Společnost AAA Auto bude tuto praktickou analýzu vydávat pravidelně a chce tím odborníkům i zákazníkům ulehčit celkovou orientaci na trhu ojetin a také poukázat na trendy a preference motoristů v oblasti výbavy aut.
Generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová uvedla:
„Prodáváme desítky tisíc aut ročně. Naše statistika proto věrně zrcadlí typické preference zákazníků v České republice. Z aktuálních údajů nám vyplynulo, že čeští zákazníci jdou takříkajíc za „klasikou“. Stříbrné dieselové kombi s výkonem mezi 50 a 100 kW je nejoblíbenější auto v autobazarech,“
Benzin nebo nafta
Údaje v AAA Auto Indexu potvrzují jasnou dominaci dieselových pohonů u motoristů. V uplynulých pěti letech dominoval benzínový pohon pouze v roce 2008, kdy se prodalo 68 procent aut s benzínovým motorem. V roce 2009 pak přišlo k prudkému poklesu benzínových pohonů. Jejich podíl na celkově prodaných ojetinách od té doby trvale roste. Podle expertů AAA Auto za tímto vývojem může stát především de facto neexistující rozdíl mezi cenou nafty a benzínu. Podíl LPG pohonů je z hlediska počtu prodaných ojetin sice opticky malý, nicméně z alternativních pohonů je LPG nejoblíbenější.
Počet prodaných vozů v AAA Auto podle roků:
pohon | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Benzín | 23395 | 8467 | 10741 | 14311 | 15942 |
Diesel | 11003 | 18839 | 18199 | 18585 | 18507 |
LPG | 294 | 308 | 287 | 352 | 541 |
Zajímavá je i statistika zachycující prodej vozů podle výkonu motorů.
Počet prodaných vozů v AAA Auto podle výkonu motoru a roků:
Výkon | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
do 50kW | 11749 | 9422 | 7980 | 7631 | 6745 |
51-100kW | 21213 | 16341 | 17983 | 20774 | 22407 |
101-150kW | 1346 | 1408 | 2656 | 3928 | 4661 |
nad 150kW | 106 | 140 | 322 | 573 | 657 |
Karoserie
Oblíbenost karoserií kombi se od roku 2008 průměrně drží na velmi dobré úrovni. Karoserie kombi dominují trhu ojetých vozů: „Nůžky mezi sedany a kombíky se i nadále rozevírají. Svědčí to o tom, že zákazníci mnohem více zkoumají užitkovou hodnotu vozu pro rodinu. Rovněž již dávno neplatí, že druhé auto v rodině je spíše malý vůz. To se na statistice prodeje vozů kombi rovněž podepisuje,“ říká Karolína Topolová.
Počet prodaných vozů v AAA Auto podle karoserie a roků:
karoserie | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Kombi | 8657 | 7294 | 7832 | 9178 | 9592 |
Sedan | 6232 | 4985 | 4630 | 4768 | 4471 |
Stáří vozů
Zákazníci za uplynulé čtyři roky více preferují novější ojeté vozy. AAA Auto Index ukázal, že za uplynulé čtyři roky se dynamičtěji rozvíjí odbyt aut do 5 let stáří, což může být způsobeno poklesem tohoto segmentu v roce 2009. „Evidujeme trvale vyšší zájem o zánovní vozy. Také firemní klientela je v uplynulých letech více poptává. Vysvětlujeme si to změnou ekonomického klimatu od roku 2008. Citlivost na ztrátu hodnoty nových vozů bezprostředně po nákupu roste. Nicméně trh vozů starších 5 let vykazuje rovněž trvalé přírůstky,“ dodala Karolína Topolová. Křivka prodejů novějších ojetých vozů signalizuje větší poptávku po nich od roku 2009.
Výbava
Z komfortní výbavy čeští zákazníci nejčastěji volí metalízu, klimatizaci a xenonové světlomety. Raketový rozvoj zaznamenala v posledních pěti letech i zabudovaná navigace a z bezpečnostní výbavy jasně preferují zákazníci více než 2 airbagy. Podíl ABS na prodaných ojetých autech je též nadpoloviční.
Počet prodaných vozů v AAA Auto podle výbavy a roků:
výbava | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Klimatizace | 17592 | 14380 | 17401 | 22360 | 25327 |
Xenony | 880 | 979 | 1779 | 2789 | 3348 |
Navigace | 567 | 573 | 949 | 2122 | 2523 |
Bezpečnost | |||||
Max. 2 airbagy | 17475 | 13030 | 13855 | 13740 | 13166 |
Více než 2 airbagy | 10859 | 8985 | 11083 | 16030 | 19026 |
ABS | 19851 | 15545 | 18895 | 24226 | 27498 |
Metalíza | |||||
ano | 22687 | 18003 | 19431 | 23385 | 24137 |
ne | 11727 | 9308 | 9510 | 9521 | 10333 |
Skupina AAA AUTO působí na trhu již 20 let.
V současné době provozuje síť 30 poboček v České republice, na Slovensku a v Rusku. Skupina AAA AUTO prodala za prvních devět měsíců roku 2012 celkem 39 002 vozů, z nichž 26 873 bylo prodáno v České republice, 10 549 na Slovensku a 1 580 na ruském trhu. Podle auditovaných výsledků prodala v roce 2011 skupina AAA AUTO 44 828 automobilů a její celkové výnosy činily 276 milionu eur. V září 2007 vstoupila nizozemská mateřská společnost AAA Auto Group N.V. na burzy cenných papírů v Praze a Budapešti. AAA AUTO je držitelem certifikátu Spotřebitelského auditu obchodních podmínek SAOP, udělovaného Sdružením obrany spotřebitelů. V září 2012 společnost uvedla na trh staronovou značku Mototechna, ve které soustředila nabídku prémiových „zánovních“ ojetých vozů do dvou let stáří a s maximálně 30 000 najetých kilometrů.