Sportovní, praktické a elegantní: Nové modely Audi Q5 Sportback a SQ5 Sportback TDI

  • SUV ve stylu kupé okouzlí působivým designem s pokrokovými prvky
  • Velká variabilita a mimořádné užitné vlastnosti pro každodenní provoz, včetně nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu až 2,4 tuny
  • Nová generace vnějšího osvětlení: Zadní svítilny s digitální technologií OLED
  • Předprodej v České republice zahájen, cena od 1 388 900 korun

Audi představuje po modelech e-tron Sportback** a Q3 Sportback** třetí vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle) – Q5 Sportback**. Kupé s dynamickým designem osloví zákazníky, kteří oceňují expresivní design a technické inovace stejně jako sportovní charakter a vysokou úroveň praktické využitelnosti. Na vrcholu této modelové řady stojí SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,1 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 – 185). Jeho třílitrové TDI poskytuje nejvyšší výkon 251 kW        (341 k) a maximální točivý moment 700 N.m. 


Audi Q5 Sportback** zaujme na první pohled svým silným charakterem, což je ostatně pro modely Q od značky Audi typické. Osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe obklopují ze stran velké otvory pro přívod vzduchu. Světlomety s výrazným designem světel pro denní svícení používají technologii LED, na přání dokonce Matrix LED. Nepřerušovaná, elegantní ramenní linie zvýrazňuje kola, a tím i pohon quattro. Rozšíření bočních prahů pod dveřmi dodává CUV stabilitu a robustnost. Nízká plocha bočních oken směrem k zádi rychle klesá a třetí boční okno má vzadu špičaté zakončení. Výrazně skloněné zadní okno ve spojení s vizuálně vysoko vzhůru protaženým nárazníkem dodává modelu Q5 Sportback** velmi dynamický a působivý vzhled.

Inovativní: Zadní svítilny s digitální technologií OLED

Na přání dodává Audi zadní svítilny s novou digitální technologií OLED. Každá svítilna je vybavena třemi organickými elektroluminiscenčními diodami, které jsou rozděleny na šest segmentů. Mimořádně homogenně svítící červené prvky OLED lze díky segmentaci individuálně ovládat, a tím vytvářet různé světelné designy. Zákazníci si mohou při objednávce vybírat ze tří specifických designů zadních svítilen. Ke každému z nich náleží jedinečné dynamické funkce osvětlení „coming home“ a „leaving home“. Další, sportovní vzhled svítilen se aktivuje při přepnutí systému Audi drive select do režimu „dynamic“. Pokud se jiné vozidlo přiblíží zezadu ke stojícímu vozu Q5 Sportback** na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí díky detekci blízkosti.

Velký výběr: Barvy a materiály

Audi dodává nový vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle) s vnější výbavou „advanced“ nebo „S line“. Obě výbavové linie se odlišují maskou chladiče Singleframe, krajními otvory pro přívod vzduchu a především zadním nárazníkem. Zákazníci mají na výběr dvanáct barev karoserie a různé varianty vnějších ozdobných prvků, mimo jiné černý stylistický paket, kompletní lakování v barvě karoserie nebo kontrastní lakování. Q5 Sportback** je s vnější délkou 4,69 metru o sedm milimetrů delší než výchozí model Q5** při shodné vnější výšce (1,66 metru) a šířce (1,89 metru). Stejně nízký je i součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,30.

Dlouhý rozvor náprav 2,82 metru vytváří velkorysý vnitřní prostor. V přehledném a vzdušném interiéru převládají horizontální linie. Zákazník může dodat interiéru ještě elegantnější, resp. sportovnější charakter výběrem vnitřní výbavy „design selection“ nebo
„S line“. Jejich součástí je široký výběr barev a materiálů pro čalounění až po nejkvalitnější jemnou kůži Nappa. Linie „design selection“ zahrnuje paket dekoračního osvětlení plus, které cílenými světelnými efekty zvýrazňuje vysokou kvalitu řemeslného zpracování interiéru automobilu značky Audi.

Variabilní uspořádání vnitřního prostoru: Zadní sedadla plus

Zavazadlový prostor pojme 510 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel to je 1480 litrů při využití celé výšky interiéru až po strop. Nový člen rodiny Q5 může být na přání vybaven zadními sedadly plus, která jsou podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradel. V případě potřeby se tím zvětší objem zavazadlového prostoru v základním uspořádání až o 60 litrů. Na druhé straně poskytují tato sedadla také vyšší úroveň komfortu cestujícím vzadu, pokud si sedáky posunou do krajní zadní polohy a opěradlo nastaví do optimálního sklonu. Na přání se dodává rovněž paket odkládacích schránek a doplňků pro zavazadlový prostor. Elektrické ovládání zadního výklopného víka je součástí sériové výbavy. V kombinaci s komfortním klíčkem, dodávaným na přání, se otvírá pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

SUV ve stylu kupé zazáří v každodenním provozu i mnoha dalšími kvalitami. Verze s motorem 2.0 TDI o výkonu 150 kW (204 k) si například poradí s přívěsem o hmotnosti až 2,4 tuny (brzděný, stoupání max. 12 procent). Podélné střešní nosiče se dodávají na přání. Bezpečné sjíždění úseků s prudkým klesáním v kopcovitém terénu zajistí asistent pro sjíždění strmých svahů.

Vyšší světlá výška v terénu: Vzduchové odpružení adaptive air suspension 

U linie S line sériově dodávaný sportovní podvozek nabízí díky tuhému nastavení bezprostřední kontakt s vozovkou. Jako alternativu nabízí Audi podvozek s elektronicky řízenými tlumiči nebo mnohostranné a komfortní adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension). Vzduchové odpružení mění světlou výšku vozidla v širokém rozsahu 60 mm. Pro jízdu po nezpevněných cestách lze světlou výšku zvětšit až o 45 mm. Při rychlé jízdě se karoserie automaticky sníží o 15 mm. To snižuje aerodynamický odpor a současně zvyšuje hospodárnost.

Z nižšího těžiště vozu profituje také jízdní dynamika. Pro komfortní manipulaci se zavazadly lze záď stojícího vozidla snížit o 55 milimetrů.

Na přání dodávané dynamické řízení mění převod a charakteristiku posilovače řízení v závislosti na rychlosti jízdy. Při pomalé jízdě zlepšuje ovladatelnost strmý převod a silnější účinek posilovače. Ve vyšších rychlostech má méně strmý převod pozitivní vliv na směrovou stabilitu při jízdě přímým směrem. V nabídce je celkem 20 designů kol s průměrem ráfku od 18 do 21 palců.

Paleta motorů při uvedení na trh: Dvě jednotky TDI a jeden motor TFSI 

Audi Q5 Sportback** vstupuje na evropské trhy se třemi motory – dvěma jednotkami TDI a jedním agregátem TFSI. Jejich výkony pokrývají rozsah od 150 kW (204 k) do 210 kW (286 k). Všechny motory splňují požadavky nové emisní normy Euro 6d ISC-FCM AP, které výrazně omezují především emise oxidů dusíku při silničním jízdním testu.

V modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,5 – 5,3; kombinované emise CO2 v g/km: 144 – 140) zajišťuje pohon jednotka 2.0 TDI, která poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 400 N.m. CUV díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a v akceleraci může pokračovat až do nejvyšší rychlosti 222 km/h. Hospodárnost zvyšuje 12V částečně hybridní systém MHEV. Jeho řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče získává při zpomalování elektrickou energii, kterou ukládá do kompaktní sady lithium-iontových akumulátorů. Systém MHEV navíc umožňuje setrvačnou jízdu s vypnutým motorem a činnost systému start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. Druhá výkonová varianta motoru 2.0 TDI bude následovat po uvedení na trh.

Přenos hnací síly vznětového čtyřválec zajišťuje sedmistupňová převodovka S tronic ve spojení s hospodárným pohonem quattro s technologií ultra. Za normálních podmínek směřuje veškerý výkon na přední kola. V případě potřeby pohonu všech kol, připojí dvě spojky během zlomku sekundy zadní kola k poháněcímu ústrojí – v mnoha situacích k tomu dochází dokonce prediktivně.

Ještě více výkonu a točivého momentu nabízí Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 6,9 – 6,7; kombinované emise CO2 v g/km*: 182 – 176). V tomto případě jsou příslušné hodnoty 210 kW (286 k) a 620 N.m – to postačuje pro standardní sprint za 5,7 sekundy a nejvyšší rychlost 240 km/h. Systém MHEV pracuje u šestiválce s napětím 48 V a je ještě výkonnější než u čtyřválcového turbodieselu. Osmistupňová převodovka tiptronic řadí hladce a rychle. Trvalý pohon všech kol quattro využívá mechanický mezinápravový diferenciál, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 % a v případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí.

Se čtyřválcovým zážehovým motorem 2.0 TFSI zvládne Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,6- 7,4; kombinované emise CO2 v g/km*: 174- 169) sprint z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a umožňuje jízdu nejvyšší rychlostí 240 km/h. Zážehový motor je vyladěn na nejvyšší výkon 195 kW (265 k) a maximální točivý moment 370 N.m. Stejně jako dvoulitrové TDI používá 12V částečně hybridní systém, sedmistupňovou převodovku S tronic a pohon všech kol quattro s technologií ultra.

