Společnost Jaguar představila dvě modelové novinky

Nově vyvinutý třílitrový šestiválcový motor s kompresorem a pohon všech kol u vozů Jaguar XF a XJ.

Společnost Jaguar představila dvě modelové novinky
Společnost Jaguar představila dvě modelové novinky
Společnost Jaguar představila dvě modelové novinky

Jaguar tak ukazuje downsizing s motorem ve výhradně hliníkovém provedení.

Od modelového roku 2013 bude stávající pětilitrový osmiválcový sací motor nahrazen právě třílitrovým šestiválcovým motorem s kompresorem.

Oba motory mají společné technologie

– jako přímé vstřikování benzinu, proměnlivé časování ventilů a hliníkovou konstrukci. Šestiválcový motor díky kompresoru získává specifický výkon 113,5 k na litr. K dosažení tohoto výkonu došlo kalibrací elektronického můstku pro kompresor a škrtící klapku. Výsledkem tak je vyšší plnící tlak bez nárůstu emisí.

Existují dvě varianty šestiválcového motoru. První varianta s 250 kW a točivým momentem 450 Nm. Druhou variantou je motor o výkonu 279 kW a točivém momentu 460 Nm, který je určen především pro Jaguar F-TYPE. Jeho specifický výkon je 127 koní na litr objemu válců, což je nejvyšší hodnota specifického výkonu v nabídce motorů Jaguaru.

Třílitrový šestiválcový motor

– je řízen čtyřmi váčkovými hřídelemi a má stejnou celohliníkovou konstrukci jako osmiválcový motor. Tuhý a lehký hliníkový blok se zalitými ocelovými válci a křížovými ložiskovými pánvemi snižuje hluk chodu motoru a vibrace na absolutní minimum. Hlavice válců mají čtyři ventily na válec a jsou zhotoveny z recyklovatelného hliníku.

Proměnlivé časování ventilů reaguje třikrát rychleji než u předchozí verze. Z předností proměnlivého časování ventilů DICVT těží i šestiválcový motor. Váčkové hřídele nejsou řízeny tlakem oleje, ale pozitivním a negativním točivým momentem, který vzniká při otvírání a zavírání sacích a výfukových ventilů. Nové jednotky DIVCT reagují rychlostí až 150 stupňů za sekundu, tedy třikrát rychleji než u dříve používaných pohonných jednotek.

Dalším klíčovým komponentem je centrální přímé vícebodové vstřikování SGDI. Do válců vstřikuje palivo tlakem až 150 barů. Poloha trysek umožňuje přesné vstřikování paliva do středu spalovací komory. Cílené vícebodové vstřikování paliva vytváří během rozehřívací fáze motoru o 50 % více spalného tepla. Chladící účinek přímého vstřikování a optimálně umístěné zážehové svíčky umožňují zároveň vyšší kompresní poměr 10,5:1, tím pádem je motor úspornější.

Ve véčku nového motoru byl umístěn kompresor Twin Vortex (TVS) nejnovější generace. Mechanický kompresor Roots je kompaktnější než jeho protějšek v osmiválcovém motoru. K tomu se připojuje chladič stlačovaného vzduchu na bázi vody, který jej ochlazuje při maximální účinnosti a využití síly. Novinkou třílitrového šestiválce je nový systém na řízení motoru od společnosti Bosch. V porovnání s minulou verzí ovládá řízení plnícího tlaku o 20 % efektněji. Díky dvěma vyrovnávacím závažím připevněným na koncích klikové hřídele a rotujícím proti sobě dosahuje Jaguar výsledků na úrovni osmiválce.

Osmistupňový automat, který je do modelů dodáván, v kombinovaném jízdním cyklu snižuje spotřebu až o 7 %.

Pohon všech kol

Oba modely, Jaguar XF a XJ s pohonem všech kol, disponují stejnou jízdní dynamikou jako jejich sesterské modely s náhonem na zadní kola. Cílem při vývoji nového systému pohonu všech kol bylo zajistit stejný jízdní komfort a agilitu vozů. Systém pohonu všech kol na suché vozovce převádí celkový točivý moment směrem k zadní nápravě. To mimo jiné oproti permanentnímu pohonu všech kol zajišťuje i zvýšení účinnosti. Jen při rozjíždění do 10 km/h se točivý moment převádí také na přední kola, aby bylo zaručeno plynulé zrychlení z místa. Zároveň senzory neustále kontrolují hodnoty adheze, přenos pohybu volantu a pozici plynového pedálu. To slouží k tomu, aby se v případě, že dojde k náznakům prokluzu, se rychle přesunula síla přes lamelovou spojku umístěnou v rozvodovce na přední nápravu.

