Společnost TAD Praha představuje novou vstřikovací techniku společnosti DENSO pro splnění normy Euro 6 a vyšších

Dnes se podíváme na nová jednopístlková čerpadla označovaná jako HP5S, číselně navazující na čerpadla HP0, HP2, HP3 a HP4.

Funkce mechanismu a charakteristické rysy nového podávacího čerpadla HP5S:

  •  Maximální vstřikovací tlak se zvýšil na 250 MPa.
  • Je vybaveno regulačním ventilem předzdvihu, který se používá k seřízení výtlačného množství paliva.
  • Existuje typ se zabudovaným napájecím čerpadlem a typ bez tohoto čerpadla (ten ovšem vyžaduje zabudování separátního elektrického napájecího čerpadla).
  • Toto podávací čerpadlo není osazeno snímačem na rozpoznání válců a ani snímačem teploty paliva.
  • Otáčky podávacího čerpadla jsou stejné jako otáčky motoru.

Čerpací informace o motoru a podávacím čerpadle HP5S:

  • Převodový poměr čerpadlo/motor: 1 : 1
  • Počet válců podávacdího čerpadla: 1
  • Počet vrcholů vačky podávacího čerpadla: 2
  • Počet čerpacích otáček během jednoho cyklu motoru (dvě otáčky): 4

 

1schemadenso112

1schemadenso12

Jednotlivé součástky podávacízho čerpadla HP5S

Napájecí čerpadlo (zabudovaný typ)

Napájecí čerpadlo, zabudované v podávacím čerpadle, nasává palivo z palivové nádrže a dopravuje je přes palivový filtr do čerpací komory. Vačkový hřídel uvádí v činnost jak vnitřní, tak i vnější rotor čerpadla. Když vačkový hřídel otáčí vnějším/vnitřním rotorem podávacího čerpadla, dochází k čerpání paliva z výtlačného otvoru čerpadla, a to podle velikosti prostoru vytvořeného pohybem vnějšího/vnitřního rotoru. Podávací čerpadlo HP5S je vybaveno nasávacím čerpadlem trochoidálního typu.

1soucastky1900

PCV (regulační ventil předzdvihu)

PCV reguluje množství vytlačovaného paliva z podávacího čerpadla za účelem seřízení tlaku v Railu. Množství paliva dodávané do Railu z výtlačného otvoru čerpadla se stanoví časem po nějž je PCV napájen elektrickým proudem.

  • PCV, jehož konfigurace je znázorněna na obrázku níže, se otvírá a zavírá svým ZAPNUTÍM a VYPNUTÍM. Regulaci doby zapnutí a vypnutí PCV zajišťuje ECU na základě signálů přicházejících ze snímačů tak, aby byl tlak v Railu optimální.

1soucastky2900

Čerpací ústrojí

Vačkový hřídel je uváděný v činnost motorem a vačka pohybuje prostřednictvím zdvihátka plunžrem pro čerpání paliva. Výtlačné množství paliva pak reguluje PCV.

1soucastky3900

Činnost podávacího čerpadla HP5S v každém zdvihu:

Sací zdvih

V klesajícím zdvihu plunžru se PCV otvírá a přes něj se do komory plunžru nasává nízkotlaké palivo.

Předběžný zdvih (předzdvih)

PCV zůstává otevřený i ve stoupajícím zdvihu plunžru. Během této doby se palivo vtažené dovnitř přes PCV vytlačuje tímto PCV aniž by bylo jakkoli stlačeno.

Čerpací zdvih

K uzavření PCV se na něj přivede elektrický proud což znamená zavření zpětné větve a současně zvyšování tlaku paliva v komoře plunžru. To následně způsobí nadzvednutí kuličky výtlačného ventilu a přečerpávání paliva z výtlačného otvoru do Railu. Jinými slovy, výtlačné množství paliva určuje velikost zdvihu plunžru po zavření PCV, přičemž výtlačné množství paliva se mění za účelem regulace tlaku v Railu, a to změnou doby, po kterou je PCV uzavřen.

1schemadenso

 

Servisem a opravami systémů vysokotlakého vstřikování nafty do válců vznětových motorů

– se zabývá firma T.A.D Praha, která zastupuje v České republice 4 z 5 největších světových (evropských) výrobců vstřikovacích systémů.

Více informací o firmě TAD Praha www.tadpraha.cz

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Sport: Univerzální voják na všechny povrchy

Range Rover Sport: Univerzální voják na...

Dneska chtějí zákazníci auto na všechno. Aby zajelo rychlý čas na ulízaném asfaltu závodního okruhu, i aby zvládlo brouzdat po strupatých okreskách nebo na nezpevněném povrchu, nebo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota představila novou verzi digitálního člověka na crash-testy

Toyota představila novou verzi...

Automobilka Toyota představila novou, už sedmou verzi digitálního modelu člověka pro testování bezpečnosti při dopravních nehodách. Přináší ještě vyšší přesnost a zohledňuje aspekty...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - RACING21 v sezoně 2023: Dva domácí šampionáty obohacené startem v Africe

RACING21 v sezoně 2023: Dva domácí...

Tým ACCR Racing21 představil svůj program na soutěžní sezónu 2023. Vedle letošních startů v rámci Autoklub MČR historických vozů a současně v Poháru 2+ při Rallysprint sérii plánuje tým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Řidiči, motorkáři a cyklisté – vzájemný respekt je důležitý

Řidiči, motorkáři a cyklisté –...

S příchodem teplého počasí vyráží i řada cyklistů na české silnice. Z pohledu bezpečnosti je tedy potřeba více obezřetnosti. Mnozí z nás však někdy zapomínají, že na silnici jsme si...