Digitální a intuitivní: Ovládání a konektivita

Q5 Sportback** přebírá novou techniku v oblastech ovládání, zobrazování, informací a zábavy od modernizovaného modelu Q5**. Jedná se o třetí generaci modulární platformy MIB 3 pro informační a zábavní systémy. Kompletní výbava zahrnuje digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus s displejem o úhlopříčce 12,3 palce a průhledový displej. K snadnému a bezpečnému ovládání nejdůležitějších funkcí a ukazatelů slouží multifunkční volant plus.

Informační a zábavní systém MMI navigation plus je propojen s 10,1“ dotykovým displejem. Jeho hlasové ovládání hovorovým jazykem používá znalosti z cloudu. Tuto funkci aktivuje vyslovení hesla „Hej Audi“. Četná nastavení vozidla lze ukládat do individuálních uživatelských profilů v cloudu na zákaznickém portálu myAudi. Některé on-line služby z širokého portfolia Audi connect využívají výhody kolektivní inteligence flotily vozů Audi a informují řidiče například o nebezpečích. Aplikace myAudi zajistí těsné síťové propojení vozu s chytrým telefonem zákazníka. Na přání doplní informační a zábavní systém hardwarové moduly, například Audi phone box nebo prémiový audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem.

Užitečné a efektivní: Asistenční systémy 

Pro model Audi Q5 Sportback** je připraven velký počet asistenčních systémů. Adaptivní asistent řízení v mnoha jízdních situacích dalekosáhle zastane práci řidiče a zajistí zrychlování, zpomalování a udržování vozu v jízdním pruhu. Funkce řízení v příčném směru vyžaduje od řidiče, aby se kapacitního volantu jen dotýkal. Druhým systémem ze světa high-tech je prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý styl jízdy. K celkové úrovni bezpečnosti přispívají také systémy, jakým je asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání a upozorňování na nebezpečí při vystupování. Sériově dodávaný systém Audi pre sense city pomáhá předcházet kolizím s účastníky silničního provozu před vozidlem, nebo minimalizovat jejich následky.

Sportovní vrcholný model: Audi SQ5 TDI Sportback 

Na vrcholu modelové řady stojí Audi SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,1 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 – 185). Jeho kultivovaný třílitrový vznětový motor poskytuje nejvyšší výkon 251 kW (341 k) a maximální točivý moment 700 N.m, který je konstantně dostupný v širokém rozsahu otáček od 1750 min-1 do 3250 min-1. Sytost zvukového projevu motoru V6 zvyšuje generátor zvuku. Jízdní výkony jsou pozoruhodné: zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,1 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Motor 3.0 TDI byl v mnoha detailech modernizován. Místo hliníkových pístů používá písty z kované oceli. Tento nový materiál snižuje tepelné ztráty. A vzhledem k vyšší pevnosti nemají nové písty oproti hliníkovým předchůdcům žádnou nevýhodu z hlediska hmotnosti. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily pracují s konstantně vysokou precizností, protože na uzavírání vstřikovací jehly dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek, a to s ještě preciznějším odměřováním i minimálního množství nafty.

Ve výfukovém turbodmychadle vznětového motoru V6 se otáčí malé a lehké kolo kompresoru, které dosahuje vysokých otáček mimořádně rychle. To je důležitý faktor pro spontánní nárůst točivého momentu motoru. Chlazení stlačovaného vzduchu přešlo na nový, nepřímý chladič kapalina-vzduch, situovaný mezi oběma řadami válců vidlicového motoru. Krátké dráhy proudění vzduchu v sacím traktu zrychlují nárůst plnicího tlaku.

MHEV a EAV: Ještě více hospodárnosti a spontánnosti

Jednotka 3.0 TDI disponuje dvěma technologiemi, které snižují spotřebu paliva a zrychlují její reakce. Částečně hybridní systém s napětím 48 V (MHEV) získává při zpomalování zpět výkon až 8 kW. Díky elektrické energii z lithium-iontových akumulátorů dokáže CUV jet setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund – výkonné zařízení BSG motor poté znovu komfortně spustí. Druhým technickým modulem v 48V elektrické síti je elektricky poháněné dmychadlo (EAV). Při rozjezdu a zrychlování z nízkých otáček podporuje spontánní reakce motoru 3.0 TDI urychlením nárůstu plnicího tlaku.

