O víkendu byl bez problémů dokončen program dvoudenního testování na Pikes Peak
– který společnostem Toyota Motorsport GmbH (TMG) a Toyota Racing Development USA (TRD USA) přinesl hned několik pozitivních výsledků.
Během testování se závodní vůz TMG EV P002 pohyboval každý den na polovině trati, přičemž z celkového času lze soudit ještě výrazné zlepšení v porovnání s loňským rekordem.
Za volantem vozu seděl Rob Millen, několikanásobný držitel rekordu na Pikes Peak. Během testování se dolaďovalo vyvážení vozu, brzdy, řízení trakce a chlazení, přičemž technici vyhodnocovali i výběr správných pneumatik. Konstruktéři z technologického centra pro vývoj elektromobilů v TMG (Kolín nad Rýnem) analyzovali data získaná během loňské rekordní jízdy (10 min 15,380 s) s cílem vylepšit parametry elektrického pohonu. Zvýšily se otáčky motoru i točivý moment; provozní parametry hnacího ústrojí byly vyladěny tak, aby vyhovovaly nárokům jedinečné trati na Pikes Peak o délce 19,99 km. Vůz nyní poskytuje výkon 400 kW a točivý moment 1200 Nm.
Na voze, který dorazil minulý měsíc do USA, provedli konstruktéři z TRD USA úpravy aerodynamiky a další změny na podvozku. Vůz nyní vykazuje trojnásobný přítlak, používá novou brzdovou soustavu s keramickými brzdami a vylepšený elektrický pohon. Speciál TMG EV P002 je nyní připraven postavit se v závodech do vrchu soupeřům ve stále náročnější kategorii elektromobilů.
TMG používá svoji průkopnickou technologii
– mimopalubního dobíjení mezi akumulátory, s využitím stejnosměrného dobíjecího zařízení Schneider Electric EVlink™ k dobíjení speciálu TMG EV P002 přímo v horách, kde není k dispozici spolehlivé připojení k energetické síti. Stejnosměrné rychlodobíjecí zařízení TMG je zabudováno do vozu Toyota Hiace a jeho součástí je Li-Ion akumulátor o kapacitě 42 kWh, který se dobíjí přímo z energetické sítě se střídavým proudem. Rychlodobíjecí zařízení dokáže během noci rychle dodat TMG EV P002 dostatečné množství energie i bez dalšího budování infrastruktury. Stejnosměrné rychlodobíjecí zařízení TMG může díky různým úrovním napětí a proudu na svém výstupu fungovat jako nezávislý zdroj energie pro rychlé dobíjení v libovolné lokalitě a slouží k dobíjení speciálu TMG EV P002 po celou dobu závodů na Pikes Peak.
Claudia Brasse, výkonná koordinátorka TMG pro strategický vývoj elektromobilů:
„Je to výsledek společného technického úsilí, v jehož rámci konstruktéři TMG a TRD USA pracovali po několik posledních týdnů na zvýšení výkonových parametrů TMG EV P002. Technologie elektrických pohonů se vyvíjejí každým dnem, a tak přestože TMG v loňském roce kategorii elektromobilů vyhrála, plánovali jsme navýšení výkonu pro rok 2013. Ohledně hnacího ústrojí jsme cíle splnili a s potěšením zjišťuji, že naši kolegové z TRD USA dokázali zlepšit výkonnostní parametry podvozku. Náš vývojový a testovací program proběhl bez potíží a opět jsme se mohli přesvědčit, že elektrický pohon od TMG je nejen velmi výkonný, ale i neuvěřitelně spolehlivý a odolný. Nyní se již těšíme na samotný závod, který je další prezentací toho nejlepšího z technologií elektrických pohonů od TMG.“
Toyota TMG EV P002 – technické specifikace
Jízdní výkony | Maximální rychlost | 230 km/h |
Nejvyšší točivý moment | 1200 Nm | |
Nejvyšší výkon | 400 kW | |
Max. otáčky | 6000 ot/min | |
Hnací ústrojí | Elektromotor | 2 axiální indukční |
Invertor | 2x invertor TMG | |
Převodový poměr | 3,13 | |
Převodovka | Jednorychlostní redukční | |
Akumulátor | Typ | Lithium-keramický |
Kapacita | 42 kWh | |
Technologie dobíjení | Mimopalubní dobíjení | stejnosměrným proudem |
Rozměry | Délka | 410 cm |
Výška | 104 cm | |
Šířka | 179 cm | |
Rychlonabíječka TMG | Specifikace | stejnosměrná |
Připojení | do střídavé sítě | |
Síťové připojení | 400 VAC CEE 16 A | |
Jmenovitý příkon | 6,6 kW | |
Výstupní napětí | 400 VDC | |
Připojení | do střídavé sítě | |
Max. stejnosměrný výkon | 25 kW | |
Ukládání energie | Akumulátor | lithium-iontový |
kapacita | 42 kWh |
O společnosti Toyota Motorsport GmbH:
Toyota Motorsport GmbH (TMG) sídlí v německém Kolíně nad Rýnem již od roku 1979; pověst si vydobyla v soutěžích WRC (World Rally Championship), kde v rámci své dlouholeté účasti (až do roku 1999) získala čtyři tituly pro závodní jezdce a tři tituly v poháru konstruktérů. TMG rovněž zajišťovala zázemí pro tovární týmy Toyota ve vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans (1998-1999) a Formule 1 (2002-2009), z nichž oba získaly pole position a pódiová umístění, a dále pobočky pro tuning a sportovní přestavby (založené v roce 1994). TMG je od roku 2007 průkopnickým centrem vývoje technologií elektropohonu pro motoristický sport a obecně alternativních hnacích ústrojí a související infrastruktury. TMG již úspěšně realizovala několik projektů elektromobilů pro externí zákazníky a je hrdým držitelem rekordního času v kategorii elektromobilů na proslulé severní smyčce okruhu Nürburgring a v mezinárodních závodech do vrchu Pikes Peak. www.toyota-motorsport.com.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií