Přibližně 200 000 diváků sledovalo fascinující závod s dramaty a nehodami, které jsou pro Le Mans typické, a k tomu pozoruhodnou ukázku „Náskoku díky technice“.



Čtyři vozy Audi R18 v barvách týmu Audi Sport Team Joest byly nejrychlejší a nejspolehlivější v celém poli a po 24 hodinách obsadily první, druhé, třetí a páté místo.
Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG, který na místě osobně sledoval průběh závodu, prohlásil:
„Naši inženýři prokázali dalším úspěchem v nejdůležitějším vytrvalostním závodě na světě vysokou úroveň svých technických znalostí. S pohonem e-tron quattro v kombinaci s lehkou konstrukcí ultra jsme postavili na start zcela novou techniku a okamžitě jsme s ní vyhráli – to v žádném případě nelze považovat za samozřejmé, zejména zde v Le Mans. Tento víkend se opět udály věci, které se v tomto závodě mohou přihodit, a znovu se potvrdilo, jak důležitá je perfektní příprava.“
Po 378 kolech
– skončili na prvním místě loňští vítězové Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) a Benoît Tréluyer (F) za volantem Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem „1“. Dindo Capello (I), Tom Kristensen (DK) a Allan McNish (GB) vybojovali pro pohon všech kol budoucnosti, v němž je konvenční poháněcí soustava inteligentně kombinována s elektricky poháněnou přední nápravou, druhé místo. Audi již testuje tuto technologii, u níž je spojovací hřídel nahrazen elektrickými kabely, pro využití v sériově vyráběných vozech.
Nováček v Le Mans Marco Bonanomi (I), Oliver Jarvis (GB) a Mike Rockenfeller (D) za volantem nejlepšího konvenčně poháněného Audi R18 ultra zajistili po letech 2000, 2002 a 2010 již čtvrté trojnásobné vítězství pro značku Audi v závodě 24 h Le Mans. Romain Dumas (F), Loic Duval (F) a Marc Gené (E) dovedli druhý vůz R18 ultra do cíle na pátém místě.
V zádi všech čtyř vozů Audi R18
– byla uložena nejnovější evoluce kompaktního motoru V6 TDI přeplňovaného jedním turbodmychadlem VTG, který byl v Le Mans nasazen poprvé v roce 2011. Také nová ultralehká převodovka se skříní z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny – novinka v závodním voze pro Le Mans – zvládla vytrvalostní zkoušku v Le Mans překonáním vzdálenosti 5151 km ve všech čtyřech vozech bez jakýchkoli problémů. Stejně jako pohon všech kol quattro je i lehká konstrukce ultra klíčovou kompetencí značky Audi.
Dva vozy Audi R18 e-tron quattro ztělesňují tyto dvě technologie v mimořádně extrémní podobě – a také hned od začátku dominovaly 80. ročníku klasického vytrvalostního závodu. Vedoucí pozici musely přepustit jednomu ze dvou hybridních vozů Toyota jen jednou na několik kol v sobotu v noci. Po brzkém odstoupení největších rivalů sváděly oba vozy R18 e-tron quattro strhující souboj o vítězství mezi sebou celou noc a až do nedělního poledne. Během této doby se vedení několikrát měnilo a oba hybridní vznětové závodní vozy od sebe dělilo často jen několik sekund.
Nehoda Allana McNishe v rychlých zatáčkách Porsche necelé tři hodiny před koncem závodu znamenala předběžné rozhodnutí. Audi Sport Team Joest zvládl opravit těžké poškození přídě vozu R18 e-tron quattro v rekordním čase a zachránit tak druhé místo. V úvodní fázi ztratil vůz číslo „2“ téměř kolo poté, co se velký kus pryže zasekl v oblasti zadní nápravy.
Ani vítězný vůz s číslem podvozku R18-208H a přezdívkou „Electra“ nebyl ušetřen nehod. Marcel Fässler se v neděli ráno dvakrát dotkl ochranných bariér na trati: poprvé po smyku ve vysoké rychlosti a podruhé, když se musel vyhýbat vozu kategorie GT, který stál napříč v zatáčce Mulsanne. Benoît Tréluyer, který se v pátek vážně nachladil v dešti při účasti na přehlídce jezdců v centru Le Mans, dostal jednou smyk na vjezdu do boxů.
Vůz Audi R18 ultra se startovním číslem „4“
– který skončil na třetím místě, ztratil kolo hned v úvodu závodu kvůli kontrole zadní nápravy. Dvakrát se u něj stalo, že nešlo přeřadit, což jezdec mohl v obou případech vyřešit vypnutím a zapnutím zapalování. Poté vůz R18 fungoval opět perfektně a Marco Bonanomi a Oliver Jarvis díky tomu získali první umístění na stupních vítězů v Le Mans společně s Mikem Rockenfellerem, který se vrátil na stupně vítězů rok po své vážné nehodě.
Dva téměř stejné smyky způsobily, že Audi R18 ultra se startovním číslem „3“
– v němž Loic Duval zajel nejrychlejší kolo závodu, ztratilo svou šanci na vítězství. V sobotu v noci se Romain Dumas v první šikaně při předjíždění pomalejšího vozu kategorie GT dostal na znečištěnou část tratě, dostal smyk a skončil v ochranné bariéře. Stejná nehoda se přihodila Marcu Genému o nedělním poledni. V obou případech zvládl Audi Sport Team Joest opravit vůz R18 v extrémně krátkém čase. Celkově to však znamenalo ztrátu dvanácti kol.
Vedoucí oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich poté, co jeho čtyři vozy Audi R18 projely cílem prohlásil:
„Toto je závod, jaký můžete zažít pravděpodobně jen v Le Mans. V Le Mans se člověk nikdy nesmí radovat předčasně, což bylo znovu patrné zejména v neděli v poledne. Celý svět již hovořil o čtyřnásobném vítězství a najednou došlo téměř současně k nehodě dvou našich vozů. To, že náš tým dokázal opakovaně opravit vozy po smyku tak rychle, hovoří jasně ve prospěch týmu Audi Sport Team Joest, na který je v Le Mans jednoduše spolehnutí. Celkově mohu jen smeknout před celým týmem Audi Sport, který celý rok odváděl vynikající práci, aby umožnil tento triumf. Byla to veliká výzva vyvinout hybridní vůz v tak krátké době, aby byl rychlý a vydržel celých 24 hodin. Skutečnost, že jsme stejně jako v roce 2001 s motorem TFSI a v roce 2006 s motorem TDI byli úspěšní hned v prvním závodě, ukazuje vysokou úroveň technického know-how, které máme u Audi k dispozici. Je to skvělý den pro Audi Sport, Audi a e-tron quattro.“
Značka Audi
– zvětšila svým jedenáctým vítězstvím v Le Mans náskok v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish získali svým druhým místem zpět vedení v mistrovství světa jezdců.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií