Specialista společnosti Honda na aerodynamiku Thomas Ramsey poodhaluje koncept „komplexního řešení celkové aerodynamiky“ využitý u modelu NSX

K dosažení maximálního přítlaku a minimálního aerodynamického odporu využili technici společnosti Honda modely k simulaci proudění vzduchu a aerodynamické tunely v USA a Japonsku.

1peugprehledakcednua900

1hondanovytechnika

Nový model Honda NSX, který přinese „nový sportovní zážitek“ do segmentu supersportovních vozů

– překonává stávající představy stejně, jako je překonávala celé čtvrtstoletí první generace NSX. Jedním z klíčových konceptů, který byl použit při vývoji tohoto vozu, bylo „komplexní řešení celkové aerodynamiky“. Cílem bylo dosáhnout vynikající přítlak, minimalizovat aerodynamický odpor a vylepšit přilnavost, stabilitu a vyváženost.

Postřehy Thomase Ramseye, vedoucího projektu aerodynamiky a chlazení NSX

„Projektování zcela nové Hondy NSX je v mnoha ohledech doslova modernistické, proto bylo pro specialistu na aerodynamiku opravdu zajímavé na takovém voze pracovat,“ říká Thomas Ramsay, vedoucí projektu aerodynamiky a chlazení nového supervozu Honda.

„Aby bylo možné naplnit ambiciózní cíle, vytvořit moderní design výbavy a nabídnout adekvátní styling, museli technici společnosti Honda zcela přepracovat technické provedení karoserie tohoto moderního supervozu,“ pokračuje Ramsey. „Toto nové komplexní řešení celkové aerodynamiky podporuje chlazení součástí a aerodynamiku a zároveň přispívá k ještě dynamičtějšímu stylingu.“

Aby Ramsey a jeho spolupracovníci dokázali zkombinovat požadavky

– na vynikající přítlak a účinné chlazení, snažili se získat z proudění vzduchu okolo a uvnitř NSX co nejvíce výhod. K optimalizaci sofistikovaných tvarů karoserie využili konstruktéři výpočetní simulace proudění vzduchu (CFD) a testování modelů ve 40% měřítku v moderním aerodynamickém tunelu společnosti Honda ve státě Ohio. Tvar a proporce povrchů, vtokových mřížek a výfukových otvorů snižují aerodynamický odpor, vytvářejí přítlak, maximalizují chlazení a účinně odvádějí nežádoucí teplo. Analýza byla ověřena ve velkém aerodynamickém tunelu s pohyblivou rovinou, kterým společnost Honda disponuje v japonském Tochigi.

Vyvážení přítlaku pro optimální výkon

Pečlivě bylo vyladěno vyvážení přítlaku, který vytváří tvar karoserie NSX. Všestranný program výzkumu a vývoje ukázal, že vytvoření přibližně třikrát většího přítlaku v zadní části vozu oproti přední části přinese optimální rozložení přítlaku pro závodní i každodenní jízdu.

Zadní difuzor společně se zadním spojlerem a koncovými výřezy vytvářejí značný přítlak a účinně regulují odpor, který vytváří aerodynamická brázda vytvářená za vozem. Tento intenzivní přítlak modelu NSX vzniká bez nutnosti aktivní aerodynamické karoserie nebo jiných prostředků.

Vzduch vstupující do předku vozu postupuje po pečlivě optimalizovaných výstupních drahách, které odpovídají celkovému průtoku vzduchu, maximálnímu přítlaku a nízkému koeficientu odporu. Vzduch je poté při výstupu důmyslně usměrňován do sacích otvorů ve středu motoru pro dosažení předem stanoveného charakteru přítlakového proudění.

Průduchy jsou speciálně umístěny tak, aby omezovaly turbulence a aerodynamické ztráty okolo předních kol. Společně s novými průduchy v upevnění předních blatníků stabilizují proudění vzduchu v dolní části bočních stran vozu. Tyto průduchy společně s „plovoucími“ zadními sloupky přivádějí proud vzduchu do výrazných bočních sacích otvorů, odkud jsou rozváděny do sání motoru, prostoru motoru a k mezichladičům turbokompresoru. Boční sací otvory jsou rovněž konstruovány tak, aby směřovaly proud vzduchu přes záď vozu pro zvýšení přítlaku.

Odvádění tepla

V rámci přístupu komplexního řešení celkové aerodynamiky zajišťuje design karoserie modelu NSX také vysoce účinný odvod tepla, který vyžaduje jeho hybridní hnací ústrojí. Je zde sedm různých primárních zdrojů tepla – 3,5litrový motor V6, dva turbokompresory, devítistupňová dvouspojková převodovka (DCT), rozdělovací převodovka a dva motory dvoumotorové jednotky. Pro zajištění účinného chlazení každého z těchto prvků je proudění vzduchu řízeno 10 různými výměníky tepla.

Otvory na přední straně vozu přivádějí proud chladicího vzduchu do hlavních výměníků tepla, které jsou umístěny v přední části – přední chladiče motoru, chladič dvoumotorové jednotky, kondenzátor, chladič převodovky a hybridní rozdělovací převodovky. Vzduch proudící přes střechu a dolů po skle zadního okénka je zachytáván a přiváděn do chladiče spojky převodovky a pro pomocné chlazení prostoru motoru.

Tento holistický přístup výrazně přispívá k charakteristikám supervozu

– který citlivě reaguje na povely řidiče s neuvěřitelnou přesností a nulových zpožděním a zároveň minimalizuje zatížení řidiče. Tyto vlastnosti společně definují „nový sportovní zážitek“.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...