Kontrolní algoritmy aktivního pohonu všech kol u Jaguaru jsou nastaveny tak, aby nezasáhly až v situaci, kdy dojde k prokluzu, ale aby rozpoznaly nižší stupně adheze v samém počátku. Proto se v potenciálně nestabilní situaci točivý moment preventivně přesune dopředu.

Díky propojení s Jaguar Drive Control je na výběr ze tří režimů jízdy: Normal, Dynamic a Winter. V zimním módu Winter je systém dopředu varován před možnými ztrátami trakce, rozvodovka tudíž vybírá v rámci tohoto režimu rozdělení sil v poměru 30:70. Pokud to vyžadují okolní podmínky, lze přidělit přední nápravě až 50 % točivého momentu. Díky propojení s dynamickou kontrolou stability (DCS) a ABS lze v případě potřeby navíc cíleně brzdit jednotlivá kola a dosáhnout různého rozdělení točivého momentu mezi koly nápravy.

V režimu Dynamic se reakce plynového pedálu zostřují. Převodovka rychleji podřazuje a vytáčí jednotlivé stupně až do červeného pole. Zároveň jsou u modelů vybavených systémem Adaptive Dynamics nastaveny tvrdší tlumiče, což snižuje boční náklony v zatáčkách a zpřesňuje ovládání.

Systém pohonu všech kol si vyžádal částečnou přestavbu přední části vozu. Bylo nutné modifikovat skříň osmistupňové převodovky, aby se dala připevnit rozvodovka včetně integrované aktivní spojky. Lamelová spojka vede podle potřeby točivý moment na přední kloubovou hřídel, přední hnací hřídele a na diferenciál přední nápravy. Přesné rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu určuje kontrolní modul rozvodovky (TCCM), který neustále dohlíží na třecí hodnoty s vozovkou a pokyny udělované řidičem (úhel natočení volantu, pozice plynového pedálu) a vyhodnocuje je.

Další změnou prošel přední pomocný rám a zadní kloubová hřídel. Nově byl zhotoven příčník, zapouzdřené úchyty, uložení motoru a výfukové potrubí. Příkladem využití prostoru jsou hnací hřídele tažené olejovou vanou motoru, díky čemuž je těžiště dole a konstrukce motoru nízká.

Modely Jaguaru XF a XJ s pohonem všech kol získaly nový spodek motoru s tepelným krytem a byl odhlučněn tunel hnací hřídele. Změnu také zaznamenaly vysokotlaké hadice posilovače řízení, tlumiče a pružiny včetně příčných stabilizátorů na přední nápravě a tlumiče a pružiny na zadní nápravě.

Ceny (včetně DPH) pro modely s novým šestiválcovým přeplňovaným motorem o objemu 3,0 l:

Model rozvor Pohon všech kol rozvor
Jaguar XF 3,0 V6 S/C 1.358.040 Kč 1.435.560 Kč
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C SWB 2.221.200 Kč krátký 2.343.120 Kč krátký
Jaguar XJ 3,0 V6 S/C LWB 2.324.160 Kč dlouhý 2.447.280 Kč dlouhý

Luxusní modely Jaguaru XF a XJ s automatickou převodovkou a třílitrovým přeplňovaným šestiválcem lze již objednat u všech dealerů společnosti Jaguar Land Rover. Objednané vozy budou zákazníkům dodány na přelomu roku 2012/2013.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaguar Land Rover buduje obří solární park

Jaguar Land Rover buduje obří solární...

Společnost JLR bude vyrábět více než čtvrtinu své elektrické energie ve Velké Británii z nových projektů obnovitelné energie provozovaných přímo na místě a v blízkém okolí. Zdroje budou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jedinečná kolekce modelů E-type ZP: Pocta prvním vítězstvím legendy

Jedinečná kolekce modelů E-type ZP:...

Oddělení Jaguar Classic oslavuje vítěznou historii ikonického modelu E-type výrobou sedmi exkluzivních párů vozů E-type ZP. Tyto nové sběratelské kousky vzdávají hold prvním vítězstvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaguar F-Pace Jaká je cena za dokonalost?

Jaguar F-Pace Jaká je cena za dokonalost?

Vypadá jako sporťák F-Type na steroidech. Má signifikantní DNA britské šelmy, za kterou se otočí i slepý. Vypadá jako rošťák se zenovým přístupem a nasupeným kukučem. To je velmi, vemli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...