Dva katalyzátory SCR: Dodatečné čištění výfukových plynů

Co se týče dodatečného čištění výfukových plynů, sází Audi u všech motorů TDI pro model Q5 Sportback** na technologii Twindosing, u níž spolupracují dva katalyzátory SCR. První z nich je uložen hned za sběrným výfukovým potrubím a slouží současně jako filtr pevných částic. Druhý katalyzátor SCR je umístěn ve větší vzdálenosti od motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se vzájemně doplňují, protože pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot výfukových plynů. Díky technologii Twindosing splňuje i SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,1 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 – 185) limity nové emisní normy Euro 6d ISC-FCM AP s velkými rezervami.

Řadí rychle a komfortně: Osmistupňová převodovka tiptronic

Stejně jako u motoru 3.0 TDI v modelu Q5 Sportback** probíhá v modelu S přenos hnací síly prostřednictvím rychle a komfortně řadící osmistupňové převodovky tiptronic. Trvalý pohon všech kol quattro rozděluje točivý moment podle potřeby variabilně mezi přední a zadní nápravu. Audi je na přání doplní o sportovní diferenciál, který při sportovní jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací sílu, protože má větší adhezi – vůz je díky tomu při dynamickém průjezdu zatáčkou ještě agilnější. I při zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu přidělován větší točivý moment pro další zvýšení jízdní dynamiky.

Suverénní preciznost: Podvozek

Podvozek modelu Audi SQ5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,1 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 186 – 185) je dokonale připraven na sportovní výkony vznětového motoru. Každé kolo má pětiprvkové zavěšení. Standardně se dodávají 20“ kola s pneumatikami rozměru 255/45. Alternativně jsou na výběr 21“ kola z portfolia značky Audi nebo společnosti Audi Sport GmbH. Přední náprava disponuje brzdovými kotouči s průměrem 375 milimetrů a šestipístkovými brzdovými třmeny z hliníku. Sportovní podvozek S s elektronicky řízenými tlumiči snižuje světlou výšku oproti modelu Q5 Sportback** o 30 milimetrů a přesvědčí mimořádně širokým rozsahem mezi nejkomfortnějším a nejdynamičtějším nastavením.

Do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou sdruženy elektronicky řízené tlumiče společně se sportovním diferenciálem (výbava na přání), motorem, řízením a automatickou převodovkou. Řidič může měnit charakteristiku uvedených systémů prostřednictvím šesti režimů. U vozů, vybavených adaptivním vzduchovým odpružením se specifickým nastavením S, je navíc k dispozici sedmý režim „allroad“. Toto vzduchové odpružení přizpůsobuje světlou výšku příslušné jízdní situaci. Dalším technickým modulem z portfolia příplatkové výbavy je dynamické řízení.

Nové stylistické prvky: Vnější a vnitřní design

Audi SQ5 Sportback TDI** dává najevo svou sílu výraznými detaily, jež umocňují robustnost jeho vzhledu. Vertikální prvky strukturují velké krajní otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku. Jemné lamely na osmiúhelníkové masce chladiče Singleframe vzájemně propojují velké osmiúhelníkové voštiny. A stejně jako příčky v otvorech pro přívod vzduchu jsou vyrobeny z hliníku. Audi sériově montuje světlomety LED. Na přání je mohou nahradit světlomety Matrix LED s automatickým ovládáním dálkových světel a dynamickými ukazateli směru. Vzadu je na spodní části nárazníku umístěna matná hliníková lišta a pod ní difuzor spolu se čtyřmi chromovanými oválnými koncovkami výfukové soustavy. Pro zadní svítilny je na výběr nová digitální technologie OLED.

Interiér modelu Audi SQ5 Sportback TDI** má černou nebo tmavě šedou barvu a osvětlené prahové lišty z hliníku s logem S. Pro elektricky nastavitelná sportovní sedadla s reliéfními logy S jsou na výběr tři druhy čalounění. Kontrastní prošívání zdobí sedadla i volant. Na přání je k dispozici masážní funkce a ventilace sedadel. Sériová výbava zahrnuje ozdobná obložení z kartáčovaného hliníku, alternativou jsou dvě verze uhlíkových kompozitů a klavírní lak.

Uvedení na trh: předprodej spuštěn, dodání v prvním pololetí 2021

Modely Q5 Sportback** a SQ5 Sportback TDI** sjíždějí z montážní linky závodu San José Chiapa (Mexiko). Předprodej pro Českou republiku je spuštěn 1. prosince 2020, první vozy pak dorazí k prodejcům a zákazníkům v průběhu prvního pololetí 2021. Audi Q5 Sportback se nabízí za cenu od 1 388 900 korun, vrcholná verze SQ5 Sportback stoji 1 923 900 korun. Všechny varianty pohonných jednotek zahrnují standardně prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...