Nejčistší, nejtišší a nejúčinnější vznětové motory na světě nepřetržitě optimalizují vstřikování paliva.
Technologie i-ART společnosti DENSO
– je charakteristická umístěním snímače tlaku do každého vstřikovače – je to světová novinka – a to k zahájení vývojových prací na další generaci dieselových motorů. Technologie i-ART vyvinutá DENSEM zajišťuje v každém vstřikovači přesné měření kolísání tlaku a teploty paliva:
V roce 1893 vynalezl Rudolf Diesel v Německu vznětový motor
Tyto motory brzy nahradily parní motory na celém světě. Později byly na trh uvedeny dieselové motory s nízkými emisemi CO2. V současné době, průlomová technologie i-ART iniciuje další etapu evoluce dieselových motorů.
Jak lze vstřikování paliva optimalizovat?
Ve vznětových motorech se palivo zapaluje jeho vstřikem do stlačeného vzduchu. To ovšem znamená, že načasování vstřiku a jeho množství je pro jejich výkon velice důležité. Přesná regulace vstřikování je proto klíčem k maximalizaci výkonu motoru.
Miniaturní snímač tlaku zabudovaný v každém vstřikovači nepřetržitě sleduje činnost motoru. Vzhledem k tomu, že vstřiky se realizují až 1000 krát za sekundu, i-ART technologie přesně měří v každém vstřikovači kolísání tlaku paliva a jeho teplotu za účelem stanovení optimálního množství paliva ve vstřiku a jeho přesného načasování. Výsledkem je pak tichý, úsporný výkon motoru s minimálním množstvím emisí výfukových plynů.
Inteligence, schopná korigovat odchylky s přesností 100.000 sekundy
i-ART optimalizuje množství vstřikovaného paliva a časové nastavení vstřiků a přesností 1/100.000 sekundy. Je to ekvivalent ujetí vzdálenosti 1 milimetru automobilem formule F1 při rychlosti 300 km/h.
Technologii i-ART lze použít i u vozidel na bipalivo
Technologii i-ART lze rovněž použít i u motorů používajících biopalivo a jiná paliva, která činí jeho vstřikování komplikovanějším. Tato vynikající technologie se těší velkému zájmu na celém světě.
Základní fakta o i-ART
• Zkratka i-ART znamená inteligent-Accuracy Refinement Technology – inteligentní přesná dočišťovací technologie.
- I-ART je průlomová technologie vyvinutá jako první na světě společností DENSO.
- Reguluje přesnost vstřikování paliva, která je klíčem k maximalizaci výkonu a minimalizaci spotřeby paliva a emisí výfukových plynů vznětových motorů.
- Palivo se vstřikuje mimořádně vysokou rychlostí až 1000 x za sekundu.
Změny sahající až do brazilské džungle
Brazilský model vozidla Toyota Hilux je vybaven vznětovým motorem typu i-ART, který vyhovuje přísným emisním předpisům PROCONVE L6 aniž by bylo nutné používat filtr pevných částic (DPF). To zcela eliminuje negativní pověst dieselů jakožto hlučných, kouřivých vozidel a přispívá k čistšímu povětří brazilské džungle.
Dokonce i v Evropě, kde jsou vozidla s dieselovými motory tak populární, je i-ART průlomovým objevem
I-ART je prvořadým propagačním trhákem pro prodej nových vozidel společnosti Volvo osazených motorem typu E, který je šetrný k životnímu prostředí. Tento motor je ve své třídě charakteristický nejvyšším výkonem a účinností paliva.
Inteligence dieselových motorů pro čistší, zářivější budoucnost
I-ART je zásadním zlomem v konstrukci čistého dieselova motoru, přispívajícím k moderní automobilové společnosti. Vývojové práce DENSA se u těchto motorů nezastaví a pokračují i nadále benzínovými motory, elektrickými systémy automobilů a nepřetržitým vývojem v dalších oblastech, S devizou uchování planety a přípravy zářné budoucnosti dalším generacím se společnost DENSO nikdy nezastaví před novými výzvami a vyvíjením nových inovací.
Firma T.A.D Praha
– se zabývá především servisem a opravami systémů vysokotlakého vstřikování nafty do válců vznětových motorů a mimo společnost DENSO zastupuje další 3 z 5 největších světových (evropských) výrobců vstřikovacích systémů. Více o dieselových motorech, jejich významu, servisu, opravách a náhradních dílů a další zajímavosti a informace na
Zdroj:
Newsletter společnosti DENSO z června 2015