, že dne 25. března 2009 v 19.30 hodin došlo k vyčerpání vládou schválené dotace (33 193 000 EUR).
Za 13 pracovních dní odevzdali občané Slovenska přes 22 000 ks starých osobních automobilů. Vyřadilo se 10 451 automobilů starších než 20 let, 9 797 vozidel ve věku 11 až 20 let a zbytek tvořily automobily s datem první registrace v SR před rokem 1999.
U prodejců se tvořily fronty na nákup nového vozidla a malé osobní automobily se okamžitě prodaly. Průměrná výše státního příspěvku činila 1 495,50 EUR a prodejci přidávali v průměru 714,50 EUR. Celková průměrná výše příspěvku tedy za uvedené období činila 2 210 EUR. Dle dnešní ranní informace ze ZAP SR bylo již zákazníkům vyfakturováno přes 13 700 nových osobních automobilů, občané (soukromé osoby) realizovali přes 95 % nákupů, pouze v necelých 5 % to byly právnické osoby. V případě soukromých osob se jedná v převažující většině o občany, kteří by si jinak nový automobil nezakoupili (tedy se jedná o prodeje „navíc“). Nejprodávanějšími značkami byly Dacia / Renault (Logan, Sandero, Thalia), Citroen (C1 a C2), Peugeot (206, 207) a Škoda (Fabia). Cena vozu pro zákazníka dosáhla průměrné hodnoty 8 868 EUR (plná průměrná cena vozidla byla 11 078 EUR).
Ani největší zastánci šrotovného nepředpokládali tak velký zájem v tak krátké době. Potvrdily se i argumenty o „samofinancování“ institutu šrotovného (tedy že navíc vybraná DPH pokryje příspěvek), neboť zatím vybraná DPH z navýšení prodejů na Slovensku převyšuje výši poskytnutých státních dotací o cca 1,8 milionu EUR.
STOP šrotovnému vyvolal obrovskou nevoli občanů SR, kteří chtějí tento produkt ještě využít. V pondělí 30.3.2009 o pokračování bude jednat Rada vlády SR pro hospodářskou krizi.
Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu