Společnost AUDI AG dosáhla dalšího technického milníku v motoristickém sportu

V 80. ročníku slavného závodu 24 h Le Mans triumfoval poprvé vůz s hybridním pohonem – Audi R18 e-tron quattro.

Přibližně 200 000 diváků sledovalo fascinující závod s dramaty a nehodami, které jsou pro Le Mans typické, a k tomu pozoruhodnou ukázku „Náskoku díky technice“.

Společnost AUDI AG dosáhla dalšího technického milníku v motoristickém sportu
Společnost AUDI AG dosáhla dalšího technického milníku v motoristickém sportu
Společnost AUDI AG dosáhla dalšího technického milníku v motoristickém sportu

Čtyři vozy Audi R18 v barvách týmu Audi Sport Team Joest byly nejrychlejší a nejspolehlivější v celém poli a po 24 hodinách obsadily první, druhé, třetí a páté místo.

Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG, který na místě osobně sledoval průběh závodu, prohlásil:

„Naši inženýři prokázali dalším úspěchem v nejdůležitějším vytrvalostním závodě na světě vysokou úroveň svých technických znalostí. S pohonem e-tron quattro v kombinaci s lehkou konstrukcí ultra jsme postavili na start zcela novou techniku a okamžitě jsme s ní vyhráli – to v žádném případě nelze považovat za samozřejmé, zejména zde v Le Mans. Tento víkend se opět udály věci, které se v tomto závodě mohou přihodit, a znovu se potvrdilo, jak důležitá je perfektní příprava.“

Po 378 kolech

– skončili na prvním místě loňští vítězové Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) a Benoît Tréluyer (F) za volantem Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem „1“. Dindo Capello (I), Tom Kristensen (DK) a Allan McNish (GB) vybojovali pro pohon všech kol budoucnosti, v němž je konvenční poháněcí soustava inteligentně kombinována s elektricky poháněnou přední nápravou, druhé místo. Audi již testuje tuto technologii, u níž je spojovací hřídel nahrazen elektrickými kabely, pro využití v sériově vyráběných vozech.

Nováček v Le Mans Marco Bonanomi (I), Oliver Jarvis (GB) a Mike Rockenfeller (D) za volantem nejlepšího konvenčně poháněného Audi R18 ultra zajistili po letech 2000, 2002 a 2010 již čtvrté trojnásobné vítězství pro značku Audi v závodě 24 h Le Mans. Romain Dumas (F), Loic Duval (F) a Marc Gené (E) dovedli druhý vůz R18 ultra do cíle na pátém místě.

V zádi všech čtyř vozů Audi R18

– byla uložena nejnovější evoluce kompaktního motoru V6 TDI přeplňovaného jedním turbodmychadlem VTG, který byl v Le Mans nasazen poprvé v roce 2011. Také nová ultralehká převodovka se skříní z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny – novinka v závodním voze pro Le Mans – zvládla vytrvalostní zkoušku v Le Mans překonáním vzdálenosti 5151 km ve všech čtyřech vozech bez jakýchkoli problémů. Stejně jako pohon všech kol quattro je i lehká konstrukce ultra klíčovou kompetencí značky Audi.

Dva vozy Audi R18 e-tron quattro ztělesňují tyto dvě technologie v mimořádně extrémní podobě – a také hned od začátku dominovaly 80. ročníku klasického vytrvalostního závodu. Vedoucí pozici musely přepustit jednomu ze dvou hybridních vozů Toyota jen jednou na několik kol v sobotu v noci. Po brzkém odstoupení největších rivalů sváděly oba vozy R18 e-tron quattro strhující souboj o vítězství mezi sebou celou noc a až do nedělního poledne. Během této doby se vedení několikrát měnilo a oba hybridní vznětové závodní vozy od sebe dělilo často jen několik sekund.

Nehoda Allana McNishe v rychlých zatáčkách Porsche necelé tři hodiny před koncem závodu znamenala předběžné rozhodnutí. Audi Sport Team Joest zvládl opravit těžké poškození přídě vozu R18 e-tron quattro v rekordním čase a zachránit tak druhé místo. V úvodní fázi ztratil vůz číslo „2“ téměř kolo poté, co se velký kus pryže zasekl v oblasti zadní nápravy.

Ani vítězný vůz s číslem podvozku R18-208H a přezdívkou „Electranebyl ušetřen nehod. Marcel Fässler se v neděli ráno dvakrát dotkl ochranných bariér na trati: poprvé po smyku ve vysoké rychlosti a podruhé, když se musel vyhýbat vozu kategorie GT, který stál napříč v zatáčce Mulsanne. Benoît Tréluyer, který se v pátek vážně nachladil v dešti při účasti na přehlídce jezdců v centru Le Mans, dostal jednou smyk na vjezdu do boxů.

Vůz Audi R18 ultra se startovním číslem „4“

– který skončil na třetím místě, ztratil kolo hned v úvodu závodu kvůli kontrole zadní nápravy. Dvakrát se u něj stalo, že nešlo přeřadit, což jezdec mohl v obou případech vyřešit vypnutím a zapnutím zapalování. Poté vůz R18 fungoval opět perfektně a Marco Bonanomi a Oliver Jarvis díky tomu získali první umístění na stupních vítězů v Le Mans společně s Mikem Rockenfellerem, který se vrátil na stupně vítězů rok po své vážné nehodě.

Dva téměř stejné smyky způsobily, že Audi R18 ultra se startovním číslem „3“

– v němž Loic Duval zajel nejrychlejší kolo závodu, ztratilo svou šanci na vítězství. V sobotu v noci se Romain Dumas v první šikaně při předjíždění pomalejšího vozu kategorie GT dostal na znečištěnou část tratě, dostal smyk a skončil v ochranné bariéře. Stejná nehoda se přihodila Marcu Genému o nedělním poledni. V obou případech zvládl Audi Sport Team Joest opravit vůz R18 v extrémně krátkém čase. Celkově to však znamenalo ztrátu dvanácti kol.

Vedoucí oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich poté, co jeho čtyři vozy Audi R18 projely cílem prohlásil:

„Toto je závod, jaký můžete zažít pravděpodobně jen v Le Mans. V Le Mans se člověk nikdy nesmí radovat předčasně, což bylo znovu patrné zejména v neděli v poledne. Celý svět již hovořil o čtyřnásobném vítězství a najednou došlo téměř současně k nehodě dvou našich vozů. To, že náš tým dokázal opakovaně opravit vozy po smyku tak rychle, hovoří jasně ve prospěch týmu Audi Sport Team Joest, na který je v Le Mans jednoduše spolehnutí. Celkově mohu jen smeknout před celým týmem Audi Sport, který celý rok odváděl vynikající práci, aby umožnil tento triumf. Byla to veliká výzva vyvinout hybridní vůz v tak krátké době, aby byl rychlý a vydržel celých 24 hodin. Skutečnost, že jsme stejně jako v roce 2001 s motorem TFSI a v roce 2006 s motorem TDI byli úspěšní hned v prvním závodě, ukazuje vysokou úroveň technického know-how, které máme u Audi k dispozici. Je to skvělý den pro Audi Sport, Audi a e-tron quattro.“

Značka Audi

zvětšila svým jedenáctým vítězstvím v Le Mans náskok v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish získali svým druhým místem zpět vedení v mistrovství světa jezdců.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...